Hej och välkommen till Odla!
Vi har ungefär samma situation, köpte hus i höstas med endast en liten tråkig rabatt längst fram, inget på baksidan av huset, bara gräsmatta... Jag gick en trädgårdsdesignkurs i våras (studieförbundet Vuxenskolan), kan verkligen rekommendera det!! Jag lärde mig jättemycket och fick massa idéer och inspiration.
Ett tips jag fick var att börja med strukturen i trädgården, häckar eller buskar som "väggar" och något eller några (beroende på hur stor trädgården är) träd som "tak". Även pergolor kan bilda luftiga tak. När strukturen är klar och trädgården har fått "rum", fortsätter man med mindre växter som perenner, rabatter mm. Låga häckar runt rabatterna är oxå väldigt snyggt och ger stadga till trädgården.
En bok jag verkligen oxå kan rekommendera är "Nya trädgårdens rum" av Christel Kvant och Heidi Palmgren. Jag köpte den och sträckläste den på en kväll! HUR bra som helst!! Kolla här
http://www.odla.nu/h-t/ för ett mycket bra erbjudande där du bla kan välja just den boken.
Vad man INTE bör göra är att helt planlöst börja gräva rabatter, sätta buskar här o där eller börja med att köpa in sina favoritväxter o plantera dem. Då blir det garanterat plottrigt...
Ni ser ju ut att ha ganska stort, så istället för att göra rabatter längs huset skulle jag satsa på en stor rund eller njurformad rabatt, mitt på. Kanske ett trädgårdsland med bärbuskar längs ena sidan (ena sidan landet alltså, inte huset)?
Du får säkert snart fler tips från andra här på Odla!! Lycka till!!
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com