|
blomkronan
21-11-2008, 16:46
Grabben min son som är 13år, cyklade till affären för att köpa glass. På väg hem blev han på körd av en traktor som sandade gatorna och traktorn hade varit bakom affären för att fylla på sand, bakom affären har dom sin sandupplag. Traktorn måste passera över en gångväg för att komma ut på vägen igen. gångbanan är skymd av butiksbyggnaden. Min son kom på cyckeln och hann i samma ögonblik som trakton kom upptäcka den han brommsa men traktorn körde vidare... han fick en smäll i sidan som fick honom att kastas/rulla av cykeln, han har tränat judo några år så han "kan" ramla, det sitter i ryggmärgen! gushelov... blev han inte skadad  men cykel hamnade under traktorn! Hela eftermiddan i går och hela dagen idag har jag sökt efter ansvarig men ingen har ansvaret!!!!!!!!!!!! Blev bara skickad överallt. 1. Marken ägs av kommunen. 2. Kommunen arenderar ut marken till fastihetsägaren. 3. Fastighetsägaren hyr ut till butiksägaren. Jag vill nu att gångvägen 1. markeras med "övergångs sträck" 2. att "stoppskylt" sätts upp... 3. ev en spegel som sätts upp så dom kan se runt hörnet. ingen vill ta åt sig ansvaret dom bara bollar mig fram och tillbaka... Har vi någon kunnig här på odla, VEM ÄR ANSVARIG??????? Kommunen, fastighetsägaren eller butiken... Jag har i många år tänkt på denna passage, är själv väldigt försiktig när jag ska passera där, har tänkt många gånger att man ska ringa och påppeka att den är farlig, det måste alltid hända något innan man reagerar... Nästa gång kan det ju gå riktigt illa... Jag ska fortätta ringa runt på måndag vore bra med tips...
Ska du inte polisanmäla....? Vårdslöshet i trafik tycker jag det låter som.
/Anki
Tur att det gick bra för sonen.Jag hade anmält fallet till polisen.Traktorförarens arbetsgivare borde ja ersätter cykeln,en del kommuner lägger ut sandning och dyl ut på entreprnad,det kan vara en firma men även privatpersoner som sandar och skottar snö.Det är ja alltid så,händer det något vill ingen tar ansvar.
*Stintan*
21-11-2008, 16:54
I mina ögon låter det som gatu-o fastighetsnämnden i din kommun alternativt den de anlitar för att utföra sandningen om det inte är kommunen som själv har anställda för detta.
Jag tror även att det är dom man måste gå på för att få till dina önskemål.
Jag hade definitivt pratat med polisen.
Gunilla T
21-11-2008, 16:58
Så tråkigt - i synnerhet som du tidigare påtalat problemet!
Såhär resonerar jag - det är den som förorsakat olyckan som är skyldig. Spelar ingen roll vem som äger marken om någon blir påkörd, konstigt vore det annars!
Betr. skyltar så är det väghållaren som bör se till detta. Väghållare här kan antingen vara kommunen eller Vägverket - det går säkert att få fram.
Först och främst...POLISANMÄL!!!!! Det är "smitning" traktorföraren gjort sig skyldig till. Det är förarens arbetsgivare som är ansvarig för ersättningen. Är det traktorföraren som är företagsägare, är det han som skall ersätta cykeln. Den som anlitat firman vägverket eller om det är privat mark, fastighetsägaren som skall veta vem dom hyrt in. I sådana områden du beskriver, är det troligtvis komunen som hyrt in dom.
blomkronan
21-11-2008, 17:11
Vi har polisanmällt via telefon, men dom vill att vi kommer in med en ritad-bekrivning, det ska vi göra på måndag... Jag har pratat med ansvarig för "sandhögen" parkförvaltningen, dom hade två traktorer ute i går. och ingen av deras förare hade gjort det...Som det verkar så är det traktorer som är där och stjäl sand som har gjort det... och då kan vi inte få tag på "vem" det är som körde på honom. jag ska ta med mig digitalkamran och fota vilka som åker in och hämtar... när jag kan!
När min grabb hade rest sig upp... ropade föraren - gick det bra? i nästa mening vräkte han ur sig -VAD I HELVETE HÅLLER DU PÅ MED!!! min grabb blev rädd trodde att han hade gjort fel... han skrek till föraren att backa, så han fick loss cykeln, och stack därifrån... föraren var nog chockad och hann inte gå ur traktorn innan min grabb hade stuckit därifrån!
idag har jag ringt runt till alla möjliga, även pratat med fastihetsägaren som var den enda som sa att han skulle hjälpa mig att hitta ansvarig... för han var det inte! alla andra har skickat mig vidare!
Myosotis
21-11-2008, 17:29
 Men hjälp, vilken tur att det gick bra! Om det är en som stjäl sand så är det kanske anledningen till att han smet, lite svårt att förklara vad han hade där att göra. Hoppas ni hittar honom!!
Vare sig någon är där legitimt eller inte, för att hämta sand, är det ändå gatukontoret som är skyldiga att skyltar och speglar finns. Sen är det ju lite kommunens ansvar i alla fall, eftersom de har en sandhög tillgänglig för allmänheten (det var ju inte inlåst sand). Jag skulle tro att Polisen till viss del kommer se kommunen som ansvariga i alla fall.
blomkronan
21-11-2008, 17:45
CITAT (MariaS @ 21-11-2008, 17:33)  Vare sig någon är där legitimt eller inte, för att hämta sand, är det ändå gatukontoret som är skyldiga att skyltar och speglar finns. Sen är det ju lite kommunens ansvar i alla fall, eftersom de har en sandhög tillgänglig för allmänheten (det var ju inte inlåst sand). Jag skulle tro att Polisen till viss del kommer se kommunen som ansvariga i alla fall. Ja, du har rätt att polisen kan hitta ansvarig, men mina erfarenheter av polien... är att det tar för lång tid innan det händer något (om man inte har kontakter där) Men visst jag ska sätta dom i jobb... Men jag vill få upp skyltar!!! Jag har pratat med butiksägaren och han ska sätta upp en tillfällig skylt, så gott han kan! Är det någon sav oss om jobbar på en kommun? eller känner någon? som känner till reglerna... Jag har fått namn och nummer till en anvarig i min kommun, att ringa på måndag! det vore bra om jag kunde ha någon "lag" eller annat att stika upp under näsan på den... vet ni var jag ska leta, och hitta någon regel/lag!
Gunilla T
21-11-2008, 17:49
Blomkronan - det är väghållaren som ansvarar för skyltning - troligen kommunen i dethär fallet om det inte är Vägverket men det låter osannolikt.
maramara
21-11-2008, 17:52
Blir mycket illa berörd. Min son, då och för evigt sju år, kördes på bakifrån av en privatbil efter landsvägen söndagen den 8 maj 1988. Det var 50 km hastighetsbegränsning. Kommer naturligt bara suddigt ihåg detaljerna, men föraren bestred att han gjort något fel ??? och blev aldrig åtalad, eftersom ingen kunde vittna att de långa bromsspåren var hans. Han blev inte ens av med körkortet. Barn är inget värda i vårt samhälle vare sig från rättsväsendet eller försäkringsbolag fick jag lära mig. Vad jag vill säga är Var rädd om pojken. ge honom en extra kram.
blomkronan
21-11-2008, 18:01
CITAT (maramara @ 21-11-2008, 17:52)  Blir mycket illa berörd. Min son, då och för evigt sju år, kördes på bakifrån av en privatbil efter landsvägen söndagen den 8 maj 1988. Det var 50 km hastighetsbegränsning. Kommer naturligt bara suddigt ihåg detaljerna, men föraren bestred att han gjort något fel ??? och blev aldrig åtalad, eftersom ingen kunde vittna att de långa bromsspåren var hans. Han blev inte ens av med körkortet. Barn är inget värda i vårt samhälle vare sig från rättsväsendet eller försäkringsbolag fick jag lära mig. Vad jag vill säga är Var rädd om pojken. ge honom en extra kram. Jag finner inte ord... till din berättelse. Jag är så tacksam att det gick bra. Att han nu sitter i vår soffa och svär åt att datorn är seg Vilken hämsk upplevelse det måste ha varit man kan inte mista någon närmare... det har gått några år nu så du har "vant" dig men som jag förstår finns saknaden där hela tiden... jag är så otrolig tacksam att det gick som det gick.
Hälsa pojken din att alla är glada att han klarade sig. Hade han hamnat under....Ge honom massor med kramar så rädslan går över.
Aqvakul
21-11-2008, 18:34
Två korta råd:
* Polisanmäl händelsen
* Ta väl hand om din son!
Finns det någon lokal tidning, så kan en artikel där också hjälpa till som påtrycknings medel, dessutom får ju fler veta att det skett en olycka på just det stället.
blomkronan
21-11-2008, 18:49
CITAT (KURT @ 21-11-2008, 18:35)  Finns det någon lokal tidning, så kan en artikel där också hjälpa till som påtrycknings medel, dessutom får ju fler veta att det skett en olycka på just det stället. Där sa du något... vår lokal tidning har en förmåga att "bara" ta upp elände... och skrivs det där så händer det saker... tack för att sa detta, den vägen kan jag komma långt. CITAT Hälsa pojken din att alla är glada att han klarade sig. Hade han hamnat under....Ge honom massor med kramar så rädslan går över. Tack, vi är så tacksamma ursh man vågar inte tänka på VAD som kunde hända... CITAT Två korta råd: * Polisanmäl händelsen * Ta väl hand om din son! Tack det ska jag göra...
Maggan H
21-11-2008, 19:26
Ja absolut ska det polisanmälas! Skam åt traktorföraren som inte hade vett att ens gå ur traktorn. Han må ha blivit chockad han med men det är han som är vuxen och då det verkar som om ni bor på en mindre ort kan han ta reda på ert namn o adress och höra av sig i efterskott. Kanske kan ni sätta upp en efterlysning i affären? Fast vägverket/kommunen måste ju ha koll på vilka som arbetade vid den tiden och den platsen, jag hade ringt dom.
Kan också vara bra att kontakta till sitt försäkringsbolag och pojken har kanske en skolförsäkring. Dessa vill säkert INTE betala ut något utan vill hitta en annan ansvarig. (Bara en liten idé.)
Sussie F-Flower
21-11-2008, 22:02
Men oj, oj!!! Vad är det du skriver...? Gud, vad hemskt!!! VILKEN TUR att det har gått väl för din son. Instämmer dock med mojan, att kontakta försäkringsbolaget och anmäla vad som hänt. Det KAN ju hända att det uppstår besvär av någon form längre fram. Visst borde det vara kommunen som har ansvaret. Fastighetsägarna brukar väl bara ha en halvmeter eller max en meter utanför fastigheten. DEN lilla "stumpen" har fastighetsägaren ansvar för, tex om någon halkar och bryter fotleden där. Åsså det där med skyltar... det borde väl också ligga på kommunens ansvar. Tror inte att det ligger på väghållarens ansvar i alla fall då väghållarna byts ut vartannat år ibland. Skulle bli ett fasligt sjå att byta skyltar för alla då. Kommunen har ju "Skyltverkstad". Tröstekram till sonen!!!! (eller till er alla förresten...)
ingrid fuxwall
21-11-2008, 22:03
Ta hand om din son! Allt har redan skrivits men min första mening kan inte upprepas för många gånger
ingrid
Rosmarin
22-11-2008, 11:31
åh Blomkronan! Vad hemskt! Gör en polisanmälan. Jag blev en gång påkörd av en bli i en vägkorsning (jag cyklade) när jag var ungefär lika gammal som din son. Polisen sa i det fallet att om en cyklist blir påkörd av en bil är ansvaret alltid bilistens. Cyklisten är en oskyddad trafikant. Och om din son blev påkörd av komunens traktor så måste det ju gå att spåra föraren tycker jag!!! Stor kram!  Ring till tidningen också. Ibland kan det sätta ordentlig fart på de trögaste maskinerier!!!
karlsdal
22-11-2008, 16:44
Så, hemskt! Men måste ändå påpeka att om det var ett övergångsställe så har man inte företräde när man cyklar över... Hade han däremot gått med cykeln hade han haft företräde. Och vilken idiot till traktor-förarare. Han borde göra allt han kan för att ta reda på vem det var han körde på och hur det gick. Åtminstone lämna sitt telenummer i affären eller nåt...
Platinum
22-11-2008, 17:19
Sån tur att det gick så väl som det gjorde. Sen råder det väl inget tvivel om att en polisanmälan är på plats, motorfordon får endast vistas på cykelbana om de ska korsa den och cyklisten har då företräde. Här hittar du länkar till de lagar som gäller cykelbanor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelv%C3%A4gar_i_SverigeOm ett fordon är tvungen att korsa en sån led för att röra sig från position ett till två så ska det vara väl uppmärkt och dessutom ställas högre krav om extra uppmärksamhet från förare. Prata med tidningen så det rörs om lite i grytan, denna lag är nog tillämplig att påpeka: " Den som ansvarar för vägar ska åstadkomma förutsättningar för en säker och effektiv trafik genom utformning av gaturummet och genom lämplig användning av vägmärken och vägmarkeringar." 1 kap. 3 § Vägmärkesförordning (2007:90)
Gunilla T
22-11-2008, 17:37
CITAT (Sussie F-Flower @ 21-11-2008, 22:02)  Åsså det där med skyltar... det borde väl också ligga på kommunens ansvar. Tror inte att det ligger på väghållarens ansvar i alla fall då väghållarna byts ut vartannat år ibland. Skulle bli ett fasligt sjå att byta skyltar för alla då. Kommunen har ju "Skyltverkstad". : Sussie - väghållare benämns den som har ansvaret för vägen - alltså inte den som grusar eller plogar, sådana tjänster köps upp av väghållaren. Väghållare byts sällan ut..Det vanligaste är väl kommun eller Vägverket - eller en vägförening. Hoppas det går bra för dig och din son - att kontakta tidningen för att få till stånd en förändring är ett gott råd!
blomkronan
22-11-2008, 18:06
CITAT (Platinum @ 22-11-2008, 17:19)  Sån tur att det gick så väl som det gjorde. Sen råder det väl inget tvivel om att en polisanmälan är på plats, motorfordon får endast vistas på cykelbana om de ska korsa den och cyklisten har då företräde. Här hittar du länkar till de lagar som gäller cykelbanor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelv%C3%A4gar_i_SverigeOm ett fordon är tvungen att korsa en sån led för att röra sig från position ett till två så ska det vara väl uppmärkt och dessutom ställas högre krav om extra uppmärksamhet från förare. Prata med tidningen så det rörs om lite i grytan, denna lag är nog tillämplig att påpeka: " Den som ansvarar för vägar ska åstadkomma förutsättningar för en säker och effektiv trafik genom utformning av gaturummet och genom lämplig användning av vägmärken och vägmarkeringar." 1 kap. 3 § Vägmärkesförordning (2007:90)Tack för tipset en paragraf är bra att sticka upp under näsan på dom... Min son mår bra, han fick inga skador  det var bara cykel som fick en smäll och hamna under traktorn. Jag vill inte tänka på vad som kunnde ha hänt... nu är min son 13 och har gått judo så han kan ramla... men tänk om det hade varit en 5 åring då hade det inte gått så bra. Idag finns det inga markeringar överhuvud taget inte övergångställ, inga skyltar, ingenting!!! TACK ALLA för alla svar nu vet jag mera och ska maila till alla ställen jag kan hitta... vägverket, trafikkontoret, "kommunen", lokaltidningen.//Mari
Farbror Blå
22-11-2008, 18:59
Polisen brukar vara lindrigt intresserade av såna här "småsaker", men det faktum att det är en smitningsolycka gör det hela mycket otäckare. nnars hade det högst kunna bli vållande av kroppsskada och kanske dagsböter.. smitning är ett brott och kan ge fängelse!
Ta upp det i tidningen med, att föraren inte bara smet, han var också hotfull..
*Ulrica*
23-11-2008, 10:14
Så skönt att din son klarade sig. Eftersom jag själv har en pojke så gjorde det ont i hela kroppen att läsa både din och maramaras berättelse.
Hoppas det går bra hos Polisen imorgon, sonen kan väl beskriva föraren och traktorn? Cykeln går nog på försäkringen. Lokaltidningen är en bra idé. Hälsa sonen att det absolut inte var hans fel och ge honom en bamsekram!
anne-li i olofstorp
23-11-2008, 10:19
Fy en sådan upplevelse. Såvitt jag vet måste även traktorer vara trafikförsäkrade och då är det den försäkringen som skall ta all ersättning. Cykel mm. Där finns inte någon självrisk heller för den parten som är oskyldig. Så får ni tag på traktorn så bör ni kunna få reda på vilken trafikförsäkring den har också. Använd den! Sedan allt förebyggande arbete med skyltar och dylikt, Lantmäteriet kan upplysa om vem som är väghållare på den aktuella sträckan. Ställ du dina krav dit. Lycka till Anne-Li
blomkronan
23-11-2008, 10:22
Tack alla för era svar. JA, jag har nog pussat på honom extra mycke den sista tiden och... jag har fått göra det ?? annars brukar man ju få höra... äää lägg av mamma "chilla"
blomkronan
25-11-2008, 01:24
I kväll körde jag hem grabben från innebandyträningen Då mötte vi traktorn... på gångvägen upp från parkeringen!!!!! Jag visste vem som ägde den så jag gick hem till honom. Dörren öppnades av hans fru. Jag fråga om han var hemma. Då sa hon att han låg på sjukhuset för han var utarbetad och låg med dropp...  Ska jag, eller ska jag inte säga vad mitt ärende är tänkte jag... lika bra att säga som det är... Jag berätta vad som hade hänt i torsdags, och hon visste pressis vad som hade hänt... Han hade kommit hem och berättat för sin fru, att han hade känt igen min grabb och visste att han bodde i närheten. På kvällen hade han blivigt matt och så pass dålig att dom hade åkt in med honom till sjukhuset dagen efter. Han är runt 65 år och sköter om gatorna här i området själv. Natten mellan onsdag och torsdag hade han varit ute och sandat hela natten och kört vidare in på torsdagen på dagen utan att sova!!!!. När han körde på min grabb vid 14 tiden var han helt slut...  Hur gör jag nu??? Min grabb klarade sig bra... trotts allt. Gubben är pensionerad - egenföretagare, sliter för sitt leverbröd. MEN han är ju rent livsfarlig... om han kör allt själv!!! Frun sa att han skulle ta kontakt till oss så fort han kommit ut från sjukhuset... jag sa att han kunde vänta tills han kände att han var stark nog till att göra det! Det är ju bara en cykel det gäller.... Han tog nog påkörningen hårt... min grabb hade stuckit så fort från platsen att han hann inte kolla hur han mådde. ÅÅÅ jag har medlidande med gubben, samtidigt som jag är skit förbanad över hur kan en "vuxen" karl bara kan tänka på pengarna framför säkerheten, han hade ju kunnat anlita folk att köra åt honom den dagen! Då han hade kört hela natten!!!!!! Gubben hade anmält olyckan... till försäkringsbolaget!!! för han förstog att jag skulle hitta honom. ÅÅÅ hur gör jag nu... ska jag tala om för polisen att jag hittat honom??? JAG- vill nog vänta tills jag talat med honom själv.
Lady Hamilton
25-11-2008, 07:06
Ja du detta är inte lätt  men mitt råd är att genast ändå berätta för polisen. De kommer ändå inte att "storma in" och arrestera honom. Det är oftast bäst att berätta sanningen. I mina ögon borde hans fru åtminstonde ha kontaktat er direkt, om inte han nu orkade som hon sa. För hur kunde han/hon veta att inget allvarligt hade hänt med din son? det gick ju så snabbt. Nä kontakta polisen och berätta exakt som det är, så får resten lösa sig eftersom. Samtidigt så "hjälper" du traktor föraren också om det nu är så att han anmält olyckan till sitt försäkringsbolag. Då underlättar det ju en del om motparten har gjort en polisanmälan. Huvudsaken är att inte din son eller traktorföraren kommit till skada för materiela saker går alltid att ersätta  Hoppas att du orkar lyda mitt råd
Rosmarin
25-11-2008, 09:40
CITAT (blomkronan @ 25-11-2008, 01:24)  I kväll körde jag hem grabben från innebandyträningen Då mötte vi traktorn... på gångvägen upp från parkeringen!!!!! Jag visste vem som ägde den så jag gick hem till honom. Dörren öppnades av hans fru. Jag fråga om han var hemma. Då sa hon att han låg på sjukhuset för han var utarbetad och låg med dropp... Ska jag, eller ska jag inte säga vad mitt ärende är tänkte jag... lika bra att säga som det är... Jag berätta vad som hade hänt i torsdags, och hon visste pressis vad som hade hänt...Han hade kommit hem och berättat för sin fru, att han hade känt igen min grabb och visste att han bodde i närheten. På kvällen hade han blivigt matt och så pass dålig att dom hade åkt in med honom till sjukhuset dagen efter. Han är runt 65 år och sköter om gatorna här i området själv. Natten mellan onsdag och torsdag hade han varit ute och sandat hela natten och kört vidare in på torsdagen på dagen utan att sova!!!!. När han körde på min grabb vid 14 tiden var han helt slut...  Hur gör jag nu??? Min grabb klarade sig bra... trotts allt. Gubben är pensionerad - egenföretagare, sliter för sitt leverbröd. Det kan hända, men detta ändrar ju inte på faktum att han hade kunnat köra ihjäl din son!!!![/size][/font]MEN han är ju rent livsfarlig... om han kör allt själv!!! Vem var det som körde då du mötte traktorn nyss och han själv låg på sjukhuset då? Nästa gång han är så utarbetad kunde det kanske vara bra att be denna person om hjâlp innan det händer en olycka till?!Frun sa att han skulle ta kontakt till oss så fort han kommit ut från sjukhuset... jag sa att han kunde vänta tills han kände att han var stark nog till att göra det! Det är ju bara en cykel det gäller.... Han tog nog påkörningen hårt... min grabb hade stuckit så fort från platsen att han hann inte kolla hur han mådde. Ja det får man väl verkligen hoppas!!!
ÅÅÅ jag har medlidande med gubben, samtidigt som jag är skit förbanad över hur kan en "vuxen" karl bara kan tänka på pengarna framför säkerheten, han hade ju kunnat anlita folk att köra åt honom den dagen! Då han hade kört hela natten!!!!!! Gubben hade anmält olyckan... till försäkringsbolaget!!! för han förstog att jag skulle hitta honom. Men inte tagit kontakt med dig trots att han visste vem du var???!!! ÅÅÅ hur gör jag nu... ska jag tala om för polisen att jag hittat honom??? JAG- vill nog vänta tills jag talat med honom själv. Polisanmäl precis så som du hade tänkt göra och tala dessutom om att du vet vem det är, och eventuellt att ni kanske kommer att kunna göra upp i godo. Så har du helgarderat dig.CITAT (Lady Hamilton @ 25-11-2008, 07:06)  Ja du detta är inte lätt  men mitt råd är att genast ändå berätta för polisen. De kommer ändå inte att "storma in" och arrestera honom. Det är oftast bäst att berätta sanningen. I mina ögon borde hans fru åtminstonde ha kontaktat er direkt, om inte han nu orkade som hon sa. För hur kunde han/hon veta att inget allvarligt hade hänt med din son? det gick ju så snabbt. Nä kontakta polisen och berätta exakt som det är, så får resten lösa sig eftersom. Samtidigt så "hjälper" du traktor föraren också om det nu är så att han anmält olyckan till sitt försäkringsbolag. Då underlättar det ju en del om motparten har gjort en polisanmälan. Huvudsaken är att inte din son eller traktorföraren kommit till skada för materiela saker går alltid att ersätta  Hoppas att du orkar lyda mitt råd Just precis!
CITAT (blomkronan @ 25-11-2008, 01:24)  I kväll körde jag hem grabben från innebandyträningen Då mötte vi traktorn... på gångvägen upp från parkeringen!!!!! Jag visste vem som ägde den så jag gick hem till honom. Dörren öppnades av hans fru. Jag fråga om han var hemma. Då sa hon att han låg på sjukhuset för han var utarbetad och låg med dropp...  Ska jag, eller ska jag inte säga vad mitt ärende är tänkte jag... lika bra att säga som det är... Jag berätta vad som hade hänt i torsdags, och hon visste pressis vad som hade hänt... Han hade kommit hem och berättat för sin fru, att han hade känt igen min grabb och visste att han bodde i närheten. På kvällen hade han blivigt matt och så pass dålig att dom hade åkt in med honom till sjukhuset dagen efter. Han är runt 65 år och sköter om gatorna här i området själv. Natten mellan onsdag och torsdag hade han varit ute och sandat hela natten och kört vidare in på torsdagen på dagen utan att sova!!!!. När han körde på min grabb vid 14 tiden var han helt slut...  Hur gör jag nu??? Min grabb klarade sig bra... trotts allt. Gubben är pensionerad - egenföretagare, sliter för sitt leverbröd. MEN han är ju rent livsfarlig... om han kör allt själv!!! Frun sa att han skulle ta kontakt till oss så fort han kommit ut från sjukhuset... jag sa att han kunde vänta tills han kände att han var stark nog till att göra det! Det är ju bara en cykel det gäller.... Han tog nog påkörningen hårt... min grabb hade stuckit så fort från platsen att han hann inte kolla hur han mådde. ÅÅÅ jag har medlidande med gubben, samtidigt som jag är skit förbanad över hur kan en "vuxen" karl bara kan tänka på pengarna framför säkerheten, han hade ju kunnat anlita folk att köra åt honom den dagen! Då han hade kört hela natten!!!!!! Gubben hade anmält olyckan... till försäkringsbolaget!!! för han förstog att jag skulle hitta honom. ÅÅÅ hur gör jag nu... ska jag tala om för polisen att jag hittat honom??? JAG- vill nog vänta tills jag talat med honom själv.Även om man är pensionerad, egenföretagare, så får han faktiskt inte arbeta så mycket, att hans uppmärksamhet avstannar! Det är därför lagen om arbetstider har kommit till! (minst 11 timmars dygnsvila!) Även om han försöker slita och hinna med allt själv, så borde ju även kommunen som lejt in honom, känna till detta och sätta in fler som kan hjälpa honom eller ta en annan entreprenör som klarar detta utan att arbeta flera dygn i sträck. Jag vet att detta kan vara ett problem. Dels för dig, rent känslomässigt och dels för gubben som i alla fall försökt klara allt. Men samtidigt borde han också själv inse, att är man 65år, så är man inte som förr och kan köra på dygn efter dygn. Att påkörningen av din son skulle behöva bli väckarklockan för samtliga inblandade, är ju faktiskt att ha gått för långt, aldeles för långt. Det hade ju faktiskt kunnat sluta betydligt värre än så här! Vad hade hänt om det hade varit en mamma med spädbarn i vagnen... Nej rätt ska vara rätt. Du och din son har ju faktiskt också fått lida, lika mycke som gubben. Låt dsaken gå den rätta vägen, så kanske även kommunen tar sitt ansvar!
*Stintan*
25-11-2008, 10:05
Jobbig sits men va bra att du nu vet vem föraren var. Jag tycker det är dumt att sitta här och spekulera om vad som skulle kunna ha hänt om.......... det är väldigt lätt att sitta och döma gubben och tycka att han inte skulle gjort si och så men ingen av oss var ju på plats. Jag försvarar inte hans långa arbetspass men dessa entrepenörer har en press på sig ska man tänka på. Helst ska det vara både plogat och sandat på nolltid när behov föreligger. Har själv haft en gubbe som jobbat med detta och jag vet att någon 11 timmars dygnsvila fanns inte på kartan tyvärr. Man får vara tacksam och glad att det ändå gick så bra som det gjorde och hoppas att han fick en tankeställare. Jag tycker att du ska gå på din magkänsla hur du ska gå vidare med detta.
Rosmarin
25-11-2008, 10:56
CITAT (*Stintan* @ 25-11-2008, 10:05)  Jobbig sits men va bra att du nu vet vem föraren var. Jag tycker det är dumt att sitta här och spekulera om vad som skulle kunna ha hänt om.......... det är väldigt lätt att sitta och döma gubben och tycka att han inte skulle gjort si och så men ingen av oss var ju på plats. Jag försvarar inte hans långa arbetspass men dessa entrepenörer har en press på sig ska man tänka på. Helst ska det vara både plogat och sandat på nolltid när behov föreligger. Har själv haft en gubbe som jobbat med detta och jag vet att någon 11 timmars dygnsvila fanns inte på kartan tyvärr. Man får vara tacksam och glad att det ändå gick så bra som det gjorde och hoppas att han fick en tankeställare. Jag tycker att du ska gå på din magkänsla hur du ska gå vidare med detta. Ja, men herregud, jag vet också mycket väl hur det är att vara egenföretagare. Det är jag också nämligen. Inte i samma branch som traktorföraren men i alla fall. Jag tycker dock inte att detta berättigar honom att köra på folk, vara hotfull och sedan inte höra av sig trots att han visste vem grabben var.
Aqvakul
25-11-2008, 11:33
CITAT (*Stintan* @ 25-11-2008, 10:05)  Man får vara tacksam och glad att det ändå gick så bra som det gjorde och hoppas att han fick en tankeställare. Jag tycker att du ska gå på din magkänsla hur du ska gå vidare med detta. Det tycker jag med!
*Stintan*
25-11-2008, 12:16
CITAT (Rosmarin @ 25-11-2008, 10:56)  Ja, men herregud, jag vet också mycket väl hur det är att vara egenföretagare. Det är jag också nämligen. Inte i samma branch som traktorföraren men i alla fall. Jag tycker dock inte att detta berättigar honom att köra på folk, vara hotfull och sedan inte höra av sig trots att han visste vem grabben var. Vadå herregud? Mitt inlägg var inte riktat till dig utan till TS. Det har väl inget med dina erfarenheter som egenföretagare att göra. Var har jag sagt att något berättigar honom att köra på folk? Det är väl självklart att det inte gör. Tror du att gubben körde på med flit? Jag har iallafall uppfattat det som en olycka på ett ställe med väldigt dålig sikt och utan några som helst skyltar. Det jag sa var att ingen av oss här vet exakt hur hela scenariot var och att det därför är dumt att spekulera. Jag uppfattade det som att gubben frågade grabben hur det gick. Sedan sa han något som grabben uppfattade som "hotfullt" och grabben försvann fort från platsen. Det är väl bra om TS får höra vad gubben har att säga om det hela när han piggnat på sig. Jag ville alltså inte ge några direkta råd utan jag tyckte att TS skulle gå på sin magkänsla. Förstår inte alls varför du tar i som du gör.
Aqvakul
25-11-2008, 12:21
Personligen hade jag nog väntat med ev. polisanmälan tills jag fått tillfälle att prata med traktorföraren. Det finns väl egentligen inget vatt förlora på att avvakta, tycker jag.
Rosmarin
25-11-2008, 12:26
CITAT (*Stintan* @ 25-11-2008, 12:16)  Vadå herregud? Mitt inlägg var inte riktat till dig utan till TS. Det har väl inget med dina erfarenheter som egenföretagare att göra. Var har jag sagt att något berättigar honom att köra på folk? Det är väl självklart att det inte gör. Tror du att gubben körde på med flit? Jag har iallafall uppfattat det som en olycka på ett ställe med väldigt dålig sikt och utan några som helst skyltar. Det jag sa var att ingen av oss här vet exakt hur hela scenariot var och att det därför är dumt att spekulera. Jag uppfattade det som att gubben frågade grabben hur det gick. Sedan sa han något som grabben uppfattade som "hotfullt" och grabben försvann fort från platsen.
Det är väl bra om TS får höra vad gubben har att säga om det hela när han piggnat på sig. Jag ville alltså inte ge några direkta råd utan jag tyckte att TS skulle gå på sin magkänsla. Förstår inte alls varför du tar i som du gör. Nå men då så är vi helt överens! CITAT (Aqvakul @ 25-11-2008, 12:21)  Personligen hade jag nog väntat med ev. polisanmälan tills jag fått tillfälle att prata med traktorföraren. Det finns väl egentligen inget vatt förlora på att avvakta, tycker jag. Jo, ibland tycker polisen att det verkar konstigt att de inte fått in en anmälan med det samma. Jag tror att det är bättre att anmäla, men som sagt klart och tydligt tala om att det kanske finns möjlighet att det hela görs upp i godo mellan parterna.
Aqvakul
25-11-2008, 14:18
CITAT (Rosmarin @ 25-11-2008, 12:26)  Jo, ibland tycker polisen att det verkar konstigt att de inte fått in en anmälan med det samma. Jag tror att det är bättre att anmäla, men som sagt klart och tydligt tala om att det kanske finns möjlighet att det hela görs upp i godo mellan parterna. Fast nu har det ju redan gått några dagar, så några dagar till spelar kanske mindre roll...
Elisabeth-Västkustkolonisten
25-11-2008, 14:38
Jag skulle också vänta tills du kan prata med gubben själv.
blomkronan
25-11-2008, 23:27
Händelsen är polisanmäld via telefon, men pga att det var fordon med i olyckan vill polisen få in en ritad beskrivning, på samma sätt som när två bilar krockar... Jag hade tänkt att åka upp till stationen i måndags för att lämna en efter jag hade hämtat grabben från träningen, men det var då jag träffa på trakton och fick veta vem han var... Jag håller med om att frun hade faktist kunnat komma hem till oss, då han inte kunde för han låg på sjukhus... Ovetskapen/oron gör en bara mer sjuk... han visste ju inte hur det hade gått helt!! Jag får väll veta sen, varför!!! när han kommer... Till saken hör... att han inte kör åt kommunen. Han kör åt samfällighetsföreningen som jag bor i!!! I vårat bostadsoråde har vi 50 radhus, och vi tillsamans äger och förvaltar allmäna områden i bostadsområdet, Vi som bor här är alla uppdragsgivare åt honom kan man säga... Vi har ju en styrelse som har skrivit avtalet med honom... och han är en av oss 50... Jag väntar på att han kommer hem... jag behöver inte namnge honom än... både jag och polisen kan vänta på att han blir frisk och stark. Men jag ska fortsätta jobba på att det kommer upp skyltar, så det inte händer igen...
Rosmarin
26-11-2008, 09:04
CITAT (blomkronan @ 25-11-2008, 23:27)  Men jag ska fortsätta jobba på att det kommer upp skyltar, så det inte händer igen... Gör det!
FixaIgenväxtTrädgård
26-11-2008, 22:51
Det vore kanske en idé att placera sandhögen på en bättre plats, med skyltar. Ska sanden på samfällighetens vägar så är det väl deras styrelse som har en roll i själva placeringen. Händelsen kanske kan göra att er samfällighetsförening blir den med de rimligaste kraven på sandhållningen.
Jag tror farbron kommer ursäkta sitt arga uttalande, han blev nog chockad han med.
Hoppas det blir återställd stämning (känslan, inte rättsligt) i byn efter det hela, och fullfölj polisanälan, kräver inte försäkringen det, hans alltså?
blomkronan
27-11-2008, 00:58
CITAT (FixaIgenväxtTrädgård @ 26-11-2008, 22:51)  Det vore kanske en idé att placera sandhögen på en bättre plats, med skyltar. Ska sanden på samfällighetens vägar så är det väl deras styrelse som har en roll i själva placeringen. Händelsen kanske kan göra att er samfällighetsförening blir den med de rimligaste kraven på sandhållningen.
Jag tror farbron kommer ursäkta sitt arga uttalande, han blev nog chockad han med.
Hoppas det blir återställd stämning (känslan, inte rättsligt) i byn efter det hela, och fullfölj polisanälan, kräver inte försäkringen det, hans alltså? Det här blev värre än vad jag trodde... Sandhögen ägs av vägverket... som hyr marken av fastighetsägaren... som arenderar marken av kommunen... kommunen anlitar vägverket för att sanda dom "stora" vägarna!!! Gubben som körde på min grabb, som även är min granne!!!!  tar sand på vägverkes hög... tillåtet eller inte tillåtet vet jag inte! Men efter dom samtal jag har haft med vägverket (sandhögensägare), så får "ingen" utom vägverkets traktorer ta sand därifrån. Alltså verkar det som han gubben/grannen har stulit sand från kommunen, för att sanda vårat område, men han kan ju ha tillåtse som jag inte känner till, men kört i typ 24 timmar utan vila!! Jag tror oxå att han kommer usäkta sitt arga uttalade, jag känner honom!! han är inte sån  han blev nog rädd... och var trött. Vi får se vad han har att säga när han kommer hem från sjukhuset... Nu är det tyvärr inte "bara" sandhögens fel att det åker tunga fordon där... det är affärens lastintag den vägen... och den kan man inte flytta på. Tack för alla svar och tips, det stärker mig i mitt arbete MOT kommunen!!! //Mari
Rosmarin
28-11-2008, 11:47
Berätta gärna hur det hela utvecklar sig!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|