|
Upphittad katt, Fjärås, Tjolöholm |
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
30-12-2008, 16:53
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
Är det en flicka? Har du någon uppskatting om ålder? Finns en familj i landvetter som blivit av med sin tjej, långhårig svart, en bit ifrån men de kan försvinna ganska långt bort. Vår Tiger blev stulen från göteborg upp till norrland någon stans en gång, kan ju vara något sånt också. Naahla finns med på denna sida samt en annan liknade katt kan det var någon av dem? http://www.djurenssamarittjanst.se/efterlysning.htmNaahla är även efterlyst på blocket med flera bilder, nyansen på pälsen verkar inte stämma, men det kan ju bero på antingen kamerarn eller byte mellan sommar och vinterpäls.
Redigerat av Anic: 30-12-2008, 17:22
|
|
|
|
|
30-12-2008, 20:12
|

Medlem
Antal inlägg: 3 234
Medlem nr: 4 038

|
Tack Anic för länken.
Nu har Naahlas ägare varit här, men det var tyvärr inte hon. Dom tittade på katten och tror att det är en hane (massor päls ivägen), och en del norsk skogskatt. Den väger inte mycket men är ej undernärd eller ovårdad.
--------------------
Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
|
|
|
|
|
30-12-2008, 20:29
|

Medlem

|
Åh så synd, jag vet att de har letat och letat efter henne.
Kastrerad hane? Den andra katten då?
Om det finns möjlighet, ta den till vet och kolla efter chip och få den säkert könsbestämd, är det en raskatt är de ofta chippade, även polis och vissa djurhem kan kolla chip. Har du kollat tatuering i örat, kan vara svårt på svarta katter, men man kan lysa med en ficklampa bakom öronen för att se bättre.
Redigerat av Anic: 30-12-2008, 20:37
|
|
|
|
|
30-12-2008, 21:34
|

Medlem

|
CITAT (Anic @ 30-12-2008, 20:29)  Åh så synd, jag vet att de har letat och letat efter henne.
Kastrerad hane? Den andra katten då?
Om det finns möjlighet, ta den till vet och kolla efter chip och få den säkert könsbestämd, är det en raskatt är de ofta chippade, även polis och vissa djurhem kan kolla chip. Har du kollat tatuering i örat, kan vara svårt på svarta katter, men man kan lysa med en ficklampa bakom öronen för att se bättre. Ja, det var synd. Jag hoppades så på att det var deras katt. Vad menar du med "Den andra katten då?" ? (hänger inte riktigt med) Tack för bra råd. Jag ska åka in med honom/henne till veterinären i morgon, hoppas jag.
--------------------
Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
|
|
|
|
|
30-12-2008, 22:01
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Hej Boxer !vad du bör göra är att ringa polisen om ägaren annmält sin katt försvunnen !kolla om katten är ID-Märkt om den är det kan du gå in på SKK-s sida där finns kattregistret om nu ägaren har skickat in att katten är id-märkt,Polisen brukar också ha chippscaner,sätt upp foto på katten i din närbutik texeller titta om någon saknar sin svarta katt. Du säger att han verkar välmående då är det troligt att ägaren bor i närheten,löskatter som är långhåriga brukar bli väldigt toviga o magra.Är det en olastrerad hankatt så är det troligt att han hittar hem själv när han friat färdigt  okastrerade hanar kan vara hemifrån ganska länge.Synd inte katten hade halsband med telefon numer  Är själv kattägare så jag har lite koll på hur det kan vara när de försvinner!fast min katt är kastrerad och kommer alltid hem varje dag. Lycka till med efterforskningarna Motti
|
|
|
|
|
30-12-2008, 22:16
|

Medlem

|
CITAT (CillaM @ 30-12-2008, 21:56)  Med tanke på hur fin katten är i pälsen, ser ju alldeles nyborstad ut, så skulle jag leta efter husse/matte i området och bortom det. Sätt upp lappar i området. Och med tanke på morgondagens aktiviteter (raketer och smällare) så skulle jag ta in katten så den får lugn o ro. En väldigt vacker katt förresten  Vi bor på en halvö med få invånare, så jag har ringt runt men ingen här omkring känner till eller har sett katten. Tyvärr är det inte sällan som herrelösa katter kommer hit eftersom mycket turister rör sig häromkring. (Jättekäckt att lämpa av ett djur här som man har tröttnat på  ) Det kan också vara så att katten hoppat in i en bil som varit öppen och åkt med som fripassagerare utan att märkas. Jag ska sätta upp lappar men kan tyvärr inte ta in katten eftersom vi har en egen katt som skulle bli förskräckt och sticka hemifrån då. Jag håller med om att katten är vacker. Kan tala om att jag redan är tokkär i honom/henne. Fick små kärleksbett i hakan.
--------------------
|
|
|
|
|
30-12-2008, 22:22
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 30-12-2008, 22:01)  Hej Boxer !vad du bör göra är att ringa polisen om ägaren annmält sin katt försvunnen !kolla om katten är ID-Märkt om den är det kan du gå in på SKK-s sida där finns kattregistret om nu ägaren har skickat in att katten är id-märkt,Polisen brukar också ha chippscaner,sätt upp foto på katten i din närbutik texeller titta om någon saknar sin svarta katt. Du säger att han verkar välmående då är det troligt att ägaren bor i närheten,löskatter som är långhåriga brukar bli väldigt toviga o magra.Är det en olastrerad hankatt så är det troligt att han hittar hem själv när han friat färdigt  okastrerade hanar kan vara hemifrån ganska länge.Synd inte katten hade halsband med telefon numer  Är själv kattägare så jag har lite koll på hur det kan vara när de försvinner!fast min katt är kastrerad och kommer alltid hem varje dag. Lycka till med efterforskningarna Motti Polisen har fått in en anmälan av mig idag och jag ringde den närmsta affären där de har anslagstavla, men inget napp där heller. Jag har alltid själv haft katt, så jag vet att de kan dra iväg en bit, men allt närmare än tre kilometer är uteslutet. Kommer nog inte sova så gott i natt när jag vet att h*n är utomhus. Tar nya tag i morgon...
--------------------
|
|
|
|
|
30-12-2008, 22:24
|

Medlem

|
På den länken jag skickade fanns det en till långhårig svart tjej längst ner.
Om den kvar imorgon så tycker jag också att det är en bra idee att ta in den tills nyår är över, allt oväsen kan ju skrämma slag på den. Om de blir toviga har ju mkt med pälskvaliten att göra, jag har haft en långhårig som jämnt var tovig hur mkt vi än borstade och långhåriga som aldrig blev toviga, och mager blir ju alla katter som varit ute länge utan mat oavsett kort eller långhårig, det kan ju vara en som nyss kommit vilse också och därför tänkte jag på den andra långhåriga katten som försvann mitt i en flytt i gbg.
|
|
|
|
|
30-12-2008, 22:26
|

Medlem

|
Boxer !har du hittat någon ID-Märkning ?Ja visst är det för jäkligt om någon bara har lämpat av honom man fattar inte att folk har hjärta till det  Fast nu har han en päls som står imot ganska mycket kyla har själv en halvskogis som älskar att vara ute hela dagarna ytrots att det är kyligt och lite snö!Men den lilla magen står ju inte imot svält tyvär om han nu inte är en skicklig jägare och kan överleva på det.Stackars katt ! Gillar inte din katt andra katter ?det är ju olika med det ,våran har lite andra kastrerade hankatter omkring i byn men de slåss aldrig utan verkar komma överens. Motti
|
|
|
|
|
30-12-2008, 22:39
|

Medlem

|
CITAT (Anic @ 30-12-2008, 22:24)  På den länken jag skickade fanns det en till långhårig svart tjej längst ner. Aha! Du menar Sushi? Värt att kolla upp, men tycker att pälsen inte är lika "fluffig" CITAT (Motti @ 30-12-2008, 22:26)  Gillar inte din katt andra katter ?det är ju olika med det ,våran har lite andra kastrerade hankatter omkring i byn men de slåss aldrig utan verkar komma överens.
Motti Våran katt är livrädd för andra djur. Piper iväg som ett skott och fräser. Därför vill jag inte utsätta honom för det, fastän mitt hjärta blöder för den andra. Tänk om min katt skulle rymma - det skulle jag aldrig förlåta mig själv för. Och honom kan ingen annan få fatt på om det skulle ske. Jag ska höra med någon granne, om husrum över nyår.
--------------------
|
|
|
|
|
30-12-2008, 22:40
|

Medlem

|
CITAT (Boxer @ 30-12-2008, 22:35)  Aha! Du menar Sushi? Värt att kolla upp, men tycker att pälsen inte är lika "fluffig" Hihi ännu längre ner finns det ännu en långhårig tjej, allra längst ner på sidan. Det står inget namn på henne. Finns det inte ett litet rumms du kan stänga in den i? Eller någon som kan låna ut sitt badrum/toalett eller liknande bara för ett kort tag till altt smällande är över.
Redigerat av Anic: 30-12-2008, 22:41
|
|
|
|
|
30-12-2008, 22:44
|

Medlem

|
Ja jösses!  Nu ser jag. Bortsprungen långhårig svart katt...väldigt skygg och saknar halsband. Hmmm? Denna är inte skygg alls, men jag ska ringa i morgon. Tack!
--------------------
|
|
|
|
|
30-12-2008, 22:46
|

Medlem

|
hon har ju varit borta ett år visserligen, men man vet ju inte och kan ju har blivit tam... Ja det är ju en chansning, men tänk om...
|
|
|
|
|
30-12-2008, 23:06
|

Medlem

|
Hon kan ha blivit sällskaplig tack vare hunger !föresten !är det en hon?
|
|
|
|
|
30-12-2008, 23:11
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 30-12-2008, 23:06)  Hon kan ha blivit sällskaplig tack vare hunger !föresten !är det en hon? Det var så jag tänkte, renova katten var omöjlig att fånga in under ett bra tag sedan helt prötsligt gick hon friviligt in i buren, helt utmattad och fick ligga hos vet med dropp.
|
|
|
|
|
31-12-2008, 13:29
|

Medlem

|
Nu har jag varit hos veterinären och fått reda på att det är en okastrerad hankatt utan chipmärkning eller öronmärkning.
Lappar är uppsatta på olika ställen och jag har knackat dörr ett par timmar.
--------------------
|
|
|
|
|
31-12-2008, 14:51
|

Medlem

|
CITAT (Anic @ 31-12-2008, 14:08)  Kanske Bosse från denna sidan, en bit ner, det står att han ska vara grå, men på bilden ser han svart ut. http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php...9&Itemid=70Här finns en Gösta, som kan stämma kanske? http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php...9&Itemid=70Tack! Har nu pratat med Bosses matte och han kom hem i förrgår och ligger nu och kurrar Gösta kan jag inte hitta på den sidan, hur jag än letar. Är Gösta på samma länk som Bosse?
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|