Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växter inköpta på Lidel idag
          ingrid fuxwall
          Inlägg 30-04-2009, 19:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Camellia - hur sköter man en sådan?
          Paeonia - är det pion?
          Datura - vad är det?
          Passiflora - kan man ha den ute?

De kostade 24.95 per styck

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 30-04-2009, 20:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Camellia = Kamelia sköts ungefär som alla andra medelhavsväxter typ citrus och oliv.

Paeonia= pion många är härdiga växter men inte alla.

Datura = spikklubba en ettårig växt (viss kan leva 2-3år), fast ibland kallas änglatrumpet Datura också eftersom det är det gamla vetenskapliga namnet för även denna växt. Pekar klockorna uppåt = spikklubba, hänger klockorna = änglatrumpet.

Passiflora = passionsfrukt, kan vara ute på sommaren men ej under vintern denna sköts också åt medelhavsväxthållet.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-04-2009, 20:53
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Kamelia vill ha helt andra förhållanden än Oliv, Citrus.

jag sköter Kamelia så här

Våren - tar ut vid ca +10c (tar in vid nattfrost). placerar kamelian först i skugga eller med skydd först mot solen, därefter (ca 1-2månader) så placerar jag den i östläge eller västläge gärna åt norr hållet. då kamelia inte vill ha sol och värme. i feb-mars planterar jag om den i en jord med lågt PH.

Sommaren - håller den fuktig hela tiden, och så ger jag den fullnäring utan kalk ca 1-2gånger i månaden från april-maj till juli.

Hösten - har den ute så långt det går, även om en del sorter tål mycket frost så tål inte alla det och klan dö under -5c -10c. därför dom jag odlar i kruka brukar jag ta in innan frosten. ev ta ut dom på morgonen igen vid plusgrader.

Vintern - när det blir för kallt ute så tar jag då in den och placerar den i ett utrymme som håller ca +5c +10c och gärna extra ljus. håller den lätt fuktig även under vintern ev låta den torka ut 1-2dagar. ingen näring!. dom blommar oftast på vintern och/eller under våren.

Passiflora kan du ta ut vid +10c ( ta in vid nattfrost). placera den först i halvskugga sedan i full sol. under sommaren vill den va i ett soligt och varmt läge. håll den lätt fuktig under hela sommaren (inte blöt jord!) ge den normal dos näring under april-maj till juli. ha den ute så länge det går. ta in den innan frosten och övervintra den i en temp på +1c +15c. beroende art så tål dom olika, en del tål inte frost alls medan en del arter kan växa på friland i zon 1-2.

Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 30-04-2009, 21:55
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

CITAT (flaxss @ 30-04-2009, 21:53) *
          Kamelia vill ha helt andra förhållanden än Oliv, Citrus.

jag sköter Kamelia så här

Våren - tar ut vid ca +10c (tar in vid nattfrost). placerar kamelian först i skugga eller med skydd först mot solen, därefter (ca 1-2månader) så placerar jag den i östläge eller västläge gärna åt norr hållet. då kamelia inte vill ha sol och värme. i feb-mars planterar jag om den i en jord med lågt PH.

Sommaren - håller den fuktig hela tiden, och så ger jag den fullnäring utan kalk ca 1-2gånger i månaden från april-maj till juli.

Hösten - har den ute så långt det går, även om en del sorter tål mycket frost så tål inte alla det och klan dö under -5c -10c. därför dom jag odlar i kruka brukar jag ta in innan frosten. ev ta ut dom på morgonen igen vid plusgrader.

Vintern - när det blir för kallt ute så tar jag då in den och placerar den i ett utrymme som håller ca +5c +10c och gärna extra ljus. håller den lätt fuktig även under vintern ev låta den torka ut 1-2dagar. ingen näring!. dom blommar oftast på vintern och/eller under våren.

Passiflora kan du ta ut vid +10c ( ta in vid nattfrost). placera den först i halvskugga sedan i full sol. under sommaren vill den va i ett soligt och varmt läge. håll den lätt fuktig under hela sommaren (inte blöt jord!) ge den normal dos näring under april-maj till juli. ha den ute så länge det går. ta in den innan frosten och övervintra den i en temp på +1c +15c. beroende art så tål dom olika, en del tål inte frost alls medan en del arter kan växa på friland i zon 1-2.

Precis så gör jag också, mina Kamelior har levt ett antal år och blommar varje vinter....

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 01-05-2009, 09:44
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Tack snälla för svaren!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 16:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon