Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Min son blev påkörd av en traktor..., hjälp mig hitta ansvarig!!
          blomkronan
          Inlägg 21-11-2008, 16:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Grabben min son som är 13år, cyklade till affären för att köpa glass. På väg hem blev han på körd av en traktor som sandade gatorna och traktorn hade varit bakom affären för att fylla på sand, bakom affären har dom sin sandupplag.
          Traktorn måste passera över en gångväg för att komma ut på vägen igen. gångbanan är skymd av butiksbyggnaden. Min son kom på cyckeln och hann i samma ögonblik som trakton kom upptäcka den han brommsa men traktorn körde vidare... han fick en smäll i sidan som fick honom att kastas/rulla av cykeln, han har tränat judo några år så han "kan" ramla, det sitter i ryggmärgen! gushelov... blev han inte skadad sweatingbullets.gif men cykel hamnade under traktorn!

Hela eftermiddan i går och hela dagen idag har jag sökt efter ansvarig men ingen har ansvaret!!!!!!!!!!!!
          Blev bara skickad överallt.

1. Marken ägs av kommunen.
          2. Kommunen arenderar ut marken till fastihetsägaren.
          3. Fastighetsägaren hyr ut till butiksägaren.

Jag vill nu att gångvägen
          1. markeras med "övergångs sträck"
          2. att "stoppskylt" sätts upp...
          3. ev en spegel som sätts upp så dom kan se runt hörnet.

ingen vill ta åt sig ansvaret dom bara bollar mig fram och tillbaka...

Har vi någon kunnig här på odla, VEM ÄR ANSVARIG??????? Kommunen, fastighetsägaren eller butiken...
          Jag har i många år tänkt på denna passage, är själv väldigt försiktig när jag ska passera där, har tänkt många gånger att man ska ringa och påppeka att den är farlig, det måste alltid hända något innan man reagerar... Nästa gång kan det ju gå riktigt illa...

Jag ska fortätta ringa runt på måndag vore bra med tips...

Redigerat av blomkronan: 21-11-2008, 16:47

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Anki V
          Inlägg 21-11-2008, 16:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Ska du inte polisanmäla....? Vårdslöshet i trafik tycker jag det låter som.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          renate
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Tur att det gick bra för sonen.Jag hade anmält fallet till polisen.Traktorförarens arbetsgivare borde ja ersätter cykeln,en del kommuner lägger ut sandning och dyl ut på entreprnad,det kan vara en firma men även privatpersoner som sandar och skottar snö.Det är ja alltid så,händer det något vill ingen tar ansvar.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          *Stintan*
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

I mina ögon låter det som gatu-o fastighetsnämnden i din kommun alternativt den de anlitar för att utföra sandningen om det inte är kommunen som själv har anställda för detta.

Jag tror även att det är dom man måste gå på för att få till dina önskemål.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Boxer
          Inlägg 21-11-2008, 16:55
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

Jag hade definitivt pratat med polisen.

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-11-2008, 16:58
          Länk hit: #6

Gäster

Så tråkigt - i synnerhet som du tidigare påtalat problemet!

Såhär resonerar jag - det är den som förorsakat olyckan som är skyldig. Spelar ingen roll vem som äger marken om någon blir påkörd, konstigt vore det annars!

Betr. skyltar så är det väghållaren som bör se till detta. Väghållare här kan antingen vara kommunen eller Vägverket - det går säkert att få fram.

Citera
          pejori
          Inlägg 21-11-2008, 17:04
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Först och främst...POLISANMÄL!!!!!
          Det är "smitning" traktorföraren gjort sig skyldig till.
          Det är förarens arbetsgivare som är ansvarig för ersättningen.
          Är det traktorföraren som är företagsägare, är det han som skall ersätta cykeln.
          Den som anlitat firman vägverket eller om det är privat mark, fastighetsägaren som skall veta vem dom hyrt in.
          I sådana områden du beskriver, är det troligtvis komunen som hyrt in dom.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          blomkronan
          Inlägg 21-11-2008, 17:11
          Länk hit: #8

Medlem

Vi har polisanmällt via telefon, men dom vill att vi kommer in med en ritad-bekrivning, det ska vi göra på måndag... Jag har pratat med ansvarig för "sandhögen" parkförvaltningen, dom hade två traktorer ute i går. och ingen av deras förare hade gjort det...Som det verkar så är det traktorer som är där och stjäl sand som har gjort det... och då kan vi inte få tag på "vem" det är som körde på honom. jag ska ta med mig digitalkamran och fota vilka som åker in och hämtar... när jag kan!

När min grabb hade rest sig upp... ropade föraren - gick det bra? i nästa mening vräkte han ur sig -VAD I HELVETE HÅLLER DU PÅ MED!!! min grabb blev rädd trodde att han hade gjort fel... han skrek till föraren att backa, så han fick loss cykeln, och stack därifrån... föraren var nog chockad och hann inte gå ur traktorn innan min grabb hade stuckit därifrån!

idag har jag ringt runt till alla möjliga, även pratat med fastihetsägaren som var den enda som sa att han skulle hjälpa mig att hitta ansvarig... för han var det inte! alla andra har skickat mig vidare!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 21-11-2008, 17:29
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

-fear-.gif Men hjälp, vilken tur att det gick bra! Om det är en som stjäl sand så är det kanske anledningen till att han smet, lite svårt att förklara vad han hade där att göra. Hoppas ni hittar honom!!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          MariaS
          Inlägg 21-11-2008, 17:33
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Vare sig någon är där legitimt eller inte, för att hämta sand, är det ändå gatukontoret som är skyldiga att skyltar och speglar finns.
          Sen är det ju lite kommunens ansvar i alla fall, eftersom de har en sandhög tillgänglig för allmänheten (det var ju inte inlåst sand).
          Jag skulle tro att Polisen till viss del kommer se kommunen som ansvariga i alla fall.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 21-11-2008, 17:45
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (MariaS @ 21-11-2008, 17:33) *
          Vare sig någon är där legitimt eller inte, för att hämta sand, är det ändå gatukontoret som är skyldiga att skyltar och speglar finns.
          Sen är det ju lite kommunens ansvar i alla fall, eftersom de har en sandhög tillgänglig för allmänheten (det var ju inte inlåst sand).
          Jag skulle tro att Polisen till viss del kommer se kommunen som ansvariga i alla fall.

Ja, du har rätt att polisen kan hitta ansvarig, men mina erfarenheter av polien... är att det tar för lång tid innan det händer något (om man inte har kontakter där) Men visst jag ska sätta dom i jobb...

Men jag vill få upp skyltar!!! Jag har pratat med butiksägaren och han ska sätta upp en tillfällig skylt, så gott han kan!

Är det någon sav oss om jobbar på en kommun? eller känner någon? som känner till reglerna...

Jag har fått namn och nummer till en anvarig i min kommun, att ringa på måndag! det vore bra om jag kunde ha någon "lag" eller annat att stika upp under näsan på den... vet ni var jag ska leta, och hitta någon regel/lag!

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-11-2008, 17:49
          Länk hit: #12

Gäster

Blomkronan - det är väghållaren som ansvarar för skyltning - troligen kommunen i dethär fallet om det inte är Vägverket men det låter osannolikt.

Citera
          maramara
          Inlägg 21-11-2008, 17:52
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem nr: 13 687

Blir mycket illa berörd.
          Min son, då och för evigt sju år, kördes på bakifrån av en privatbil efter landsvägen söndagen den 8 maj 1988. Det var 50 km hastighetsbegränsning. Kommer naturligt bara suddigt ihåg detaljerna, men föraren bestred att han gjort något fel ??? och blev aldrig åtalad, eftersom ingen kunde vittna att de långa bromsspåren var hans. Han blev inte ens av med körkortet.
          Barn är inget värda i vårt samhälle vare sig från rättsväsendet eller försäkringsbolag fick jag lära mig.
          Vad jag vill säga är Var rädd om pojken. ge honom en extra kram.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 21-11-2008, 18:01
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (maramara @ 21-11-2008, 17:52) *
          Blir mycket illa berörd.
          Min son, då och för evigt sju år, kördes på bakifrån av en privatbil efter landsvägen söndagen den 8 maj 1988. Det var 50 km hastighetsbegränsning. Kommer naturligt bara suddigt ihåg detaljerna, men föraren bestred att han gjort något fel ??? och blev aldrig åtalad, eftersom ingen kunde vittna att de långa bromsspåren var hans. Han blev inte ens av med körkortet.
          Barn är inget värda i vårt samhälle vare sig från rättsväsendet eller försäkringsbolag fick jag lära mig.
          Vad jag vill säga är Var rädd om pojken. ge honom en extra kram.

Jag finner inte ord... till din berättelse. Jag är så tacksam att det gick bra. Att han nu sitter i vår soffa och svär åt att datorn är seg kompiskram.gif
          Vilken hämsk upplevelse det måste ha varit man kan inte mista någon närmare... det har gått några år nu så du har "vant" dig men som jag förstår finns saknaden där hela tiden... jag är så otrolig tacksam att det gick som det gick.

Citera
          AstLar
          Inlägg 21-11-2008, 18:13
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 880
          Medlem nr: 16 603

Hälsa pojken din att alla är glada att han klarade sig.
          Hade han hamnat under....Ge honom massor med kramar så rädslan går över.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 21-11-2008, 18:34
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Två korta råd:

* Polisanmäl händelsen

* Ta väl hand om din son!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          KURT
          Inlägg 21-11-2008, 18:35
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Finns det någon lokal tidning, så kan en artikel där också hjälpa till som påtrycknings medel, dessutom får ju fler veta att det skett en olycka på just det stället.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 21-11-2008, 18:49
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (KURT @ 21-11-2008, 18:35) *
          Finns det någon lokal tidning, så kan en artikel där också hjälpa till som påtrycknings medel, dessutom får ju fler veta att det skett en olycka på just det stället.

Där sa du något... vår lokal tidning har en förmåga att "bara" ta upp elände... och skrivs det där så händer det saker...
          tack för att sa detta, den vägen kan jag komma långt.

CITAT
          Hälsa pojken din att alla är glada att han klarade sig.
          Hade han hamnat under....Ge honom massor med kramar så rädslan går över.
          Tack, vi är så tacksamma ursh man vågar inte tänka på VAD som kunde hända...

CITAT
          Två korta råd:
          * Polisanmäl händelsen
          * Ta väl hand om din son!

Tack det ska jag göra...

Citera
          Maggan H
          Inlägg 21-11-2008, 19:26
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Ja absolut ska det polisanmälas! Skam åt traktorföraren som inte hade vett att ens gå ur traktorn. Han må ha blivit chockad han med men det är han som är vuxen och då det verkar som om ni bor på en mindre ort kan han ta reda på ert namn o adress och höra av sig i efterskott. Kanske kan ni sätta upp en efterlysning i affären? Fast vägverket/kommunen måste ju ha koll på vilka som arbetade vid den tiden och den platsen, jag hade ringt dom. devil.gif

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          mojan
          Inlägg 21-11-2008, 19:34
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem nr: 9 395

Kan också vara bra att kontakta till sitt försäkringsbolag och pojken har kanske en skolförsäkring. Dessa vill säkert INTE betala ut något utan vill hitta en annan ansvarig. (Bara en liten idé.)

--------------------
          Zon 3

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 19:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon