CITAT (janna @ 08-04-2009, 10:13)

Köksträdgård med: Lavendel, oregano, timjan, rosmaron och dragon.
Jordgubbsplantor. (tror jag

)
Jätteblåbär
Vinbärsbuskar (svarta och röda)
Rododendron (en miniliten)
Välkommen hit! Här kommer du att få mycket hjälp! (Och mycket kul...)
I köksträdgården bör du klippa ner det mesta nu. De som är vedartade (t ex lavendel) klipper du ca 20 cm upp på stammen. De som är örtartade (alltså inte grova och hårda) klipper du nere vid marken. Men vänta tills du ser att de börjar bryta, dvs visa små gröna skott. Och akta så du inte skadar skotten.
Vinbärsbuskarna behöver förmodligen gallras. Ta bort de äldsta grenarna nere vid marken. (äldst - tjockast och gråaktig i färgen)
Rhododendronen rör du inte alls just nu. Man brukar inte beskära dem alls om de inte ränt iväg och blivit taniga. I så fall ska de beskäras efter blomningen i juni/juli.
Jordgubbarna mår bäst om bären inte kommer i kontakt med jorden. Många löser det genom att lägga ut halm mellan plantorna. Tyvärr trivs sniglarna bra i halmen... En kompis till mig ska prova att lägga ut obehandlad fårull istället.
Jätteblåbären har jag ingen erfarenhet av, dem får någon annan hjälpa dig med.
Allting behöver förmodligen gödslas nu i vår. Det bästa är om du har tillgång till kompostjord. Annars är brunnen kogödsel (eller ko på påse) också OK (inte till roddisen, den vill ha specialgödsel).