Hej!
Måste först säga att din hemsida verkar mycket intressant, ska ta en närmare titt på den ikväll!
Den aktuella delen av trädgården är ganska svår, tyvärr är det också entrésidan av tomten. Den gränsar mot en gång och cykelväg som går till höger om rabatten som ligger ovanpå bergsklippan. Så det är inget egentligt berg bakom, tyvärr, för då kanske man hade kunnat ordna ett litet vattenfall för regnvatten som du nämner.
Tidigare var det en lång gräsbevuxen slänt från gångvägen ner mot huset, men i samband med dränering av huset tidigare i år så schaktade vi ur denna för att göra ytan plan och användbar.
Den övre delen av muren måste jag ha för att hålla mot rabatten. Har planer på att höja jordnivån där också så jag måste ha något som håller mot det. Tror inte det blir snyggt med sprängsten där, vill helst ha en obruten mur i samma material längs hela kanten.
Tanken att helt skippa den nedre delen av muren är däremot inte helt fel när man tänker efter lite snabbt. Skulle spara mycket pysselarbete med muren och det skulle se renare ut med en rak mur längs denna rabatt. Sprängsten har jag en del och det kommer upp fler

allteftersom jag fortsätter gräva i leran nedanför rabatten som förberedelse för markstenen som kommer bli där. Kanske blir snyggt om man pusslar ihop det som en övergång mellan berget och markstenen.
Det svåraste för min del är nog hur jag ska få fast den övre muren. Funderar på att borra in armeringsjärn i berget och gjuta en plattform på det. Men hur ska man få en tät gjutform mot en ojämn bergsyta?
Sen kan man ju fästa stenar utanpå betongplattformen för att dölja denna.
Nån som gjutit på sluttande berg och har tips på hur man gör täta gjutformar?
Mvh
:H
Redigerat av Hasse_h: 18-11-2008, 16:29