Så roligt att få börja med egna grönsaker - det är verkligen väldigt kul att odla ätbara ting, tycker jag.
Jag vet inte riktigt hur mkt plats du har, men nästan alla grönsaker kan du så utan att förgro - även om t ex flera kålsorter blir bättre om man förgror - men de är ju inte nödvändiga att ha? Jag som gillar sockerärter, brytärter och bönor (vaxbönor och brytbönor) skulle satsa på det, eftersom det oftast blir mkt och de är tacksamma. Har du liten yta kan du så störbönor och få mycket "uppåt" (du behöver en käpp på 2,5 meter, minst, som står stadigt). Och som sagt: Nästan allt kan du så direkt i landet när "jorden reder sig" - dvs när du kan kratta och fixa med den: sallater, morötter, rödbetor, dill, persilja, (men bönor väntar du med tills jorden är uppåt 10-15 grader), rädisor. Lök brukar jag köpa som sättlök. Gräslök köper du också bättre som planta, men sedan har du den livet ut. Samma med rabarber. Också tomater brukar jag köpa som planta, och odla i stor hink (med massa småhål i för att vattnet inte ska stanna).
Och lägger du täckduk över landen när du sått, går det lite fortare, det blir varmare och skyddar mot ett par frostgrader.
Egen potatis är ju så gott, men det tar ju en hel del plats.
Redigerat av EKLO: 18-02-2009, 22:20
|