Alltså, här är en som ständigt för ett krig mot denna växt - murgrönan alltså. Den växer precis lika bra i norr som söder, uppför, nerför, horisontellt eller hur ni nu vill ha det. Med andra ord, den växer precis lika bra var som helst. Se bara till att hålla den inom sitt angivna område, den har en tendens att ta över och då blir det inte lätt. Då har man den överallt! Det täcker precis allt. När jag flyttade in i mitt hus så fanns (ja den finns fortfarande kvar på delar) murgröna på en stor del av tomten, utefter marken, upp i träd, upp i staktet och så vidare. När jag började rensa bort den murgröna som täckte marken så upptäckte jag att där fanns faktiskt växter som inte haft en chans tidigare, där fanns pioner, tulpaner, narcisser och hundratals scilla och vintergäck. Det är ett elände att rensa bort murgröna om man släpper den vind för våg. Det går bara att dra med handkraft och dom där luftstammarna och jordstammarna blir med åren väldigt tjocka och då får man ta till sågen istället och spaden och gräva upp ett nät av tjocka jordstammar.
Så, för allt i världen, se till att du håller efter den.
Märks det att jag inte gillar murgröna eller.....? Nämnde jag att den luktar illa också och att den drar till sig all sköns insekter på sommaren? Hmmm, ja, nu finns det ju murgröna och murgröna och alla behöver ju inte bli som ett ogräs som den jag har här hemma. Jag kan bara säga lycka till med att täcka slänten, det skall inte bli så svårt tror jag, i vilket väderstreck det än är.
Signatur.jpg ( 4.9k )
Antal nedladdningar: 21