Hej Wargen (och Madeleine)!
Det är första gången som jag skriver något på det här forumet, men din svampfråga kan jag inte låta bli.
Den översta "pannkakan" är troligtvis Honungsskivling.
Honungsskivling parasiterar på träd, rötter, stubbar osv. Om du gräver lite där den växer, så finner du troligtvis trädrötter.
Den är skogsbrukets största skadesvamp. När de är unga och fortfarande har vita skicor, så går de att äta. Men de har inget större matvärde (anser jag).
Om man vill äta dem, så bör de tillagas ordentligt, eftersom vissa personer inte tål den rå.
MEN - ge dig inte på att äta någon av svamparna enbart på min "gissning" på vad de är. Det finns ju svampar som är mycket giftiga.
Den nedre bilden är lite svårare att säga vad det är, bara genom att titta på bilden. Kanske är det streckmusseron? Den växer gärna tillsammans med tall, är grå och stor, kraftig, med tydligt radiärt streckad eller stimmig hatt.
Streckmusseronen är ätlig och god. Men som sagt, få svampen artbestämd först, om du vill prova på att äta den.
Mvh Ammi (som blev svamptokig, nu när hon inte blev som hon skulle... *fniss* )
--------------------
"Sagoberättandets och poesins språk är drömspråkets mäktiga syster. Denna plats i psyket där drömmar, sagor, poesi och konst möts är den instinktiva eller vilda naturens gåtfulla hemvist." / Pinkola Estés, ur "Kvinnor som slår följe med vargar".
|