CITAT (Eva 33c @ 15-01-2009, 18:38)

När det gäller sk "supersöt" majs så ska man tydligen hålla avståndet 100m annars kan den bli försämrad smak.
Här följer ett direkt citat från
Runåbergs sida:
"
Supersöt majs, som innehåller dubbelt så mycket socker som vanlig majs, får inte blanda sina anlag med annan majs. Kolvarna blir då lätt hårda och oätliga. Min. avstånd 100 meter. "
Så vill man odla den (och det kanske man vill, för den är verkligen god...) så får man avstå annan majsodling tydligen.
Jag odlar just den majsen och har läst just den informationen.... Mina majsplantor odlar jag som sagt i pallkragar. Pallkragarna är sen utplacerade med ca 10 meter emellan (ja majskragarna altså...) Sockermajsen är sen på ena sidan om växthuset medans minimajsen och popcornmajsen är på den andra sidan. Jag har ALDRIG märkt att det skulle vlivit skillnad i smak eller konsistens på någon av dem.
Vinden ska ju ändå förflytta pollenet 10meter och runt växthuset i så fall....
Majsen pollineras ju faktiskt så, att hanblomman (översta) släpper sitt pollen till närmaste honblomma på nästa planta. Det är faktiskt inte alls ovanligt att jag bland 15 plantor, kan ha 2-3 plantor i utkanten av kragarna, som ALDRIG blivit pollinerade. Om nu pollenet inte ens klarar av att förflytta sig 20cm i en pallkrage, hur ska det då "flyga" 100 meter?!