Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vatten - i den lilla trädgården i stan, Exempel på hur ni/andra gjort?
          kasam
          Inlägg 20-01-2009, 19:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 828
          Medlem nr: 17 995

Hur få in lite vattenkänsla i den lilla trädgården? En vattenspegel? Kanske en kanal? Anslutning till terrass? En vattenfylld kruka? Fontän? Vad vet jag? Ja, o gärna inspiration från England eller varför inte Medelhavet....
          Ja, vore kul att se exempel på enkla lösningar för den lilla trädgården, tack!

(Jag har trädgård i zon 0-1)

--------------------
          www.engronsida.blogspot.se

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          MariaS
          Inlägg 20-01-2009, 20:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Jag har bl.a. grävt ner en murarhink, som jag placerade en väldigt liten pump i. På hinken la jag ett lock med hål i mitten. På locket la jag sen ut runda stenar i olika storlekar. Genom hålet drog jag upp en slang som sprider vattnet över de runda stenarna.
          En snygg lampa vid sidan om och så var den vattenoasen klar!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-01-2009, 20:11
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

enkelt som man kan göra är ju att köpa en stor vattentät kruka eller en stor tunna. och så fyller man den med vatten, och planterar olika vattenväxter

exempel på växter
          Dvärgnäckrosor
          Vattenmynta
          Bäckveronica
          Iris
          Vattenhyacint
          Musselblomma
          Andmat
          kameleontblad
          m.m.

vill man göra ännu mindre så kan man ta en skål med flytväxter.

så här gjorde jag i en djupskål.
          http://www.pixbox.se/pic_show_id22112621.html

nu till sommaren har jag skaffat mindre kallvattensfiskar så då tar jag ut hela akvariumet eller bygger någon bassäng och det kan ju bli fint med växter och annat.

Citera
          kasam
          Inlägg 21-01-2009, 16:53
          Länk hit: #4

Medlem

Hej,

Tack för svar!

MariaS - låter inte dumt det där. Har du ngn bild?

Flaxss - kollade din bild - ser fint ut. Blev helt klart inspirerad... Är det viktigt om ett sådant arrangemang står i sol eller skugga? Behöver du byta vatten ofta för att det blir grumligt etc? Vattenväxter du nämner, hur vinterförvarar du dem?

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 21-01-2009, 17:05
          Länk hit: #5

Medlem

Kan gå ut och fota imorgon.

Runt denna stenfontänen, har jag diverse olika sorters gräs som ger det hela en känsla av oas.

Citera
          kasam
          Inlägg 21-01-2009, 17:10
          Länk hit: #6

Medlem

Låter väldigt fint, och inte jättesvårt....
          Ska bli kul att se din bild!
          Tackar på förhand! thanks.gif

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 21-01-2009, 17:26
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (kasam @ 21-01-2009, 16:53) *
          Flaxss - kollade din bild - ser fint ut. Blev helt klart inspirerad... Är det viktigt om ett sådant arrangemang står i sol eller skugga? Behöver du byta vatten ofta för att det blir grumligt etc? Vattenväxter du nämner, hur vinterförvarar du dem?

det jag hade i somras var iförsig väldigt litet. man kan ju göra mer i större kärl.

det beror lite på vad du ska ha för växter och vad du vill åstadkomma med det.

ska du ha näckrosor så älskar dom sol. likadant iris älskar sol. annars så klarar sig dom flesta vatten växter med halvskugga. och desto soligare det står desto mer alger kan man få har du dock mycket växter och flytväxter så hindras ju det och ger rätt näring.

jag fyller bara på med vatten. ska du ha djur eller annat i nåt annats så kan det ju vara bra att bytta vatten och ev ha någon pump om det går.

härdiga växter låter jag vara kvar ute. men näckros får man ta in och övervintra svalt ca +1c +10c(beroende sort). det räcker du har en spann med vatten. vattenhyacint och Musselblomma tar man in och övervintra som en vanlig krukväxt en skål med vatten ca +15c +20c och extra ljus så klarar dom vintern. har man akvarium så underlättar det mycket ju.

Citera
          kasam
          Inlägg 21-01-2009, 17:50
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (flaxss @ 21-01-2009, 17:26) *
          det jag hade i somras var iförsig väldigt litet. man kan ju göra mer i större kärl.

det beror lite på vad du ska ha för växter och vad du vill åstadkomma med det.

ska du ha näckrosor så älskar dom sol. likadant iris älskar sol. annars så klarar sig dom flesta vatten växter med halvskugga. och desto soligare det står desto mer alger kan man få har du dock mycket växter och flytväxter så hindras ju det och ger rätt näring.

jag fyller bara på med vatten. ska du ha djur eller annat i nåt annats så kan det ju vara bra att bytta vatten och ev ha någon pump om det går.

härdiga växter låter jag vara kvar ute. men näckros får man ta in och övervintra svalt ca +1c +10c(beroende sort). det räcker du har en spann med vatten. vattenhyacint och Musselblomma tar man in och övervintra som en vanlig krukväxt en skål med vatten ca +15c +20c och extra ljus så klarar dom vintern. har man akvarium så underlättar det mycket ju.

Tack igen! Hm... ska fundera kring storlek på behållare, placering o växtval. Blir inte något megastort, men iallafall ett första försök. Några djur blir det inte, iallafall inte denna sommar. Men vem vet i framtiden...

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 21-01-2009, 19:07
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (kasam @ 21-01-2009, 17:50) *
          Tack igen! Hm... ska fundera kring storlek på behållare, placering o växtval. Blir inte något megastort, men iallafall ett första försök. Några djur blir det inte, iallafall inte denna sommar. Men vem vet i framtiden...

det räcker som du såg på min bild. man behöver ju inte ha nåt jätte stort. även mindre skålar kan ge fina vattenblänk med flytväxter ej.

Citera
          pebblelake
          Inlägg 23-01-2009, 16:44
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 350
          Medlem nr: 17 736

Tänkte tippsa på en grej jag funderat på.
          Jag hade tänkt göra en kanal ca 15 cm av antingen tryckat trä som avslutning på altan däcket med en liten lutning samt en liten pump som pumpar runt vattnet runt kanalen som löper runt hela altan däcket,
          skulle kunna göras av en hängränna också som skulle målas ljusblå
          ,sen skulle den avslutas med ett litet "fall" innan pumpen åter lyfte upp vattnet till början av rännan. det skulle ge en snygg vatten reflektion upp under taknock samt ett trevligt porlande också.

Växter skulle kunna planteras i uppsamlings kärlet där pumpen är.

Citera
          kasam
          Inlägg 24-01-2009, 10:36
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (pebblelake @ 23-01-2009, 16:44) *
          Tänkte tippsa på en grej jag funderat på.
          Jag hade tänkt göra en kanal ca 15 cm av antingen tryckat trä som avslutning på altan däcket med en liten lutning samt en liten pump som pumpar runt vattnet runt kanalen som löper runt hela altan däcket,
          skulle kunna göras av en hängränna också som skulle målas ljusblå
          ,sen skulle den avslutas med ett litet "fall" innan pumpen åter lyfte upp vattnet till början av rännan. det skulle ge en snygg vatten reflektion upp under taknock samt ett trevligt porlande också.

Växter skulle kunna planteras i uppsamlings kärlet där pumpen är.

Tack för tipset! tummenupp.gif
          Du måste absolut återkomma med bilder här när/om du gör detta. Blir ju nyfiken, så klart.

Ja, jag har också funderat en del kring kanaler... Kollat Apotekarens trädgård i Simrishamn o blivit inspirerad. Tänkt lite i banorna kring att anlägga en minidammfontännågonting med liten kanal längst ner i trädgården, liksom i (den ännu mycket ofärdiga) rabatten med funkior, ormbunkar osv osv. Här är rätt skuggigt under äpple- o päronträd, men vore fint med lite vatten nära den (ännu icka anlagda) lilla lilla stenlagda (tänkt smågatsten) platsen. Skulle kunna bli en mysig liten plats... Planer, planer, planer...., så härligt att fundera nu och längta! yahoo.gif

--------------------

Citera
          kasam
          Inlägg 24-01-2009, 14:04
          Länk hit: #12

Medlem

Pebblelake!
          I boken "Kreativa kvadratmeter" av Ulrika Grönlund o Cecilia Eklund så finns det ett exempel på s 103 med vatten vid terrasskant... tummenupp.gif
          (Inte hunnit kolla hela boken ännu, inhandlade den nyss då det var utförsäljning i en liten trädgårdsbutik i grannkvarteret. Så synd att de måste stänga, för det är/har varit en sådan trevlig affär.)

--------------------

Citera
          pebblelake
          Inlägg 01-02-2009, 01:18
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (kasam @ 24-01-2009, 14:04) *
          Pebblelake!
          I boken "Kreativa kvadratmeter" av Ulrika Grönlund o Cecilia Eklund så finns det ett exempel på s 103 med vatten vid terrasskant... tummenupp.gif
          (Inte hunnit kolla hela boken ännu, inhandlade den nyss då det var utförsäljning i en liten trädgårdsbutik i grannkvarteret. Så synd att de måste stänga, för det är/har varit en sådan trevlig affär.)

Dom måste ha tagit idén ur mitt huvud utan attjag märkte nåt :crazy flirting.gif :

Citera
          kasam
          Inlägg 04-02-2009, 17:01
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (pebblelake @ 01-02-2009, 01:18) *
          Dom måste ha tagit idén ur mitt huvud utan attjag märkte nåt :crazy flirting.gif :

Kontakta dom så får du kanske royalties... giggle.gif

Hursomhelst - det är en rätt bra bok och där finns en del goda exempel... Fast den lösning på "kanal" som de har verkar vara stillastående vatten och jag vet inte, men blir det inte rätt igengrott snabbt? confused.gif

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-02-2009, 17:08
          Länk hit: #15

Medlem

Stillastående vatten gror inte bara igen. Det luktar illa också ganska snart! sick.gif

Citera
          pebblelake
          Inlägg 04-02-2009, 22:22
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (kasam @ 04-02-2009, 17:01) *
          Kontakta dom så får du kanske royalties... giggle.gif

Hursomhelst - det är en rätt bra bok och där finns en del goda exempel... Fast den lösning på "kanal" som de har verkar vara stillastående vatten och jag vet inte, men blir det inte rätt igengrott snabbt? confused.gif

Bara att mata i anti alg medel........

Citera
          kasam
          Inlägg 05-02-2009, 20:42
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (pebblelake @ 04-02-2009, 22:22) *
          Bara att mata i anti alg medel........

Aha... låter ju enkelt!

Fråga: I en mindre vattenbehållare, typ mindre kanal, tunna etc - varför välja pump alt anti alg medel? För- o nackdelar med de olika valen?

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 05-02-2009, 22:31
          Länk hit: #18

Medlem

Med en liten pump får du cirkulerande vatten som syresätts, vilket gör vattnet mindre lockande för alger och bakterier.

Antialgmedel är en kemikalie, som tar död på mycket mer än bara alger. Bör inte vara i närheten av växter och insekter t.ex.

Citera
          pebblelake
          Inlägg 05-02-2009, 22:50
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (kasam @ 05-02-2009, 20:42) *
          Aha... låter ju enkelt!

Fråga: I en mindre vattenbehållare, typ mindre kanal, tunna etc - varför välja pump alt anti alg medel? För- o nackdelar med de olika valen?

Varför välja? pumpen för skvalet och algmedlet för att ta bort algerna,Förövrigt är moderna algmedel inte giftiga för högre stående växter eller fiskar.
          Myggorna får gärna dö för mig i alla fall devil.gif

CITAT (MariaS @ 05-02-2009, 22:31) *
          Med en liten pump får du cirkulerande vatten som syresätts, vilket gör vattnet mindre lockande för alger och bakterier.

Antialgmedel är en kemikalie, som tar död på mycket mer än bara alger. Bör inte vara i närheten av växter och insekter t.ex.

nono.gif du har inte helt rätt där,moderna algmedel är inte giftiga för högre stående växter eller fiskar.

CITAT (MariaS @ 05-02-2009, 22:31) *

nono.gif du har inte helt rätt där ,moderna algmedel är inte giftiga för högre stående växter eller fiskar.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 06-02-2009, 10:21
          Länk hit: #20

Gäster

[quote name='pebblelake' date='05-02-2009, 22:50' post='971627']
          Varför välja? pumpen för skvalet och algmedlet för att ta bort algerna,Förövrigt är moderna algmedel inte giftiga för högre stående växter eller fiskar.
          Myggorna får gärna dö för mig i alla fall devil.gif

Kan du precisera lite mer vad du menar med moderna algmedel? Alltså, från vilket år slutade algmedlen döda växter och djur?

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 05:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon