Full version: Bygga mur på berg
Hasse_h
Hej,

Har rester av söndersprängt urberg som sticker ut på sidan av en kort slänt under en rabatt. Nu ska slänten få en stödmur. Jag har inga möjligheter att ta bort berget så jag funderar istället på att utnyttja det för ett litet stenpart med lämpliga växter som skulle få sticka ut ur slänten genom muren. Det innebär att muren skulle behöva dela upp sig i två nivåer över klippan.

Men hur sjutton ska jag göra för att få detta snyggt? På något sätt måste den övre halvan av muren förankras på berget (gjuta? hur?) samtidigt som ytvatten måste kunna passera under muren för att dränera den övre planteringen och samtidigt göra nytta för den lilla jord som ska vara vid den lägre muren som går runt berget.

Se bilderna nedan som visar den tänkta lösning i genomskärning och sett uppifrån. Skalan är lite missvisande, den nedre murens överkant ska möta den övre murens underkant. Det blir som om man tar och skiftar ut de nedre raderna med mursten i en halvcirkel runt berget, de övre raderna ska följa murens linje.

Är tacksam för alla idéer!

:H
Fågelvägen
Hej Hasse!
Om du utnyttjar höjdskillnaden skickligt kan den ge trädgården en unik personlighet. Allt beror på ditt sinne för dramatik! Resten av trädgården, väderstrecket och förstås husets karaktär är bakgrundsfaktorer som du behöver få att stämma överens.

Ifall du använder murstenar av betong kan det bli svårt att få det hela att följa berget och se någotsånär naturligt ut. Går det inte att låta en del av berget vara synligt? Att ytan är sprängd behöver inte betyda att den är ful. Det kanske finns pyttesmå hyllor där taklök och timjan kan trivas. Ett litet vattenfall (när det regnar) är inte så dumt om man har ett berg. whistling.gif Har du sprängstenar över kan du kanske använda dem nertill för att klä in den utstickande bergklacken. Då kan du i den nedre terrassen plantera någon klängväxt som klättrar upp och döljer en del av berget.
En annan idé är att tänka om helt och göra den nedre terrassen till en långsamt stigande trappa runt den utstickande bergsklacken. Med stenpartiväxter, ev. ormbunkar eller liknande, på båda sidorna om trappan.
Jag har förvandlat sluttningar med ungefär samma lutning som den du visar till stenpartier. Det ser väldigt stenigt ut först, men växterna tar snabbt över. Du kanske hittar några idéer på min hemsida Lycka till!
Hasse_h
Hej!

Måste först säga att din hemsida verkar mycket intressant, ska ta en närmare titt på den ikväll! yes.gif

Den aktuella delen av trädgården är ganska svår, tyvärr är det också entrésidan av tomten. Den gränsar mot en gång och cykelväg som går till höger om rabatten som ligger ovanpå bergsklippan. Så det är inget egentligt berg bakom, tyvärr, för då kanske man hade kunnat ordna ett litet vattenfall för regnvatten som du nämner. crying.gif

Tidigare var det en lång gräsbevuxen slänt från gångvägen ner mot huset, men i samband med dränering av huset tidigare i år så schaktade vi ur denna för att göra ytan plan och användbar.

Den övre delen av muren måste jag ha för att hålla mot rabatten. Har planer på att höja jordnivån där också så jag måste ha något som håller mot det. Tror inte det blir snyggt med sprängsten där, vill helst ha en obruten mur i samma material längs hela kanten.

Tanken att helt skippa den nedre delen av muren är däremot inte helt fel när man tänker efter lite snabbt. Skulle spara mycket pysselarbete med muren och det skulle se renare ut med en rak mur längs denna rabatt. Sprängsten har jag en del och det kommer upp fler ranting.gif allteftersom jag fortsätter gräva i leran nedanför rabatten som förberedelse för markstenen som kommer bli där. Kanske blir snyggt om man pusslar ihop det som en övergång mellan berget och markstenen.

Det svåraste för min del är nog hur jag ska få fast den övre muren. Funderar på att borra in armeringsjärn i berget och gjuta en plattform på det. Men hur ska man få en tät gjutform mot en ojämn bergsyta? confused.gif

Sen kan man ju fästa stenar utanpå betongplattformen för att dölja denna.

Nån som gjutit på sluttande berg och har tips på hur man gör täta gjutformar? whist.gif

Mvh
Hasse_h
Typ så här kanske?

Eventuellt kanske man behöver gjuta in några mindre dräneringsrör genom plattformen? Så inte vatten blir stående där.

Fågelvägen
Aha, nu förstår jag: matjorden högst upp på bilden finns redan.

Du skrev: "Det svåraste för min del är nog hur jag ska få fast den övre muren. Funderar på att borra in armeringsjärn i berget och gjuta en plattform på det. Men hur ska man få en tät gjutform mot en ojämn bergsyta? "
Kanske gjutformen inte behöver vara så exakt formad efter berget om du kan maskera skarven med stenar efteråt?

Jag har sett att företagen som säljer marksten och murblock har förslag till dräneringssystem vid murbyggen. De kan nog också ge råd om hur du fäster murstenarna i berget och bygger en snygg fog.
Och här på forumet finns säkert några som prövat också.
Hasse_h
Ja just det, matjorden ovanpå ligger där redan. Kunde kanske vart lite tydligare om det.

Jag tänkte mest på hur tät gjutformen måste vara för att betongen ska stanna kvar i formen när man häller i den. Kanske det inte gör nåt om det blir nån cm glapp mellan form och berg? Har bara erfarenhet av att gjuta stolpplintar i marken, detta känns som lite svårare... blink.gif

Kanske man kan gjuta in sprängstenen i sidan på plattformen redan från början? Men då blir väl gjutformen helt omöjlig att bygga...

Nån som gjort nåt liknande?

MartinE
Hej

Jo jag har gjutit ungefär som du förklarar det och det fungerade bra.

Först borrade jag och fäste armeringsjärn med ca 50 cm lucka. Berget är ju ojämnt så jag snickrade ihop en form som följde berget så bra som möjligt. Sen kan man täta med vad som helst, tex plastpåsar. Det blir inte så högt tryck så det borde hålla. Betongen skall vara rätt så fast så det rinner inte. Innan det var helt torrt tog jag loss formen och använde en gammal diskborste att jämna till kanten mellan betongen och berget. Jag har sedan gjutit dit natursten i olika storlekar till en mur på ca 80 cm höjd. Jag har valt att lämna betongen som den är utan att klä den med sten.

Jag göt in några slangbitar där överskottsvatten kan komma ut.

På bilden här nedan kan du skymta mina murar.

Trädgård 2.jpg

Den stora muren fanns redan när vi köpte huset men jag tror den är byggd på samma sätt.

Lycka till / M

Hasse_h
Hej!

Man får tacka så mycket för tipsen! En imponerande mur!

Hur fäste du armeringsjärnen i berget? Cement eller lim?

Bassam
Tack för fråga:
jag tycker att du kan använda bada cement eller lim, men jag provade bada och märkt att cement fungera mycket bättre än lim.
H:Bassam
MartinE
Hej

Jag brukar blanda lite cement med vatten och hälla ner i hålet. Sen slår man ner armeringsjärnet (det skvätter en del) till botten.

Kom ihåg att du skall avnända betong när du gjuter mot natursten då de fäster bäst.

/ M
Bassam
TACK FÖR FRÅGA:
JAG HÅLLER Med, det är bästa sätt.
H:Bassam
Hasse_h
Tack för tipsen!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon