Armani
Hej på er smile.gif

I höstas köpte jag och sambon vårt hus. Dom förra ägarna verkar inte ha varit några större trädgårdsfantaster då det inte finns en enda liten växt planterat på gården så det här blir verkligen något för mig/oss att bita i nu när våren börjar bli ett faktum.
Är en total nybörjare så något svårare projekt är nog inte så lämpligt wink.gif

Lite som jag iaf har funderat över är:

* På baksidan av vårt hus finns endast ett litet dike som skiljer av mot vägen. Skulle gärna vilja gränsa av lite med något. Gärna något som inte tar allt för lång tid att föra upp.

* Någon sorts rabatt längs efter en, eller kanske två, husväggar. Hur långt ut från husväggen ska man anlägga den för att inte göra skada på husgrunden? Tycker i övrigt att det är hemskt fint när man strör bark på.

* De förra ägarna har haft en stor studsmatta till barnen och därav har gräsmattan blivit skadad. Räcker det med att man "ruggar" upp lite och sår gräsfrön på de ställen där det behövs?

* Någon/några sorts bärbuskar för vår lilla dotters skull hade varit kul men jag vet inte riktigt vart jag skulle kunna placera dessa.

Tar JÄTTEgärna emot tips och idéer smile.gif

Lite bilder tagna utifrån:

huset1.jpg

huset2.jpg

huset3.jpg

huset4.jpg

huset5.jpg

Österläge
Hej och välkommen till Odla! smile.gif

Vi har ungefär samma situation, köpte hus i höstas med endast en liten tråkig rabatt längst fram, inget på baksidan av huset, bara gräsmatta... Jag gick en trädgårdsdesignkurs i våras (studieförbundet Vuxenskolan), kan verkligen rekommendera det!! Jag lärde mig jättemycket och fick massa idéer och inspiration.

Ett tips jag fick var att börja med strukturen i trädgården, häckar eller buskar som "väggar" och något eller några (beroende på hur stor trädgården är) träd som "tak". Även pergolor kan bilda luftiga tak. När strukturen är klar och trädgården har fått "rum", fortsätter man med mindre växter som perenner, rabatter mm. Låga häckar runt rabatterna är oxå väldigt snyggt och ger stadga till trädgården.

En bok jag verkligen oxå kan rekommendera är "Nya trädgårdens rum" av Christel Kvant och Heidi Palmgren. Jag köpte den och sträckläste den på en kväll! HUR bra som helst!! Kolla här http://www.odla.nu/h-t/ för ett mycket bra erbjudande där du bla kan välja just den boken.

Vad man INTE bör göra är att helt planlöst börja gräva rabatter, sätta buskar här o där eller börja med att köpa in sina favoritväxter o plantera dem. Då blir det garanterat plottrigt...

Ni ser ju ut att ha ganska stort, så istället för att göra rabatter längs huset skulle jag satsa på en stor rund eller njurformad rabatt, mitt på. Kanske ett trädgårdsland med bärbuskar längs ena sidan (ena sidan landet alltså, inte huset)?

Du får säkert snart fler tips från andra här på Odla!! Lycka till!!
Lavin
En orörd palett! så trevligt!

Det är lite svårt att få grepp om hur det ser ut utifrån bilderna, men lite häckar hade inte varit fel! Dels lite innanför tomtgräns, och dels som delar upp trädgården. Min favorit är avenbok, men liguster kan kanske vara trevligt med. Vilken del av sverig bor ni i? zon, landet eller stan?

Om det är som jag tänker mig, så skulle jag sätta upp en avenbokshäck runt hela tomten. Görs lämpligen på hösten när man kan köpa barrotade och så är det inte så varmt för dom då. Även en häck som bildar en innergård kring huset.

[attachment=33328:gallery_.jpg]

Innanför häcken kan man ha stenläggning, dela upp i mindre rabatter, gärna 1,5-2 meter djupa, fylla med pioner och isop.

Utanför häcken kan man ha en friare form, en äppelund med små frukträd, högt gräs och narcisser. Kanske en magnolia och honungsrosor som slungar sig upp i träden.

Utanför lekstugan och bakom häcken passar det bra med köksträdgård, rabarber och krusbär, kanske en yta för planteringsbord och kompost!

Armani
Tack så mycket för era svar smile.gif

Jag förstår att det kan vara lite svårt att se på bilderna men det är dom enda jag hade att tillgå just nu. Får ta bättre bilder senare.

Vi bor i zon 5, ca 2,5 km utanför stan i ett villaområde. Grannen som bor på vänster sida om oss har en häck mot vår sida, medan grannen på den andra sidan har ett pluttit litet staket mot oss, känns lite svårt att föra upp något eget som inte ser fult ut mot dessa.

Bra idé med köksträdgård vid lekstugan smile.gif Tyvärr blir det väldigt skuggigt där pga två stora tallar, men det kanske finns mycket som skulle trivas där ändå?

Att göra något mitt på gräsmattan har jag oxå funderat, det skulle nog bli jättefint. Samtidigt blir jag osäker iom att vår lilla dotter en dag kommer att vilja springa runt där, kanske sparka boll osv.

Tack för boktipset, det ska jag genast spana in smile.gif

/Maria
Lavin
Det finns många roliga ideer för att göra det kul för barn utan en stor gräsmatta, hemliga rum, klätterstenar, bäckar, mini-sandstränder istället sandlåda osv.

Jag tycker väl inte att det borde vara ett så stort problem att kolla med staket-grannen om de är ok med en häck för att ni ska få vindskydd för odlingar etc. Men det kan vara bra att skaffa en relation innan man börjar mullvada vid tomgränser =)

Om det är zon 5 kan det vara en bra idé att försöka få till bättre mikroklimat. Avskiljande häckar, lite träd i ytterkanterna och kanske en och annan stenmur för att hålla värmen kring rabatterna låter som en bra idé.

Tanken med att göra ett inre rum är att då får man blommorna nära sittplatser och man kan se dom från fönstrena i huset, man kan sätta upp en hur hög häck man vill och det blir lite mer spännande att fortsätta ut i trädgården. Och häcken fungerar som ett naturligt skydd mot fotbollar och frisbees och kubbträn.

Men det mesta brukar hänga på hur solen rör sig, man vill ju oftast ha häcken i norr så att ytan framför är sydexponerad.

Jag är inte så hemma i zon 5 så jag får nog avstå från växt-tips, men som huset ligger borde det passa med apotekar-rosor och lite lantligare växter. Jag tänker mig att det passar huset annars med mycket nytto-trädgård. Om du byter ut min avdelande häck mot en stengärsgård så har du en underbar bakgrund för att låta rosorna klättra... Mörkrött mot husfärgen tror jag skulle bli jätte-snyggt!

Ewert
Hej

En av mina favorit buskar som går bra att använda till häck är.
Den Nya Sorbaria Sorbifolia Sem.

Ca 1 meter hög kompakt rönnspirea.
Väldigt vacker i färgerna grön/röd.

bild finns på onskebrunnen.nu under medelstora buskar.
Armani
Tack så mycket för era svar med idéer och inspiration smile.gif Nu har jag en del att tänka på och planera, idag åker papper och penna fran yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon