Hej,
Har rester av söndersprängt urberg som sticker ut på sidan av en kort slänt under en rabatt. Nu ska slänten få en stödmur. Jag har inga möjligheter att ta bort berget så jag funderar istället på att utnyttja det för ett litet stenpart med lämpliga växter som skulle få sticka ut ur slänten genom muren. Det innebär att muren skulle behöva dela upp sig i två nivåer över klippan.
Men hur sjutton ska jag göra för att få detta snyggt? På något sätt måste den övre halvan av muren förankras på berget (gjuta? hur?) samtidigt som ytvatten måste kunna passera under muren för att dränera den övre planteringen och samtidigt göra nytta för den lilla jord som ska vara vid den lägre muren som går runt berget.
Se bilderna nedan som visar den tänkta lösning i genomskärning och sett uppifrån. Skalan är lite missvisande, den nedre murens överkant ska möta den övre murens underkant. Det blir som om man tar och skiftar ut de nedre raderna med mursten i en halvcirkel runt berget, de övre raderna ska följa murens linje.
Är tacksam för alla idéer!
:H