Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Toppa klematis?
          annika_u
          Inlägg 15-05-2009, 17:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 23 293

Jag har köpt två klematis som ska stå i kruka på balkong. Jag undrar om jag ska toppa dem för att få dem kraftigare eller om varje ranka bara ska få växa på. Jag vet inte hur länge jag kommer att kunna ha dem kvar så jag vill gärna att de ska blomma redan i år (om de nu vill det).

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          GunnellF
          Inlägg 15-05-2009, 20:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

För det första finns det Clematis som blommar på årsskott och de som blommar på fjolårsskott - det är vad som avgör om den blommar i år eller inte. Det avgör även om du ska klippa ner den eller inte. Fick du inte veta det där du köpte dem? Eller du kanske har nån lapp där det står vilka Clematis det är??

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          annika_u
          Inlägg 16-05-2009, 08:39
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 23 293

Tack för svar!
          Den ena blommar sent den andra ska blomma dels nu dels senare i sommar. Det jag undrar över är om det är kört att få en stor och fin klematis nästa år om jag låter bli att toppa den i år. Om jag har förstått saken rätt så ska båda klippas ner ordentligt i höst, så då borde det ju inte spela någon roll vad jag gör i år.

Citera
          GunnellF
          Inlägg 16-05-2009, 08:44
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

CITAT (annika_u @ 16-05-2009, 09:39) *
          Tack för svar!
          Den ena blommar sent den andra ska blomma dels nu dels senare i sommar. Det jag undrar över är om det är kört att få en stor och fin klematis nästa år om jag låter bli att toppa den i år. Om jag har förstått saken rätt så ska båda klippas ner ordentligt i höst, så då borde det ju inte spela någon roll vad jag gör i år.

Ofta klipper man ner klätterväxter vid plantering, just för att få dem tätare. Det verkar som att dina Clematis blommar på årsskott (med tanke på att de ska klippas ner varje år), därför tycker jag att du kan klippa ner dem nu om du känner för det. Den som blommar senare på säsongen kan nog hinna blomma ändå.

Om du låter bli att toppa dem nu så ska du ju ändå klippa ner dem till hösten - hugget som stucket!! tummenupp.gif

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 15:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon