CITAT (Aqvakul @ 04-05-2009, 15:02)

Tvåan är svåridentifierad - men jag lutar nog också mot en viva - även om de andra alternativen inte är uteslutna.
Kirskålen som omgärdar pionen bör bekämpas snarast. Om du inte vill täcka med tjock plast i minst ett år, så rekommenderar jag att du ihärdigt drar upp eller klipper av alla uppstickande blad.
Ja troligtvis är det gullvivor, grannen har hur många som helst, men visst ser de sådda ut? Själv har jag inte sått något av den sorten. Däremot fingerborgsblommor men inte där, skumt. Hursomhelst är kirskålen runt omkring bortriven numera.
Funderar ändå på att flytta pionen. Föreställer mig att det kan vara för skuggigt där den står. Men har den kommit upp efter flera års frånvaro är det ju något som blivit rätt? Eller kan den ha självsått sig?
CITAT (Red Top @ 03-05-2009, 12:04)

Tvåan ser mer ut som kungsljus än digitalis. Ingen av mina fingerborgsblommor har så spetsiga bladslut.
Det kan vara avsiktligt planterat kungsljus, eftersom bladrosetterna ser ut att vara inne på andra året. Det finns många vackra kungsljus, så du kan låta det stå och se vad det blir.
Om det ändå vore kungsljus, men isåfall är det någon annan som varit här och "bussått" för jag skulle aldrig ha satt dem så långt fram i rabatten som de nu sitter. Det jag däremot kan tänka mig att det är är gullviva. Vad tror du?