|
Vinterfåglar Inpå Knuten 2009, glöm inte räkna fåglar 23–26 januari |
|
|
|
05-01-2009, 12:56
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
Hej! En liten påminnelse om att det snart är dags att räkna och inrapportera fåglarna vi har i trädgårdarna. Det är Svenska Ornitoligiska Föreningen som ordnar detta varje år sedan... Några år tillbaka. Mer går att läsa på länken nedan! sof's hemsida
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
Meriona
|
06-01-2009, 17:27
|
Gäster

|
CITAT (Wilmer @ 05-01-2009, 12:56)  Hej! En liten påminnelse om att det snart är dags att räkna och inrapportera fåglarna vi har i trädgårdarna. Det är Svenska Ornitoligiska Föreningen som ordnar detta varje år sedan... Några år tillbaka. Mer går att läsa på länken nedan! sof's hemsidaDå får vi ge oss ut på landet och räkna!!!!!
|
|
|
|
|
06-01-2009, 18:10
|

Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem nr: 7 932

|
Tack för påminnelsen! Ska notera i kalendern så det inte glöms bort.
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
|
|
|
|
|
14-01-2009, 09:01
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 3 016

|
Tack för påminnelsen, det här ska jag inte glömma.
--------------------
Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )
(Bytt sign från 16kvm stor balkong)
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
14-01-2009, 12:48
|
Gäster

|
Det är roligt med vinterfågelräkning! Synd bara att den som vanligt infaller under en helg då jag är fullt upptagen och knappast kommer att vara hemma när det är ljust.  Olle
|
|
|
|
|
14-01-2009, 17:38
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
Olle, 2 av dagarna (23-26/1) är vardagar. Hoppas du hinner räkna då. Här är ganska litet fåglar nu jämfört med september då det kryllade av matgäster vid fågelbrädet och talgbollarna. Talgoxarna har inte tid att äta? De provsjunger redan små vårvisor och försvinner långa stunder in i fågelholkarna. Koltrastarna vänder löv på alla håll på tomten, hittar väl lite skruttäpplen på barmarken. På matningsplatserna är det bara enstaka blåmesar, 2-3 pilfinkar och ett par nötväckor. Jag är osäker på hur långt åt alla håll man ska räkna. Alla fåglar inom synhåll?
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
15-01-2009, 09:26
|
Gäster

|
Vardagar går inte, för då jobbar jag kl 8.00-16.30 och är inte hemma i dagsljus. På lördagen är det odla-träff och på söndagen loppmarknad. Möjligen kanske det är ljust en stund när jag kommer hem från loppmarknaden.
Olle
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
24-01-2009, 10:23
|
Gäster

|
Inte alldeles tokigt nu på morgonen: Fem blåmesar, fyra talgoxar, en nötväcka och en rödhake. Samt utom tävlan två ekorrar och två rådjur.
Olle
|
|
|
|
|
24-01-2009, 11:16
|
Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952

|
Jag är mobbad! Är vid sommarstugan nu, och det är där jag matar fåglar. Har inte varit här och fyllt på deras förråd på tre veckor - och nu syns inte en enda en till bland talgbollarna, det brukar vara 4 blåmesar och lika många talgoxar här, och en och annan enstaka tillfälligare annan sort. Men nu inte en enda på två dagar, fast jag bullat upp med en massa gott. Jag tror de mobbar mig enligt devisen "är du inte här och matar oss på tre veckor så ska du inte tro att vi ställer upp på ditt räkna-fåglar-trams". Suck.
Redigerat av EKLO: 24-01-2009, 11:16
|
|
|
|
|
24-01-2009, 12:39
|

Medlem

|
EKLO, beklagar! Kanske du kan räkna hos grannen istället, om han/hon inte gör det? Eller lägga ut en liten lockande stig av solrosfrön + talgbollar från närmaste fågeltillhåll till din egen matning? Dyrt? Vad gör man inte för fåglarna!
IDAG SKA JAG RÄKNA HAR JAG TÄNKT! Har lagt ut solrosfrön, nötter, talgbollar och äppelhalvor på alla vanliga ställen. Men det finns svårigheter: Jag matar fåglarna på 2 sidor av huset. Koltrastarna äter äppelhalvor vid syrensnåret och flyger inte omkring så mycket - lätträknade alltså, max. 6 st. iakttagna på en gång. Men blåmesarna! Plötsligt en klunga på 3-4 på norrsidan, skyndar mig till sydsidan, finns där blåmesar? Ja, 2 st, men är det samma som flugit hit från norrsidan, eller 2 andra? EN nötväcka på norrsidan, det brukar ju vara 2 på sydsidan... Och dendär flocken som ser ut som björktrastar, men har en vit rand längs nedre kanten av vingen? Så ser de inte ut i fågelboken. Vad i all världen ska jag kalla dem? Varför är gråsiskorna inte här idag, och pilfinkarna, grönfinkarna? Kanske jag räknar en annan dag istället. 2 dagar kvar, ju.
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
Meriona
|
24-01-2009, 18:50
|
Gäster

|
Jag ska räkna på landet imorgon, där brukar det vimla av fåglar, särskilt domherrar. Måste först bara läsa på så att jag räknar på rätt sätt....
|
|
|
|
|
25-01-2009, 13:35
|

Medlem
Antal inlägg: 2 882
Medlem nr: 13 081

|
Har skickat svar idag. Konstigt nog inga domherrar, fast det varit kallt och snöigt- då brukar de komma fram. Vi har ekorre också, den är fortfarande brun-borde vara grå nu. Annars några talgoxar, blåmesar, gråsiskor och nötväcka.
--------------------
------------------------- Södra Norrlands kust- och inland. Zon 4
|
|
|
|
|
25-01-2009, 15:58
|

Medlem

|
Hurra! 3 stenknäckar dök upp idag! Dem har jag inte sett sedan i somras. Och så räknade jag in 11 gråsiskor + "the usual suspects". I år är det klart mera blåmesar än talgoxar.
Fiffigt, Wilmer! du som "har hängt alla matare vid två grannträd så slipper jag springa och fundera så mycket." Du kanske tänkte på min jämmer (ovan) vid fågelräknandet? Jag tror att grannens katt kan lurpassa bara på ena sidan av huset i gången, därav den besvärliga fördelningen av matställen.
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|