CITAT (umeafia @ 03-05-2009, 11:20)

Jag är tacksam för ALLA tips och kommentaret.
Är det säkert att du står för det?
Jag känner dig inte och vill inte göra mig ovän med dig
Som jag ser det är ditt största problem att gardinstången hänger fel! Fästet till en gardinstång "ska" hänga 5 cm ovanför och 3 cm utanför fönsterfodret. Jag skulle vilja be dig att bara haka ner gardinstången med gardin och allt och sen flytta fästena. Häng tillbaka din befintliga gardin och du kommer att se vad jag menar
Sen kommer vi till tycke och smak. Jag anser med en dåres envishet att bottenfärgen i en gardin ska vara vit!! Alltså är din gardin bara för mörk, trots att du gjort ett bra försök med att placera kuddar i soffan i samma färg.
Mitt förslag blir, eftersom du precis som jag vill ha in maximalt med ljus i rummet:
Befintliga gardinstänger (+ en till likadan över altandörren) på "rätt" plats. Panelgardiner med en vit bottenfärg. Jag tror att jag hade provat med bara en längd vid altanen. I hörnet mellan de 2 andra fönstrena hade jag satsat på en piedistal med en blomma på (ja, jag tycker att det är OK att fuska med en tygblomma om riktiga blommor inte fungerar). Eller varför inte en liten hylla på väggen med nåt snyggt i, glas, keramik, kokböcker eller vad som helst som du har hemma och tycker om.
Tanken på gardinkappa tycker jag att du ska glömma, så du behöver bara en gardinstång. En gardinkappa stjäl fruktansvärt mycket ljus!
Du blir inte ledsen på mig nu va?