Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mera om Lidl, Till och med arbetsgivarorganistationen
          Ralf
          Inlägg 10-10-2003, 16:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Mera om Lidl

Till och med arbetsgivarorganistationen i Sverige reagerar.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          8 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          nina L
          Inlägg 11-10-2003, 06:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 628
          Medlem nr: 399

TAk för länken
          Jag ska då aldrig sätta min fot där mad.gif

--------------------
          Nin zon 2

Citera
          anne
          Inlägg 11-10-2003, 07:25
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 258
          Medlem nr: 364

CITAT (Ralf @ 10-10-2003, 17:39)
          Till och med arbetsgivarorganistationen i Sverige reagerar.

mad.gif Skrämmande.
          Fråga. Har hört att de inte lager för en enda produkt som är miljövänlig och inte heller svanenmärkt och sådant. Stämmer detta???

Har inte hängt med i denna debatt men vill veta om detta stämmer som jag hört om denna matvarukedja. Vi kommer att få dem till oss där jag bor och det här är defenetivt inte lovande om folk inte kan leva på sin lön.

Kommer inte att handla i dessa butiker. Vill veta vad det är jag bär hem i mina kassar.

Hälsar Anne

Citera
          birgitek
          Inlägg 11-10-2003, 08:51
          Länk hit: #4

Gäster

Jag handlade på LIDL första gången igår (i Köping) och måste säga att jag blev positivt överraskad, fräscha o påtagligt biligare varor än våra vanliga butiker. Tycker det är jättebra med nya aktörer eftersom det bara finns tre jättar förut, varför skall vi behöva ha 20-30% högre priser än EU-genomsnittet, våra löner är inte så mycket högre. Betr. arbetsvillkor så
          följer Lidl faktiskt gällande avtal och har tecknat kollektivavtal.
          Hoppas att dom får efterföljare eftersom ökad konkurrens aldrig är fel, utan
          gynnar oss konsumenter.
          Birgit Ek

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-10-2003, 09:04
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Japp det är bra med konkurrens och själv är jag också positivt överraskad av Lidl. Enligt mina föräldrar var det samma tjafs i sverige när IKEA och MacDonalds slog upp sina butiker/restauranger, det var en massa propaganda för att arbetarna hade det så dåligt men när man gick in och granskade ordentligt så hade arbetarna ofta bättre förmåner och liknande än vad de ofta hade i vanliga svenska butiker.

Och om det är sant att Lidl följer de avtal vi har, visar väl bara på hur dåliga avtal det finns i sverige. Har själv jobbat inom handeln och vet att det är fler butiker (även helsvenska sådana) som enbart anställer deltidspersonal och lägger knepiga scheman så man inte kan kombinera jobbet med något annat deltidsjobb.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Hannele
          Inlägg 11-10-2003, 09:21
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Denna oro är förståelig; dessa låga priser hotar ens egen anställning i den dyrare butiken.
          Inom handeln finns det allt möjligt. Sommararbetande ungdomar ställer upp utan scheman; arbetsgivaren ringer bara soliga dagar! Eller skickar hem en, om vädret blir dåligt och kunderna uteblir...

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Virgo
          Inlägg 11-10-2003, 11:12
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Alla minns väl vilket liv det var med Toy´s for us! bojkott hit o dit1
          De finns fortfarande och det är smockfullt i deras butiker.

Sen är det väl valfritt att jobba på Lidl eller andra livsmedelbutiker?
          Eller är det någon här som inte åker buss bara för att chaufförerna har dåliga arbetschema och inte hinner gå på muggen?

Gå till Lidl och titta på lokaliteterna, personalen och varorna innan ni påstår att det bara är skräp med denna butikskedja.

(Obs. är ingen butiksägare sad.gif )

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Posse
          Inlägg 11-10-2003, 11:37
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Virgo @ 11-10-2003, 12:12)

Är det plötsligt så gott om jobb i Sverige att det bara är att välja och vraka? unsure.gif

Citera
          Virgo
          Inlägg 11-10-2003, 12:07
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Posse @ 11-10-2003, 12:37)

Är det plötsligt så gott om jobb i Sverige att det bara är att välja och vraka? unsure.gif

nej, men likväl fortfarande valfritt.
          Jag skrev inte att det bara är att välja o vraka!

--------------------
          mvh
          Virgo

Citera
          Posse
          Inlägg 11-10-2003, 12:22
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Virgo @ 11-10-2003, 13:07)
          CITAT (Posse @ 11-10-2003, 12:37)

nej, men likväl fortfarande valfritt.
          Jag skrev inte att det bara är att välja o vraka!

Och jag skrev inte att du skrev osv. rolleyes.gif

Men nu är det väl inte så att det är "valfritt" om man ska ha ett jobb eller inte. Iallafall inte i mina kretsar.

Citera
          Virgo
          Inlägg 11-10-2003, 12:49
          Länk hit: #11

Medlem

Även om valfriheten är så gott som obefintlig, så är det väl bättre att jobba på Lidl eller liknande än inte alls, eller?
          Om man nu vill arbeta. sleep.gif

--------------------
          mvh
          Virgo

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 11-10-2003, 12:51
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Hej
          Jag har en arbetskamrat och dottern började på Lidl. 20 år gammal och 65% arbetstid lön 8500:-/mån. Det tycker jag är en bra lön. Man får vara fackligt ansluten.
          Jag är 58 år och när jag jobbade 65 % inom kontor hade jag inte mera heller. Nu har jag arbetat heltid i 2 år och min lön är efter 35 år på samma plats 15500:-/mån på heltid.
          Varför är det så många som söker till dessa arbetsplatser om ingen är nöjd. Givetvis finns det inte mycket arbete på marknaden att söka men det är fritt att se sig om efter annat under tiden. Jag fick heller inte söka annat arbete på konkurerande firmor när jag jobbade 65% så det är nog vanligt. Tänk er in i att ha eget företag så tänker man nog lite i dessa banor alla tror jag.
          Skulle tänka mig att alla arbetade 65 % så fanns det chansen att någon kunde arbeta heldag om t.ex. någon blir sjuk eller vill ha semester. Skulle vilja ha så på mitt jobb. Som det nu är så blir man sjuk så vet man att man måste jobba över när man blir frisk och likadant om man tar några semesterdagar, så ligger jobbet kvar för det är så tajt för alla. Oftast är det för lite personal och man kräver att den som finns skall jobba häcken av sig och då hinner man inte med att hjälpa den som ligger efter.
          Sedan tycker jag det är bra med konkurrans att inte KF och ICA styr alla priser. Har redan märkt i vår ICA-butik att de sänkt sina priser. BRA tycker jag. Sedan kan vi som konsument styra lite också när vi ser lite vad Lidl står för. Jag tycker det är allt för nytt ännu att svärta ner dem. De får väl som andra rätta sig efter våra miljölagar m.m. Tack för mig. /Inga

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Virgo
          Inlägg 11-10-2003, 13:12
          Länk hit: #13

Medlem

Finns väl inte mer att tillägga, eller? Du har så rätt Inga!

--------------------
          mvh
          Virgo

Citera
          Posse
          Inlägg 11-10-2003, 16:16
          Länk hit: #14

Medlem

Ang arbetstid 65% hit och dit tycker jag det vore klart att föredra att alla heltider drogos ner till t.ex. 80%. Då borde arbetstillfällena räcka till alla.
          Som det nu är tvingas de som har jobb försörja de många hundratusentals som trängts ut från arbetsmarknaden.

Citera
          andersen
          Inlägg 11-10-2003, 19:40
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Posse ja arbeten skulle det finnas till alla, men lönen skulle inte räcka till att betala hyran eller?

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Posse
          Inlägg 11-10-2003, 20:06
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (andersen @ 11-10-2003, 20:40)
          Posse ja arbeten skulle det finnas till alla, men lönen skulle inte räcka till att betala hyran eller?

Jag skrev: "Som det nu är tvingas de som har jobb försörja de många hundratusentals som trängts ut från arbetsmarknaden. "

Såklart - det kan ju vara var och ens smaksak - vill man "dela på jobbet" så att de nu arbetslösa också kan få ett riktigt jobb... eller vill man betala stora delar av sin lön för att försörja dem som man tränger ut från arbetsmarknaden...

Citera
          andersen
          Inlägg 11-10-2003, 20:21
          Länk hit: #17

Medlem

Själv klart vill jag att alla ska ha jobb, men man ska åxå ha löner som man klarar att leva på! det ska inte vara som i USA att låg kvaliserade yrken kan man ej leva på utan att ha flera jobb.

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          andersen
          Inlägg 11-10-2003, 20:30
          Länk hit: #18

Medlem

Så här står det att läsa om lidl i tidningen arbetaren.

Förra veckan öppnade den tyska matvarukedjan Lidl elva butiker i Sverige. Företaget har skrivit under gällande kollektivavtal, men ändå riktas massiv kritik mot kedjan.
          - Det är i princip lika illa i hela branschen, kommenterar Sven Lindberg från Handels.

När Lidl i förra veckan öppnade elva butiker runt om i Sverige hade ingen i personalen fast anställning, de har lojalitetsplikt som innebär att de inte får arbeta för konkurrerande företag, deras arbetsinsats klockas med tidsur och arbetsmiljön brister, hävdar lokala fackliga företrädare.

Samtliga anställda, förutom butikscheferna, är anställda på 25 timmar i veckan. De förbinder sig, enligt det anställningsavtal som Lidl har utarbetat, att arbeta mertid vid behov och att inte arbeta för konkurrerande företag på sin lediga tid. I praktiken innebär det att de måste tacka nej till erbjudanden från Arbetsförmedlingen och därmed går de miste om rätten till a-kassa på deltid.

Detta har fått lokala ombudsmän inom Handels på flera orter att reagera.

Christer Rönn på Handels i Skaraborg är kritisk till arbetstiderna.

- De anställda kan inte leva på sin lön. Det stämmer inte överens med de regler som gäller för a-kassan i Sverige, säger han till Sveriges Radio.

Annelie Karlsson, ombudsman i Kristianstad, hävdar att Lidl på flera punkter bryter mot det centralt tecknade avtalet. Hon säger till Kristianstadsbladet att företaget har för stränga och stelbenta regler för raster och att Lidl inte uppfyller kravet på att arbetstagarna ska ha inflytande över sin arbetssituation.

Lidls centrallager finns i Halmstad, där hittills ett 80-tal personer har fått jobb. Lars Jönsson, ombudsman i Halmstad, är även han kritisk till 25-timmarskontrakten.

- Normal arbetstid för lagerarbete är 40 timmar. Det borde vara så hos Lidl också, säger han till Hallandsposten.

Lidl har tänjt maximalt på arbetsmarknadens regler. Till exempel läggs schemat så att arbetarna jobbar femtimmarspass, vilket är den maximala tiden en arbetare får arbeta utan betald rast.

Att ingen hittills har erbjudits fast anställning är lagligt. En arbetsgivare har rätt att provanställa sin personal i upp till sex månader.

Sven Lindberg, pressombudsman på Handelsanställdas förbund, säger till Arbetaren att inte bara facket utan även arbetsgivarorganisationen Svensk Handel - där Lidl är medlem - har reagerat på företagets orimliga anställningsavtal.

- Vi kommer att träffas framöver. Att arbeta mertid är alltid frivilligt, så Lidls avtal strider inte bara mot kollektivavtalet utan även mot arbetstidslagen. Lidl har lovat att ta fram nya anställningsavtal där de rättar till stolligheterna, säger Lindberg.

Att koncernen bara erbjuder deltidsarbete och dessutom kräver att de anställda inte arbetar för konkurrerande företag är enligt Sven Lindberg ett stort problem i hela branschen.

- Det är i princip lika illa på Willys och andra lågprisvaruhus. Många av våra medlemmar tvingas arbeta dubbelt, för olika arbetsgivare. Möjligen är det lite bättre på de stora, rikare kedjorna Coop och Ica. Men jag skulle inte säga att Lidl har en mer fackföreningsfientlig inställning än någon annan. Däremot att de är väldigt tystlåtna om sin verksamhet, säger han.

Lite speciellt tycker han dock att det är att Lidl nästan bara anställer unga människor som saknar arbetslivserfarenhet.

- De vill fostra personalen i företagets anda, har vi förstått. Än har vi inte fått in några klagomål centralt på arbetsmiljön. Men brister det där kommer yrkesinspektionen att agera.

Det centrala kollektivavtalet mellan Handels och Svensk Handel löper ut den 31 mars. I förhandlingarna inför ett nytt avtal kommer rätten till heltid att vara den stora stridsfrågan, försäkrar Sven Lindberg.

Rebecka Bohlin

--------------------

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-10-2003, 20:39
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag vet inte varför så många verkar vara arga på Lidl, fostrar inte företag som Mac Donalds och Burger King ungdomar efter företagets anda + tar tid på hur lång tid det tar att göra hamburgare och liknande?? Det verkar ju medelsvensson acceptera, men när en annan firma gör likadant så blir folk arga, kan det ha att göra med att vi är mera amerikavänliga än tyskvänliga??

Angående miljövänligheten så tycker jag det är oerhört märkligt att Lidl inte har miljövänliga märken Tyskland hade ju sopsortering långt innan Sverige började sopsortera. Undrar om saknaden på miljövänliga märken på paketen har att göra med att Lidl säljer mest okända märken kanske dessa företag inte har råd att betala för miljömärkningen?? För miljömärkningen är ju inte gratis utan företagen får betala en hel del för att kunna trycka dit EU-blomman, svanen, bra miljöval, KRAV och liknande.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          andersen
          Inlägg 11-10-2003, 20:50
          Länk hit: #20

Medlem

ÅSA för min del så tycker jag lika illa om Mac Donalds och andra Amerikanska bolag som ej kan ha en god ton till sinna arbetare,dom Amerikanska bolagen är mycke dåliga på det,det händer i latinamerika att fackförenings ledare mördas av USA ägda bolag.

Ang miljö märkningen av produkter så är det ej företagen som betalar, utan det är vi konsumeter.

--------------------

Citera

8 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 01:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon