Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad är det för blomfrö jag köpt på kanarieöarna?, - bignonia amarilla
          EKLO
          Inlägg 21-02-2009, 11:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Jag har just kommit hem från en underbar vandrarvecka på La Gomera (grannö till Teneriffa) och där passade jag på att köpa en påse blomfrön. Tänkte mig att de skulle vara ett-åriga, men vet eg. inte vad jag köpt. Gula klocklika blommor i flockar i topparna, ganska stora tror jag, på påsens bild. Bignonia amarilla (tecoma stans) står det på påsen - någon som känner igen vad det är?

tacksam

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          MariaS
          Inlägg 21-02-2009, 11:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Coool! Det är ju en städsegön 6 meter hög klätterväxt. (inget svenskt namn) Den bör klara sig fin-fint hos dig!

Vill stå soligt. Beskärs på våren.

Citera
          EKLO
          Inlägg 21-02-2009, 11:52
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (MariaS @ 21-02-2009, 11:51) *
          Coool! Det är ju en städsegön 6 meter hög klätterväxt. (inget svenskt namn) Den bör klara sig fin-fint hos dig!

Vill stå soligt. Beskärs på våren.

Hjälp! 6 meter! Och alltså perenn?! Vet ni ngt om hur jag ska sätta igång fröerna?

Citera
          Red Top
          Inlägg 21-02-2009, 11:54
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Jag googlade på Bignonia och hamnade här på odla. Det är tydligen en klätterväxt, som inte är vinterhärdig.

Du kan läsa mer härBignonia

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          EKLO
          Inlägg 21-02-2009, 11:58
          Länk hit: #5

Medlem

Lustigt, nu fann jag den på ett till ställe här på Odla. Gul trumpetbuske kallas den tydligen på svenska, tecoma stans är det latinska namnet. Ingen här som försökt?

Citera
          EKLO
          Inlägg 21-02-2009, 15:50
          Länk hit: #6

Medlem

Nu har jag sått dessa underliga fröer i min pluggbox, och satt den under lysrör. Fröna såg verkligen mystiska ut, som brutna bitar av en fröskida. Om någon är intresserad finns här gott om frö...

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 22-02-2009, 10:27
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Tecoma stans frösådde jag för flera år sedan, det blir en vedartad buske på ca. 1,5-1,7m. Jag har mitt ex. i kruka eftersom den inte är härdig, den har aldrig blommat och jag väntar otåligt för att se om det var 'värt' att vinterförvara den i så många år. Har den svalt och under lysrör under vintern, får ofta spinn och tappar de flesta bladen, på sommaren grön, frisk och frodig. smile.gif

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          igl
          Inlägg 22-02-2009, 10:42
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 284
          Medlem nr: 2 452

Jag plockade frö av Tecoma stans på Filippinerna förra vintern. Jag satte dem i mars i år och det kom upp en massa fina plantor. Tyvärr har de inte klarat vintern i fönstret hos mig. Jag ska göra ett nytt försök för jag har flera frön kvar. Det är ju det här med luftfuktigheten och ljuset under vintern som är svårt för tropiska växter. Hoppas du lyckas bättre med dina frön.
          mvh
          inger

Citera
          EKLO
          Inlägg 22-02-2009, 11:45
          Länk hit: #9

Medlem

Om nu mina nysådda frön under lysrör skulle ha den goda smaken att gro, då får jag väl helt enkelt sätta dem i en kruka och ta ut dem till landet - för det är bara där jag odlar grejer.

Men allt det där är helt nytt för mig, jag odlar ju bara grönsaker på friland annars, + tomater i hink mot söderväggen där ute.

Sommarstugan har sedan minst +5 grader hela vintern, och stora fönster mot nordost. Kan det vara ett lämpligt tillhåll för den under vintern tro? Jag är där varannan helg hela året, så vattna kan jag göra då.

Vad tror ni - värt ett försök?

Citera
          MariaS
          Inlägg 22-02-2009, 11:46
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (EKLO @ 22-02-2009, 11:45) *
          Om nu mina nysådda frön under lysrör skulle ha den goda smaken att gro, då får jag väl helt enkelt sätta dem i en kruka och ta ut dem till landet - för det är bara där jag odlar grejer.

Men allt det där är helt nytt för mig, jag odlar ju bara grönsaker på friland annars, + tomater i hink mot söderväggen där ute.

Sommarstugan har sedan minst +5 grader hela vintern, och stora fönster mot nordost. Kan det vara ett lämpligt tillhåll för den under vintern tro? Jag är där varannan helg hela året, så vattna kan jag göra då.

Vad tror ni - värt ett försök?

Absolut! men vattna den bara varannan gång du är därute. Vid +5 behöver den inte så mycket vatten över vintern.

Citera
          EKLO
          Inlägg 22-02-2009, 11:53
          Länk hit: #11

Medlem

Fast när jag nu tänker efter: På Gomera där jag köpte fröna, där är det nog eg. aldrig så kallt som +5 grader, det kan kanske krypa ner till +10 på nätterna i nov-dec, men annars håller det nog en bra bit över 14 grader hela året. Och ljusare än här på dagarna vintertid, det är det förstås utan tvekan. Ja, detta bliver ett äfventyr!

Citera
          joulanta
          Inlägg 22-02-2009, 15:59
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 388
          Medlem nr: 4 949

Har du över frön?? köper gärna några av dej det lät ju spännande

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-02-2009, 16:53
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

vi får skilja på namnen här

ni har helt skilda arter är

Tecoma stans - är en buske som är lövfällande med gula blommor, övervintras svalt ca +1c +10c (uppgifter om att klara ner till -12c bland annat i usa)kommer från Texas,Arizona (gillar torrt och varmt klimat med sval vinter). tillhör familjen Bignoniaceae.

Bignonia capreolata - är en vinter/städse grön klätterväxt med röda små blommor, övervintras svalt ca 0c +5c. växer vilt i klimat med vinter och anses tåla ner till -20c -23c. kommer från syd/östra och östra Nordamerika. tillhör också familjen Bignoniaceae.

Redigerat av flaxss: 22-02-2009, 16:58

Citera
          MariaS
          Inlägg 22-02-2009, 17:23
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (flaxss @ 22-02-2009, 16:53) *
          vi får skilja på namnen här

ni har helt skilda arter är

Tecoma stans - är en buske som är lövfällande med gula blommor, övervintras svalt ca +1c +10c (uppgifter om att klara ner till -12c bland annat i usa)kommer från Texas,Arizona (gillar torrt och varmt klimat med sval vinter). tillhör familjen Bignoniaceae.

Bignonia capreolata - är en vinter/städse grön klätterväxt med röda små blommor, övervintras svalt ca 0c +5c. växer vilt i klimat med vinter och anses tåla ner till -20c -23c. kommer från syd/östra och östra Nordamerika. tillhör också familjen Bignoniaceae.

och Bignonia amarilla som denna tråden handlar om, är också städsegrön, men med gula blommor och ska tåla -16 till -21 grader.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-02-2009, 18:14
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (MariaS @ 22-02-2009, 17:23) *
          och Bignonia amarilla som denna tråden handlar om, är också städsegrön, men med gula blommor och ska tåla -16 till -21 grader.

Bignonia amarilla är synonym för Tecoma stans. tråden handlar om Tecoma stans vilket är det korrekta latinska namnet.

Redigerat av flaxss: 22-02-2009, 18:16

Citera
          MariaS
          Inlägg 22-02-2009, 19:04
          Länk hit: #16

Medlem

Bignonia amarilla (tecoma stans) Står det i första inlägget.

Tecoma stans är det riktiga namnet för Bignonia stans eller Stenolobium stans. Uppenbarligen har vi helt olika uppslagsverk att hämta vår information ifrån.

EKLO får väl ta den information hon litar på...

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-02-2009, 19:20
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (MariaS @ 22-02-2009, 19:04) *
          Bignonia amarilla (tecoma stans) Står det i första inlägget.

Tecoma stans är det riktiga namnet för Bignonia stans eller Stenolobium stans. Uppenbarligen har vi helt olika uppslagsverk att hämta vår information ifrån.

EKLO får väl ta den information hon litar på...

Bignonia amarilla finns inte med i skud eller hos davesgarden eller i Plants for a future.

söker man på Bignonia amarilla får man exempel upp detta

läs här
          http://www.infojardin.com/foro/showthread....585&page=35 (rätt så långt ner)

kan citera in texten också
          - Nombre científico o latino: Tecoma stans

- Sinónimo: Bignonia stans

- Nombre común o vulgar: Bignonia amarilla, Roble amarillo, Trompeta de oro

är jag inte helt borta i språket så blir det på svenska

- korrekt latin: Tecoma stans

- synonym: Bignonia stans

- folkmuns namn,''common'' namn: Bignonia amarilla, Roble amarillo, Trompeta de oro

alltså vad jag förstår så är Bignonia amarilla ett ''lokalt,påhittat'' namn som inte är korrekt namn på latin eller för arten.

Redigerat av flaxss: 22-02-2009, 19:21

Citera
          EKLO
          Inlägg 22-02-2009, 19:40
          Länk hit: #18

Medlem

Jag är möjligen lätt korkad - men tycker ni inte precis samma sak? Båda två hävdar med bestämdhet att blommans latinska namn är tecoma stans, och det är säkert rätt som Flaxx skriver att namnet Bignonia amarilla är det spanska vardagsnamnet - båda står ju på påsen helt enkelt. Men det råder ju ingen tvekan om det latiska, om arten alltså.

Citera
          MariaS
          Inlägg 23-02-2009, 09:29
          Länk hit: #19

Medlem

Det är bara det att jag har hittat Bignonia amarilla som vetenskapligt namn, som inte var synonymt med Tecoma stans. Men skit samma. Informationen och odlingsråden är ju ungefär densamma utom möjligen härdigheten då.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-02-2009, 09:39
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (MariaS @ 23-02-2009, 09:29) *
          Det är bara det att jag har hittat Bignonia amarilla som vetenskapligt namn, som inte var synonymt med Tecoma stans. Men skit samma. Informationen och odlingsråden är ju ungefär densamma utom möjligen härdigheten då.

var kommer Bigonia amarillo ifrån då?

härdigheten tror jag inte är nåt så där jätte bra i sverige, för någon av arterna men man vet aldrig. jag tror inte dom är testade här så mycket. dock hade det varit intressant att skaffa Bignonia capreolata då den dels växer i klimat som får frost och anses klarar en hel del.

Redigerat av flaxss: 23-02-2009, 09:42

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 13:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon