Omöjligt att svara på skulle jag säga. Jag har (haft) kullsyskon födda 1998, en hane (Msasi, död i cancer förra sommaren) och en hona (Simsim, ensam katt på täppan nu). Båda kastrerades vid första möjlighet och efter det konstaterade jag att skulle jag ha fler katter skulle jag bara ha hankatter. Kastrering av honkatt är ju en stor bukoperation och Simsim började blöda efter nån dag och jag trodde hon skulle dö. Ja jösses.
Msasi var lättsammare, både för mig att hantera och för "främmande". Personalen på Djurakuten erbjöd att han skulle få bo hos dom om saker inte löste sig (total relationskollaps mellan katterna vid dryga 1 års ålder). Han var hur lättbehandlad som helst och spann när sköterskan tog bort dränage
Men Simsim och jag är tightare. Hon släpper inte vem som helst inpå sig och väljer sina människovänner med omsorg. Kattvänner har hon inga, väpnad neutralitet är det närmsta hon kan komma tror jag. Gällde även brorsan, även om de kunde umgås ibland. Simsim är mycket keligare mot mig än vad Msasi var. Men Msasi var gosigare med andra människor än Simsim.
När det gäller revirhävdande så har jag en känsla av att kastrerad hona har ett litet revir (radhustomten räcker) men det ska inte komma nån annan katt in på det för då djä....! Medan hanen hade en mer avspänd attityd till reviret, och gjorde betydligt längre utflykter från det.
Msasi var klart klumpigare än Simsim. De få saker som nån av katterna haft ner har han stått för. Rivskador på väggar och möbler är däremot jämnt fördelat.

Edit: Det där med att honor är smartare än hanar stämmer på mina. Msasi kunde göra riktigt puckade saker men bjöd på sig själv på ett sätt som förnäma Simsim aldrig skulle göra.
Redigerat av Ingrid Zon3: 13-05-2009, 10:08