Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vilket är ert största misstag i trädgården?, Vore kul om ni ville dela med er
          annaco
          Inlägg 05-03-2009, 09:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 7 668

Någon som vill dela med sig om ert största misstag ni gjort i trädgården.
          Kanske kan det hjälpa någon att inte göra samma misstag.

Mitt största misstag är att jag lyssnade på en granne och gjorde som de hade gjort.
          Istället för att gräva bort grässvålen helt när jag grävde en stoooor rabatt lade jag den upp och ner och sedan planteringsjord över.
          Rabatten var väldigt fin första och andra sommaren men nu är det nästan bara ogräs. Det gick inte att hålla efter. Detta är många år sedan och nu är det mest gräs och hallonsnår som har kommit från 2 av grannarna.

Ett av mina projekt är att gräva ner en barriär så att hallonen inte kan komma in och sedan gräva om rabatten och göra om den till en rosenträdgård.

--------------------
          Besök gärna min websida: www.annastradgard.com

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          kasam
          Inlägg 05-03-2009, 10:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 828
          Medlem nr: 17 995

Hej annaco!

Oj, jag har gjort massor av misstag... vad ska jag välja? g.gif

Jo, ett av mina första (o återkommande) misstag är att jag väljer alltför stora växter till min lilla trädgård. Här växer det så det knakar, ja, så det har blivit till att gräva upp en del och ge bort till vänner med större ytor.

Mitt senaste misstag är att jag i somras planterade en väldigt taggig ros mitt i örtagården... slap.gif Den är väldigt vacker där - en Gelbe Frau Dagmar Hastrup (Topaz Jewel), men taggarna kommer ju att vara olidliga när jag plockar örter. Ja, så det får ju bli en flyttning senare i vår..

Men... det sägs ju att vi lär oss av misstagen, och isåfall är jag förmodligen rätt kunnig vid det här laget och "kompetensutvecklingen" fortsätter säkerligen... yes.gif

/Kasam

--------------------
          www.engronsida.blogspot.se

Citera
          ingrids
          Inlägg 05-03-2009, 10:53
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Att plantera hostor i det mörka hörnet där snön smälter absolut sist i min zon 5 trädgård. Hostor är inte alldeles raska i starten och det hände nästan inget innan juni utan såg bara jättetrist ut. Bergenia hade varit bättre för de kan ha kvar blad från år till år.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          DragonLady
          Inlägg 05-03-2009, 12:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Mitt första misstag var att plantera scherminen i en rabatt brevid en klängros och en klematis... allt är ihopväxt i en enda sörja -fear-.gif tänkte ju inte på att den skulle bli såå stor giggle.gif
          Så det första vårprojektet blir till att försöka flytta den sweatingbullets.gif

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          4:an
          Inlägg 05-03-2009, 12:44
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 792
          Medlem nr: 21 046

Ett misstag jag gjort var att jag hade hört att kaffesump var effektivt mot mördarsniglar och desperat som jag var öste jag ut kaffesump under hela vintern...jag tog på jobbet och samlade hemma...på våren doftade (läs...luktade) hela min trädgård kaffe...! whistling.gif

Citera
          Bruna fingrar i ...
          Inlägg 05-03-2009, 13:43
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem nr: 15 174

Mitt största misstag var att tro att karln hade förstått min vision om ett altandäck.lämnade honom å byggarna.
          När jag kom hem hade jag fått en dansbana på pelare..å där står den..*suck*
          Lärd av mitt misstag görs ingenting utan teckningar och ritningar! whist.gif

Citera
          torvan
          Inlägg 05-03-2009, 13:48
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 717
          Medlem nr: 2 955

Jag skulle gräva upp växter i min mammas trädgård för att plantera i min.
          Det var i Norrland och våren hade inte kommit upp så långt, men jag hittade
          vad jag skulle ha och planterade dom hemma. När dom vuxit till sig så visade
          det sig att det var ogräs jag planterat. blush.gif torvan

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 05-03-2009, 14:13
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Jag kan icke räkna dem alla...

En sålåda med Petunier av lite kuligare färg märkt med sticka och allt blev bara algbeväxt. Medan brorsan växte till omskolningsdags.
          Ca två veckor senare hittade Eva påsen obruten!!!

Sedan under flera år sådde jag praktbetonica utomhus. Tyvärr blev det inget. Inte förrän Eva talade om att det där som jag nogsamt rensade bort ur kallbänken var just Praktbetonica.

Fler nämner jag inte för då blir jag omyndigförklarad.

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 05-03-2009, 14:35
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Förra året fick jag tag i ljuvliga pioner och grävde glad i hågen ner dem där jag täckodlar. Hur kan man vara så dum, så vill ju inte pioner ha det. Grävde upp dem på hösten och det såg ut som rötterna levde, grävde ner dem på bättre ställen. Nu hoppas jag att de klarat sig annars får jag skylla mig själv. duh.gif

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 05-03-2009, 14:41
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Mitt största (och första) misstag gjorde jag i min iver när jag skulle börja så perenner förra våren. Jag sådde ganska många sorter. Typ 50. Jag trodde inte så mycket skulle gro men nästan allt kom upp. Sedan ville jag inte slänga så mycket småplantor så jag skolade väl om en 30-40 av varje sort. Lågt räknat hade jag alltså 1500 plantor i juni. Men inga rabatter att gräva ned dem i.... whist.gif

Citera
          kicki.p
          Inlägg 05-03-2009, 15:19
          Länk hit: #11

Validating
          Antal inlägg: 145
          Medlem nr: 4 755

Vad sägs om att vattna 72 välrotade lavendelsticklingar med havsvatten, för att vattenpumpen inte var igång? Eller kalka på allåkerbär? Eller gräva ner irisknölar lika djupt som narcisser? Vill du höra mer? Jag vill helst glömma alla dumma misstag.....
          mvh
          kicki.p

--------------------
          Qui me amat, amat et canem meum.

Citera
          MariaS
          Inlägg 05-03-2009, 15:27
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Mitt största misstag, var när jag placerade stora dammpumpen i djuphålan och lät den vara igång på vintern!

Resultat: VAttnet blev för kallt och syret kunde inte fällas ut, så alla grodor dog i dammen och därefter alla fiskar! Har nu införskaffat en liiiiten pump för syresättning på vintern istället och den stora pumpen får stå på halva djupet.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 05-03-2009, 15:36
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT (4:an @ 05-03-2009, 12:44) *
          Ett misstag jag gjort var att jag hade hört att kaffesump var effektivt mot mördarsniglar och desperat som jag var öste jag ut kaffesump under hela vintern...jag tog på jobbet och samlade hemma...på våren doftade (läs...luktade) hela min trädgård kaffe...! whistling.gif

Men var det ett misstag? Kaffe luktar ju underbart!

Citera
          Ciczi
          Inlägg 05-03-2009, 17:28
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Tja misstag har man ju gjort flera säkerligen whist.gif men jag har vackert förträngt dem alla. shy.gif

Men ett misstag jag gjorde var att gräva ner tulpaner (som förökar sig med sidolökar) i lökkorgar. Eftersom jag inte hade planer på att flytta dem medan de vissnar ner var det en miss som hette duga. Jag lärde mig ett par år senare när tulpanerna inte blommade att så var fallet varpå jag fick gräva upp dem alla igen och sätta om dom utan korgar denna gången. Detta har också lett till att jag står med ett antal lökkorgar som är oanvända. Någon som vill köpa? whist.gif

// Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          EKLO
          Inlägg 05-03-2009, 17:29
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Bjöd "starka grabbar" på middag och vin mot att de skulle göra sista rycket med spettet på ett par stenar som var liiite för tunga för mig att få upp ur nya grönsakslandet. Det gick kvickt och lätt för dem, och att köra dem till skogs med skottkärran - jag var högst tacksam.

Men när käket var uppätet, kvällen sen och en försvarlig mängd av vinet slunkit ner, fick de för sig att ge sig på en enorm sten bredvid, som jag bestämt få låta ligga kvar pga av storleken. Det där satte de igång med lite i smyg - och lyckades tyvärr sent på natten. Så nu har jag en jättesten liggande på backen som inte går att få ur fläcken.

Lärdom: Instruera hjälpsamma vänner nogsamt, och låt dem inte få så mkt vin i din trädgård att de blir kaxiga.

PS. Dessa kaxiga vänner var vid tillfället bara på snabbt hembesök i Sverige och gav sig raskt iväg utomlands igen förstås - jag hann inte ens skälla på dem.

Redigerat av EKLO: 05-03-2009, 17:35

Citera
          MariaS
          Inlägg 05-03-2009, 17:30
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Ciczi @ 05-03-2009, 17:28) *
          Tja misstag har man ju gjort flera säkerligen whist.gif men jag har vackert förträngt dem alla. shy.gif

Men ett misstag jag gjorde var att gräva ner tulpaner (som förökar sig med sidolökar) i lökkorgar. Eftersom jag inte hade planer på att flytta dem medan de vissnar ner var det en miss som hette duga. Jag lärde mig ett par år senare när tulpanerna inte blommade att så var fallet varpå jag fick gräva upp dem alla igen och sätta om dom utan korgar denna gången. Detta har också lett till att jag står med ett antal lökkorgar som är oanvända. Någon som vill köpa? whist.gif

// Ciczi

Jamen såna korgar är ju perfekta att klä med tidningspapper invändigt och så gurkplantor i. Då kan man sätta hela korgen direkt i jorden som den är, utan att störa gurkrötterna! (enkelt tidningsark)

Citera
          Red Top
          Inlägg 05-03-2009, 20:47
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Jag har säkert gjort många misstag, som jag förträngt; men ett lever jag fortfarande med.

För c:a 10 år sedan dök det plöstligt upp en så söt blomma i en rabatt. Jag tyckte den var oemotståndligt söt. Brydde mig inte om när min duktiga trädgårdsvän sa att jag borde ta bort den omedelbart.

Det var åkervinda. -fear-.gif Nu har jag i 10 års tid försökt bli av med den. Den dyker upp lite överallt och är jag inte uppmärksam, har den slingrat sig långt upp i någon annan växt så fort jag vänder ryggen till. Suck!

Men söt är den wub.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          kasam
          Inlägg 05-03-2009, 22:42
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 828
          Medlem nr: 17 995

CITAT (Red Top @ 05-03-2009, 20:47) *
          Jag har säkert gjort många misstag, som jag förträngt; men ett lever jag fortfarande med.

För c:a 10 år sedan dök det plöstligt upp en så söt blomma i en rabatt. Jag tyckte den var oemotståndligt söt. Brydde mig inte om när min duktiga trädgårdsvän sa att jag borde ta bort den omedelbart.

Det var åkervinda. -fear-.gif Nu har jag i 10 års tid försökt bli av med den. Den dyker upp lite överallt och är jag inte uppmärksam, har den slingrat sig långt upp i någon annan växt så fort jag vänder ryggen till. Suck!

Men söt är den wub.gif

Den är ju bedårande!!! Kanske ska du inte betrakta den som "ogräs" utan mer som en växt som är frimodig i att välja växtställe.... (säger jag som inte har någon åkervinda i sin trädgård, så vad vet jag....)

Redigerat av kasam: 05-03-2009, 22:43

--------------------
          www.engronsida.blogspot.se

Citera
          MariaS
          Inlägg 05-03-2009, 22:50
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Red Top @ 05-03-2009, 20:47) *

Men söt är den wub.gif

Ha ha ha rotfl.gif giggle.gif Ja Callystegian ja. Den hade jag förträngt! FAktiskt en av de växter som jag KÖPT på BAkker och som överlevde?! Ja just det. Dyr var den dessutom!

Ja det var ett misstag...

Citera
          Red Top
          Inlägg 05-03-2009, 23:04
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Ja, om något man köper på Bakkers överlever, måste det nästan vara ogräs whist.gif giggle.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 23:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon