CITAT (carren @ 28-01-2009, 19:04)

Om jag ska dra några slutsatset efter våra gamla äppelträd och som har beskurits på olika sätt så skulle jag råda dig att ta det nätt.
Vi tog hit en "beskärare" som beskar två av träden rätt kraftigt. Jag hade sagt ifrån till total stubbning, annars hade han nog gjort så men han tog ändå flera grova grenar men lämnade gammal risig fruktved. Kanske för att det går fortare att såga bort några stora grenar än att stå och smådutta med risiga smågrenar? Dessa två träd svarade med att skjuta massor av vattenskott och är nu tätare och risigare än någonsin. Suck. Nu har det gått ett par år sedan den insatsen så snart vågar vi nog gallra lite men då gör vi det själva!
Året efter mästerbeskäraren beskar vi själva ett par andra lika gamla äppelträd men vi inriktade oss på att ta bort smågrenar och gammal fruktved som växte neråt, just för att lätta trycket på grenarna när det blir mycket frukt. Vi tog även bort några grenar som växte in i kronorna men var väldigt lätta på handen, inga grova grenar kapades.
Vi har i och för sig våra träd främst för att de är vackra samt ger insynsskydd och skugga. Frukten spelar mindre roll. Jag antar att de egentligen klarar sig rätt bra utan beskärning när de kommit upp i åren men vi ville ändå glesa ur lite för att minska angreppen av fruktmögel i de täta kronorna. PÅ somrarna skakar vi ner många kart när det är äppelår för att träden inte ska skadas, det känns lindrigare än att försöka skära bort frukten genom att stympa så som man ser att många gör med piggsvinsträd som följd.
Jag tycker ni har gjort precis rätt. Det finns folk som kallar sig "beskärare" som snarare borde kallas "trädmördare" - de har oftast ingen aning om hur man gör!
Man ska aldrig ta bort så stora grenar att man får en snittyta större än 10 cm (8 säger en del) för då får trädet svårt att valla över såret. Man ska dessutom helst beskära under JAS, får då har trädet lättare att läka, och skjuter heller inte så många vattenskott.
Ska man inte ha trädet till produktion utan bara till prydnad räcker det ju att ta bort sånt som är dött eller skadat, grenar som skaver på varandra osv.