|
Odla potatis under tjockt halmtäcke..., - någon som provat? |
|
|
|
21-01-2009, 23:45
|
Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952

|
Har läst att det skulle funka fint att lägga ut potatis på öppen jord, och sedan bara lägga på en halvmeter halm över dem. Inget mer. Potatisen ska komma upp, inte behöva kupas, och bara vara att plocka fram under halmen när den är klar.
Som sagt, detta har jag läst om på flera ställen - men är det nån som provat och vet om det blir bra?
Behövs det t ex mer eller mindre bevattning än annars? Och räcker verkligen en halv meter halm hela säsongen?
Jag frågar fr a för att jag grävt upp en ny bit odlingsland på 3x4 meter, men just inte har något jorddjup att tala om där. Kanske vore halmodling ett sätt tills jag har tillräckligt mkt mylla att lägga ut ett annat år (men jag är allmänt osäker på tillgången på knäpparlarver, har ju grävt bort en grässvål och bottnat landet med det - tång över).
En fråga till: Potatis odlad under halm ger väl (tyvärr) ingen som helst jordbearbetning "neråt" - eller?
tacksam för era erfarenheter
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
22-01-2009, 06:57
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Vad är det för mark under är det rent berg så går det nog inte så bra, men annars fungerar det. Och man behöver ju inte ha bara halm utan det går bra med alla former av kompostmaterial. Är det jord under så hjälper det till att bevara fuktigheten.
|
|
|
|
|
22-01-2009, 10:45
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Skynda dig snabbt som attan att lägga ut halmtäcket nu i så fall. Fukten kommer att hålla sig bättre om halmen hinner bli riktigt genomblöt och förmultningen kommer igång. Täckningen sjunker ju ihop med tiden men du kan ju fylla på med bl a löv ifall du har det att kratta till våren.
Om du har dåligt med jordjup så tror jag ändå det vore bra om du kunde få ner potatisen lite i alla fall. Det blir inte lika känsligt för torka då. Täckodling är ju alldeles toppen men första året brukar inte vara riktigt lika bra som de efterkommande. Ju tidigare du får ut täcket desto bättre. För att hjälpa till lite extra så kan du ju lägga ett par nävar jord i täcket precis där du ska lägga varje potatis.
Bearbetning neråt? Du kommer att få ett fantastiskt mikroliv med massa mask som gör jobbet åt dig. Knäpparlarver är jag dålig på.
|
|
|
|
|
22-01-2009, 10:48
|

Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem nr: 7 932

|
Det här tycker jag låter som en mycket god idé. Jag täckodlar mycket och har god erfarenhet av det. Det växer bra och torkar inte ut så lätt, man behöver inte passa med vattning när det är torrt. Många tycker inte det ser fint ut med täckodling men jag tycker det är vackert när det växer frodigt.
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
|
|
|
|
|
22-01-2009, 11:02
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 3 016

|
Kan jag i mitt grönsaksland lägga halm över hela oavsett vad jag odlar? Alltså direkt efter jag sått?
Kommer det ner någon sol då? Och orkar plantorna upp?
Odlar dt vanligaste, morötter, sallad, palsternacka, kålrot, majs, osv.
--------------------
Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )
(Bytt sign från 16kvm stor balkong)
|
|
|
|
|
22-01-2009, 11:29
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Man får dra isär täcket en liten bit när man sår och lägga igen allt eftersom växterna kommer upp.
"Den arbetsfria trädgården" av Ingrid Olausson är en bra bok. Hon har skrivit någon mer som jag inte minns namnet på.
Gör bara inte misstaget att kratta bort täcket. Det ska ligga där alltid och bara fyllas på. Det bildas kompostjord direkt där den ska användas.
|
|
|
|
|
22-01-2009, 12:21
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (Myosotis @ 22-01-2009, 13:14)  Jag testade för första gången förra säsongen, fast med gräsklipp som jag också läst att det skulle funka. Det kom inte upp en enda potatis. Jag tror att det bildades för mycket värme, man får se upp med sånt färskt material. Gräsklipp ger också mycket kväve vilket kan vara känsligt för vissa växter (t ex potatis), lite kan vara bra , men inte för mycket. Man bör vara försiktig att t'cka frösådda växter, de kan ha svårt att komma upp, då är det bättre att taäcka dem efter att de grott. En nackdel med täckning är att t ex sniglar får skydd där.
|
|
|
|
|
22-01-2009, 14:42
|
Medlem

|
Jag tror att jag möjligen uttryckte mig lite otydligt, för det verkar som om flera av er tror att det jag undrar är hur bra det är att täckodla på vanligt sätt - dvs att man sår frön i jord, och sedan när plantorna får lite höjd täcker all öppen jord med organiskt material. Men det är inte det jag undrar över här, för så odlar jag redan sedan många år.
Det nya i år skulle vara att inte alls ha ngn jord över de lagda sättpotatisarna, utan enbart ett täcke på 50 cm halm (det är den tjocklek jag läst om). Det blir ju en annan sak än vanlig täckodling, för i en sådan finns det ju en massa jord som får näring av täcket + avdunstar långsammare pga av täcket.
men alltså: Detta med att inte alls ha jord över potatisen, utan bara ett tjockt halmtäcke? Någon som provat?
KURT: Det är jord i landet (dvs inte berg), och jag har som jag skrev också bottnat landet med de uppochnervända grästorvor jag grävt bort när jag gjorde landet, dessutom en del tång och löv på - men det är alltså fortfarande väldigt lite jord, för lite för att odla potatis i på vanligt sätt.
Redigerat av EKLO: 22-01-2009, 14:46
|
|
|
|
|
22-01-2009, 19:04
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Jag har inte själv testat detta - med att odla potais med täckodling men av en bekant hört att det skulle gått så bra - testa och berätta för oss.
ingrid
|
|
|
|
|
22-01-2009, 20:55
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Man kan också lägga svart plast på jorden. Göra små hål och lägga sättpotatisen där. Det blir sedan mycket lätt att skörda. Bara vik upp plasten och plocka. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
22-01-2009, 21:56
|
Medlem

|
Tack för alla svar. Jag ska prova med halmtäckningen, har just kommit över några säckar och ska försöka lägga ut dem redan under vintern för fuktighetshållandets skull vid planteringen sedan - som Solstorm säger. Fortfarande lite osäker på om en halvmeter verkligen räcker under hela säsongen (man vill ju inte gärna upptäcka att pärerna blivit gröna när det är för sent) men jag testar med tång och halm.
Anledningen till att jag vill prova är också att jag alltid får så mkt skorv på potatisen i de 6 andra små land jag odlar i - och inget tycks hjälpa mot det. Nu har jag äntligen fått klart för mig att de svampar/bakterier som skapar skorven ligger "fast" i jorden, och att man måste hålla borta potatisen därifrån en massa år för att inte få skorv. Och att skorven dessutom lätt kommer tillbaka igen, även efter att man hållit upp flera år.
Det här nya landet ligger 100 meter från de andra - min förhoppning är att slippa skorven där - men fan trot. Hur som helst ska jag också (som Solstorm skriver) peta ner potatisen lite i det ynka jordtäcket under halmen, för att försöka hjälpa mot vårens ev. torka.
Plast var en annan idé - den får jag testa när jag inte har halm.
|
|
|
|
|
22-01-2009, 23:55
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Tack för frågan Jag kan säga om du tycker att di potatis ska bli fri från skrov bakterie o svampen, du behöver blanda din jord med naturliga gödsel som ( häst gödsel ) o gröngödsel ,de har näring som stärka din växten plus de har naturliga fiender mot svampen bakterie o dåliga maskar. H:Bassam
|
|
|
|
Azur
|
23-01-2009, 15:27
|
Gäster

|
Hur undviker man problem med möss och sork? Tjockt lager halm + potatis låter som ett recept på musodling...
|
|
|
|
|
23-01-2009, 15:44
|
Medlem

|
CITAT (Azur @ 23-01-2009, 15:27)  Hur undviker man problem med möss och sork? Tjockt lager halm + potatis låter som ett recept på musodling... Hm ... se där en aspekt som inte ens har stått finstilt i de böcker jag ögnat. Möss finns det rätt gott om här - råttor är det nog inte så mkt av (naturtomt med 2 km till närmsta granne och bara berg och skog och strand runt). Sork finns inte alls på ön vad jag hört. Ja, det är väl bara att hålla tummen och testa, antar jag.
Redigerat av EKLO: 23-01-2009, 15:45
|
|
|
|
|
23-01-2009, 23:11
|

Medlem
Antal inlägg: 1 228
Medlem nr: 5 153

|
Jag har ingen egen erfarenhet, men Torsten Wallin beskriver i sin bok Vildros och kaprifol, trädgården på ön" (rekommenderas starkt!) hur han odlar potatis i bergsskrevor under tångtäcke. Han grävde fåror så djupa att sättpotatisen kunde täckas av 5-7 cm jord, ochla sen ett 2-3 dm högt lager blåstång. Han behövde sen varken vattna eller kupa. "Potatisskörden blev riklig och knölarna var släta som ägg".
Jag skulle prova om jag hade tillgång till tång.
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|
|
|
|
|
24-01-2009, 00:12
|
Medlem

|
Ja men så bra, så smart! Jag har ju hört om det där, men helt glömt bort alltihop. Jag kan ju sätta potatis i de gamla tånghögarna högt upp på stranden (bara inga båtgäster kommer och sätter i sig dem!). Tack Ingrid, för påminnelsen, det kräver sannerligen att testas!
PS. Fast en grej undrar man: Den där Wallin, bodde inte han på östkusten? Risken här på västkusten skulle möjligen vara att tången är för salt, men som sagt - det är ju bara att testa.
Redigerat av EKLO: 24-01-2009, 00:14
|
|
|
|
|
24-01-2009, 10:19
|

Medlem
Antal inlägg: 1 228
Medlem nr: 5 153

|
Jo, hans ö ligger på östkusten. Fast inspirationen till det hade han hämtat från Irland eller Skottland. Så saltet måste man väl laka ur på nåt sätt. Regnvatten?
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|
|
|
|
|
24-01-2009, 10:56
|
Medlem

|
Ja, det måste förstås ha varit en massa kustfolk som hade ont om jord och gjorde så där. Här på min ö brukar man låta tången ligga och bli genomregnad i hög under vintern, innan man lägger den som gödning i grönsakslanden, och om jag sätter potatis i strändernas uppspolade tångbankar så är de högt upp och dit nåt bara saltvattnet om det är storm och högvatten. Ha, vad kul detta ska bli!
Redigerat av EKLO: 24-01-2009, 10:57
|
|
|
|
|
24-01-2009, 19:22
|

Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem nr: 7 932

|
Nu blir jag jätteglad!! På vår ö odlar jag ingenting eftersom vi bara har berg på tomten. Men det finns ju en massa skrevor, ska ta hand om tången och lite annat och nu ska det bli potatisodling! Täckodlar mycket hemma och det är fantastiskt bra så nu blir det odlingar på båda ställena. Vilken härlig tråd detta är!!
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|