Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur varmt vill Clivia ha..., ...var ska dom stå ?
          tepa
          Inlägg 23-01-2009, 14:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej

Snart ska jag ta in mina två Clivior från vinterförvaringen. Men ska jag ställa dem i varma vardagsrummet, 22-26 grader eller svala matsalen ?

Hälsn Tepa

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-01-2009, 14:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

har dom övervintrat ca +10c kan du placera dom i rumstemp.

Citera
          tepa
          Inlägg 23-01-2009, 14:13
          Länk hit: #3

Medlem

Tack, Flaxss. Men båda rummen har nog rumstemp, upp till 26 grader det ena och 18-20 det andra. Vilket blir bäst ? Är rädd att de storknar i 26 grader...

Hälsn Tepa

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-01-2009, 14:57
          Länk hit: #4

Medlem

sedan behöver du ju inte ta ur dom vintervilan nu. du kan vänta till mitten av feb och till mars. annars är det ju bättre att placera dom i ca +15c +20c. hade du tänkt ha dom ute i sommar är det bättre att sätta ut dom direkt från vintervilan till trädgården i ett skuggitställe först så du inte bränner bladen.

Citera
          tepa
          Inlägg 23-01-2009, 15:24
          Länk hit: #5

Medlem

Hej

Vi har inte garanterat frostfria nätter här på Åland förrns nionde juni, heter det. Då först är frostrisken över. Nä, jag vill nog ha in dom i huset först. Men då får det bli svalare matsalen. Tack Flaxss.

Hälsn Tepa

Citera
          Bassam
          Inlägg 23-01-2009, 18:38
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

- Tack för fråga :
          - Jag tycker att säga min Clivia står i vardagsrum hela året o det trivs jätte bra . mina vardagsrum har 22 gradar hela året.
          - H:Bassam

Citera
          jahi
          Inlägg 23-01-2009, 18:44
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 275
          Medlem nr: 13 017

CITAT (tepa @ 23-01-2009, 15:24) *
          Hej

Vi har inte garanterat frostfria nätter här på Åland förrns nionde juni, heter det. Då först är frostrisken över. Nä, jag vill nog ha in dom i huset först. Men då får det bli svalare matsalen. Tack Flaxss.

Hälsn Tepa

yes.gif "Järn nätter" sa min farfar fast han nämde den 10 juni.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-01-2009, 20:09
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (tepa @ 23-01-2009, 15:24) *
          Hej

Hälsn Tepa

så länge orkar inte jag vänta. tar ut det vid +5c +10c sedan invid ev frostnätter eller skyddar. men då får man ju orka att bära in allt. tyngre växter och mer tropiska växter väntar jag med.

där jag har trädgården i skåne brukar sista järnnatten inträffa i början av maj (dock då under kalla år).

men Ciliva kan du ju ha inne åretrunt utan problem. men en sval vinterviula vill den ha hur som men den måste in ta ut den under sommaren. hoppas du förstår hur jag menar.

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 23-01-2009, 20:19
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Våra ca 6 clivior står året runt på samma fönsterbräden på nordostsidan av huset. Huset är gammalt och fönstren rejält dragiga, innetemperaturen kring 17-18 grader vintertid. Från september till ca januari håller jag dem ganska torrt, sedan vattnar jag lite rikligare och ger dem måttliga mängder näring. Alla de äldre plantorna blommar snällt varje vår/försommar.
          De skulle säkert trivas ute sommartid, men rådjuren...? Jag vill inte ta risken.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          tepa
          Inlägg 23-01-2009, 21:32
          Länk hit: #10

Medlem

Tack för svaren. Rådjuren ??? Vad har dom med mina Clivior att göra ? Säg inte att rådjur äter Clivia ! Har aldrig haft en tanke på, att de skulle kunna göra det. Men varför inte, de äter ju allt annat... I somras hade jag många växter ute på altan under tak. Trappa på fem sex trappsteg upp och höga räcken runt. Dom skulle bara våga !

Hälsn Tepa

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-01-2009, 22:18
          Länk hit: #11

Medlem

mina blir inte uppätna av rådjur.

Citera
          Jojjan
          Inlägg 24-01-2009, 21:23
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 13 083

Förra året fick min gamla Clivia sval vintervila för första gången, och tro det eller ej, det var första året på länge den inte blommade alls...Förstår inte varför?

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 24-01-2009, 22:03
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (Jojjan @ 24-01-2009, 21:23) *
          Förra året fick min gamla Clivia sval vintervila för första gången, och tro det eller ej, det var första året på länge den inte blommade alls...Förstår inte varför?

Määä, vad lustigt!
          Jag har haft mina clivior i mer än 25 år. Jag har aldrig vetat att dom ska ha vintervila så det har dom aldrig fått heller.
          Två år i rad har dom blommat, det är allt. Och det var för två och tre år sedan.
          Nu separerade jag ju alla plantor i augusti eller om det var i sept...? 8 st tror jag att det var i samma kruka....

Pga platsbrist så har jag faktiskt tryckt in en av dom i min sons rum.
          Där är det alltid kallt. (15-18 grader) Får se om den kommer att bete sig annorlunda än de andra...

Citera
          tepa
          Inlägg 25-01-2009, 06:43
          Länk hit: #14

Medlem

Hej Jojjan. Vad konstigt, borde ha varit tvärtom. Att den inte blommade när den inte fått vintersvalkan. Vet inte vad det kan bero på, mycket märkligt.

Hej Sussie. Menar du att du hade Clivior i över tjugo år utan att blomma en enda gång ?! Då måste du ha hoppat i taket av lycka, när dom sen gjorde det två år i rad. Ska bli spännande att se, om sonrummets Clivia beter sig annorlunda, du måste berätta sen. Eller så kanske alla blommar !

Mvh Tepa

Citera
          Jojjan
          Inlägg 25-01-2009, 08:09
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 13 083

Ja visst är det märkligt...Kan de bli för gamla tro? Min är ärvd och jättestor, så jag vet inte hur gammal den är....Får väl se om det kommer några blommor i år. Och ja visst blir man lycklig när de blommar...=)

Citera
          tepa
          Inlägg 25-01-2009, 08:30
          Länk hit: #16

Medlem

Hej Jojjan

Vet inte, om den kan bli för gammal, är tveksam... Har hört att ju äldre, desto bättre...Min stora gamla Clivia är också väldigt gammal, kan ha åttio år på nacken. Vet inte om du läst om hur den kom i min ägo, men min granne, som skulle flytta, hon är pensionär, hade inte plats med alla sina krukväxter i nya huset. Det har varit hennes farmors Clivia, det är hennes farmors gamla stockhus vi har köpt och renoverat, så Clivian har bott här i mitt hus ! Så nu har den fått komma hem ! Fast inte riktigt ännu, först sen när jag tar in den från vintervilan i garaget. Enligt grannen brukar den blomma på försommarn, men den hade nog inte gjort det ifjol, tyckte hon sa så. Det var tidig höst när jag fick den. På den tiden var huset mycket mindre, det är utbyggt på sjuttiotalet. Farmodern hade Clivian i "salen", som inte användes så mycket, de eldade bara ibland.

Hälsn Tepa

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-01-2009, 12:41
          Länk hit: #17

Medlem

när jag hade mina så blommade dom under sommaren och en del gav också en extra blomning på hösten. sedan finns det ju olika arter och en del kräver också olika vintertemp.

men för att dom ska blomma behövs en svalperiod eller en torkperiod.

Citera
          tepa
          Inlägg 25-01-2009, 12:46
          Länk hit: #18

Medlem

Hej Flaxss

Vad är en torkperiod ? Utan vatten, men när och hur länge ? Nu kom jag ihåg att jag läst att man ska låta bli att vattna ca en månad under vintern. Men betyder det att man vattnar hela vintern en gång i mån ? Och det ska räcka för att få dom att blomma, de behöver inte vintervilan i så fall ?

Hälsn förbryllad Tepa

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 25-01-2009, 13:33
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Som jag redan skrev i tråden blommar våra clivior varje år, i april-juni ungefär. Vi har den vanligaste, orangefärgade sorten. De ni har som inte vill blomma är kanske någon ovanligare sort?
          Våra är 15-30 år gamla. Torkperioder har vi aldrig gett dem, de har fått nån liten skvätt vatten 2-3 gånger per månad under oktober-januari. De verkar inte alls noga med det. Hypotes: Clivian ogillar omplantering. Våra har stått i samma rätt stora krukor minst 10 år. Det betyder att det är 2-3 riktigt stora (som blommar) och ett par små plantor i samma kruka. Förr, när jag planterade om dem och delade dem ibland, var de sura och blommade inte på 1-2 år. Men här i tråden verkar många plantera om dem varje år.
          Säkert skulle de må fint ute på sommaren, men rådjuren har "beskurit" crazy.gif andra krukväxter, så cliviorna har bott inomhus för säkerhets skull.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-01-2009, 13:57
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (tepa @ 25-01-2009, 12:46) *
          Hej Flaxss

Vad är en torkperiod ? Utan vatten, men när och hur länge ? Nu kom jag ihåg att jag läst att man ska låta bli att vattna ca en månad under vintern. Men betyder det att man vattnar hela vintern en gång i mån ? Och det ska räcka för att få dom att blomma, de behöver inte vintervilan i så fall ?

Hälsn förbryllad Tepa

får dom en lite torrare period under vintern och en sval period så ''lockas'' dom till att blomman bättre.

och som Fågelvägen skrev så gillar dom inte att planteras om. men dom gillar att ha utrymme om rötterna så en omplantering måste man göra någon gång dock kanske vart 3-6e år. dom blommar inte bättre av att stå trångt det är en myt som heter duga! det som gör att dom inte blommar efter omplantering är att man har stört dom mycket. många klipper också rötterna på sina clivior det gillar dom inte heller! dom skadade rötterna ruttnar lätt ochd et stör plantan till att vilja blomma mindre. ska man plantera om dom så görs det i feb-mars vid behov.

här kan man läsa lite om odling
          http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%B6njelilja

där clivian växer vilt är det normalt sett perioder av torka och lite svalare perioder.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 21:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon