Kathleen Harrop, en taggfri Bourbon ros med stark doft, trodde den skulle frysa bort här men den var tuffare än så, blommar hela sommaren, otroligt söt/rosa blommor och blir ca 1 - 1.20 hög, zon 3. Lite kräsen dam, god jord och gödsel ska till. Finns fler bilder i album/Bourbonrosor.
Erikas idé med klematis gillar jag med och man behöver inga höga stöd utan man kan vika, klippa till en armeringsmatta över brunnen som kan vara hur hög man vill och så kan man ha en vacker klematis som ligger över nätet och så kan man ha lagom höga rosor ihop med klematisen. Titta i mitt album/Klematis där finns en del.

Katharina Zeimet, en äldre Polyantha ros 1901 med doft, blir ca 1 m och mycket frisk, zon 5 ros och väldans tuff, finns många fler bilder i album/Polyantha rosor. Rosen är så gott som taggfri, detta är den ros jag har flest ex av i trädgården, den är perfekt att blanda med. Blir som små buskar med miljoner blommor.

Belle de Crécy, Gallica ros 1- 1.20 hög, stark doft, nästan taggfri ev. så blandar du in en gammal läcker lila ros men den blommar bara 2 - 3 veckor, men dom har ju något extra dessa rosor.