CITAT (Myosotis @ 04-03-2009, 23:28)

"Marodörer"? Men de är väl s.k. "nyttodjur"? Har ofta läst tips hur man lockar dem till sin trädgård. Det här har diskuterats förr, och jag vill minnas att någon sa att de kunde skära ut runda hål i blad, men det har jag aldrig sett här. Det är som med rådjuren, förutom att de någon vinter gnagt lite på murgrönan har jag aldrig haft problem med dem fast de finns här. De äter inte mina blommor. Kan det vara så att om man bor på landet så är det lite mer balans så naturen sköter sig själv? Har aldrig använt gift och kommer aldrig att göra det heller.
Jag visste faktiskt inte att de kunde nypa människor så det gör ont, då förstår jag din rädsla.
Jaa, de kanske är nyttodjur,

egentligen, (men jag känner inte att dom är det...)
Jag har också blivit nypen i skinkorna flera gånger när man har glömt att titta efter i solstolen eller vanliga stolen.
Hade det bara varit några enstaka på hela sommaren så skulle jag inte bry mig alls. Tidigare när jag bodde på bondgården så kunde man se 4-5 st/sommar. Och då var dom i tvättstugan som låg i "för-rummet" till ladugården.
Men här, där jag bor nu, har nästan alla grannar problem med dom. Ändå så bor jag granne med skogen, åt väster. Öppna lägdar både åt norr och åt söder, men en granne vägg i vägg. Radhus alltså.
Jag får rysningar i hela kroppen när jag ser många av någonting. Tycker nästan att dom följer med mig i sängen... Huvaligen...