Hur mycket en växt får kosta beror ju helt på ens ekonomi och vad växten ska användas till.
En raritet eller ett uppvuxet exemplar får visst kosta. Och framför allt i publika miljöer är det välkommet att växten redan är färdigväxt.
I jämförelse med andra utgifter (t.ex. bil) måste man ju även ta hänsyn till vilka alternativ man har.
Så länge man kan ta växter från naturen (så länge inte företag som Monsantos har gjort om alla växter till patenterade och sterila växter), så finns det alltid alternativ för den som inte har pengar. I stället för pengar, betalar man med tid som man förhoppningsvis har om man inte har pengar. Som tur är, så har de flesta möjlighet att ha en växt, oberoende av ens ekonomi.
Jag kan tyvärr inte köpa en liten bil och vänta att den ska bli stor.
När det gäller ens inköp till den egna privata trädgården så har man ju olika behov av sin trädgård.
Det finns en viktig aspekt för mig med trädgård: trädgård är för mig en avkoppling, där tidsperspektivet är viktigt. Det måste ta tid att se resultatet av hur jag har skött växten, för att jag ska få denna avkoppling.
Ju äldre jag blir, desto mindre tid har jag kvar att vänta, och därför blir det inköp av lite äldre växter när ekonomin tillåter.
Att köpa helt färdiga växter fungerar inte alls för mig, därför att om jag köper en färdig växt då finns ingenting att vänta på längre, ingenting att jobba med, bara att titta på, som en accessoir, det känns tomt. Och då blir jag bara sugen att köpa nästa växt. Jag vill absolut inte konsumera växter, utan jag vill att växten ska utvecklas med min hjälp. Det är så jag trivs med min trädgård.
Och jag tycker om att se olika trädgårdar, där varje trädgård speglar ägarens behov av den. Det är spännande, det blir som talande tavlor, jag vill inte alls att alla trädgårdar ska se ut som jag tycker att min ska vara. Då tycker jag att det är bra att det finns olika utbud, från mindre växter på föreningars växtmarknader till stora och dyra exemplar. Det finns olika behov.
Visst känns det i hjärtat att lämna en trädgård bakom sig och att den som flyttar in har andra planer och tar bort alla växter, men om jag är ärlig, har jag redan fått betalt flerfalt genom att se det fortskridande resultatet i alla år. För mig är det viktiga med växterna deras utveckling, och inte det slutliga resultatet.
Redigerat av oliv: 27-11-2008, 11:29