Jag har i våras ympat Galloway i mitt ympträd, om smaken kan jag väl uttala mig om ett par år. Annars så är smaken delad, vissa gillar vissa sorter, andra inte. Själv kan jag knappt äta t.ex Säfstaholm, min bror älskar den. Om du inte är nöjd med Galloway, kan du ympa andra sorter i trädet, inte värre än så.....
Innan jag ympade Galloway gjorde jag en liten sammanställning:
100 älskade äpplen: mogen mitten Oktober - Februari, zon I - (III), kraftigväxande träd, oerhört smakrik , mottagl för skorv
224 svenska äpplen av Håkan Svensson: mogen Januari - våren, zon I - IV, medelstor frukt, god, svag arom Anton Nilssons "Våra äpplesorter" mogen Januari - våren, zon I - III, medel/stor frukt, behaglig, svag arom
Verkar att Bruntorp har tagit Anton Nilssons beskrivning....
Vad gäller "100 älskade äppelsorter" - själv upplever jag denna bok snarare som en hyllning till äpplerna än en rådgivning vad man skall köpa. Alla 100 sorter hyllas där, och man måste läsa mycket nitiskt mellan raderna för att hitta nackdelarna.
Lycka till i alla fall, egna äpplen smakar dessutom alltid mycket bättre !!!
Vad gäller tidangivelser kan det också vara så att "det man användas direkt i köket och bakning i mitten av oktober medan frukten är ätmogen i Januari" ?
Redigerat av Jan af Lisö: 24-11-2008, 08:42
|