CITAT (Peztis @ 19-03-2009, 21:12)

Men om man gräver t ex 20 cm, ska man då lägga 15 cm grus/singel och därpå 5 cm sand? Om man då lägger betongstenar på så har ju de också en höjd på kanske 5 cm vilket innebär att stenarna kommer att ligga 5 cm upp innanför sockeln?
Har jag tänkt rätt då?
Och ska man göra så eller ska man gräva ned ytterligare 5 cm alt endast ha 10 cm grus/singel så att stenarnas yta kommer i höjd med sockeln?
Jag skulle dessutom behöva lite beräkningshjälp!!! Är lite trött i skallen...
Om jag planerar att ha en stenlagd yta på 7x6 m så blir ju det 42 kvm. Om jag då lägger 15 cm grus/singel, hur många kubik blir det? 7x6x0,15=6,3.
Behöver jag då 6,3 kubik?
Och sand 7x6x0,05=2,1...
Hjälp!
Du skall ha högst 5-10 cm stenmjöl/sättsand. För mycket stenmjöl riskerar att förvandlas till en lös geggig massa vid ett rejält regn. Du måste alltså väga av underlaget så att det är plant redan från början. För läggande av plattor finns en utmärkt beskrivning på Filsbys hemsida
http://www.flisbyab.se/default.asp?pageID=184. Bärlagret bär vara minst 25 cm. Det är ingen vits att låta plattorna gå över sockeln, alltså bör Du gräva bort minst 25 - 10 -5= 40 cm. Sen är kanske inte platsen helt plan, så Du måste höja över marknivå i nån del. Mycket makadam blir det. Vill minnas att jag gjorde av 7 ton på 20 m2 (ungefär lika många m3).
Det blir mycket jord/lera som man gräver bort också. Innan man börjar är det idé att ha klart vart man kan köra iväg det. Själv bor jag nära kommunens kompost och jordanläggning, och de gick med på att jag tippade det där (det mesta var matjord).
Man bör gräva bort all jord ned till det hårdare sterila underlag som oftast ligger under (alven). 42 m2 är en stor yta att plattsätta. Ju större yta, desto mer märks det om man inte gjort rätt. Du bör ha ett avvägningsinstrument eller laser för att kunna väga av att det blir plant.
Jag antar att det är ett rätt stort växthus som Du tänker ställa på på plattorna. Om det är på 4 m2 eller så kanske det fungerar att ställa det rakt på. (Om man bortser för risken att vinden flyttar på det. Jag skulle nog förankra även ett sådant växthus med plintar.) Men för ett växthus på 10 m2 eller mer måste Du ha någon form av grund, antingen plintar eller mur. En bra beskrivning hur man bär sig åt finns på Willabs hemsida
http://www.willabgarden.se/main/frameset_vaxthus.asp. Enklast är ofta att borra sig ned med en jordborr som man köper för några hundralappar exempelvis på Jula, trycker ned papprör i hålen och gjuter med färdigblandad betong i rören. Fungerar bra så länge man inte hittar nån alltför stor sten precis där man vill ha hålet.
Ett stort lycka till! Det finns inget härligare än att så här året efter titta på sitt växthus som står där i trädgården och bara väntar på att få tas i bruk och tänka: "I år behöver jag inte gräva".
Erik