|
Full version: Mera om Lidl
Mera om LidlTill och med arbetsgivarorganistationen i Sverige reagerar.
TAk för länken Jag ska då aldrig sätta min fot där
CITAT (Ralf @ 10-10-2003, 17:39) Till och med arbetsgivarorganistationen i Sverige reagerar.  Skrämmande. Fråga. Har hört att de inte lager för en enda produkt som är miljövänlig och inte heller svanenmärkt och sådant. Stämmer detta??? Har inte hängt med i denna debatt men vill veta om detta stämmer som jag hört om denna matvarukedja. Vi kommer att få dem till oss där jag bor och det här är defenetivt inte lovande om folk inte kan leva på sin lön. Kommer inte att handla i dessa butiker. Vill veta vad det är jag bär hem i mina kassar. Hälsar Anne
birgitek
11-10-2003, 08:51
Jag handlade på LIDL första gången igår (i Köping) och måste säga att jag blev positivt överraskad, fräscha o påtagligt biligare varor än våra vanliga butiker. Tycker det är jättebra med nya aktörer eftersom det bara finns tre jättar förut, varför skall vi behöva ha 20-30% högre priser än EU-genomsnittet, våra löner är inte så mycket högre. Betr. arbetsvillkor så följer Lidl faktiskt gällande avtal och har tecknat kollektivavtal. Hoppas att dom får efterföljare eftersom ökad konkurrens aldrig är fel, utan gynnar oss konsumenter. Birgit Ek
Åsa, mälardalen zon 2
11-10-2003, 09:04
Japp det är bra med konkurrens och själv är jag också positivt överraskad av Lidl. Enligt mina föräldrar var det samma tjafs i sverige när IKEA och MacDonalds slog upp sina butiker/restauranger, det var en massa propaganda för att arbetarna hade det så dåligt men när man gick in och granskade ordentligt så hade arbetarna ofta bättre förmåner och liknande än vad de ofta hade i vanliga svenska butiker.
Och om det är sant att Lidl följer de avtal vi har, visar väl bara på hur dåliga avtal det finns i sverige. Har själv jobbat inom handeln och vet att det är fler butiker (även helsvenska sådana) som enbart anställer deltidspersonal och lägger knepiga scheman så man inte kan kombinera jobbet med något annat deltidsjobb.
Hannele
11-10-2003, 09:21
Denna oro är förståelig; dessa låga priser hotar ens egen anställning i den dyrare butiken. Inom handeln finns det allt möjligt. Sommararbetande ungdomar ställer upp utan scheman; arbetsgivaren ringer bara soliga dagar! Eller skickar hem en, om vädret blir dåligt och kunderna uteblir...
Alla minns väl vilket liv det var med Toy´s for us! bojkott hit o dit1 De finns fortfarande och det är smockfullt i deras butiker. Sen är det väl valfritt att jobba på Lidl eller andra livsmedelbutiker? Eller är det någon här som inte åker buss bara för att chaufförerna har dåliga arbetschema och inte hinner gå på muggen? Gå till Lidl och titta på lokaliteterna, personalen och varorna innan ni påstår att det bara är skräp med denna butikskedja. (Obs. är ingen butiksägare  )
CITAT (Virgo @ 11-10-2003, 12:12) Sen är det väl valfritt att jobba på Lidl eller andra livsmedelbutiker? Är det plötsligt så gott om jobb i Sverige att det bara är att välja och vraka?
CITAT (Posse @ 11-10-2003, 12:37) CITAT (Virgo @ 11-10-2003, 12:12) Sen är det väl valfritt att jobba på Lidl eller andra livsmedelbutiker? Är det plötsligt så gott om jobb i Sverige att det bara är att välja och vraka?  nej, men likväl fortfarande valfritt. Jag skrev inte att det bara är att välja o vraka!
CITAT (Virgo @ 11-10-2003, 13:07) CITAT (Posse @ 11-10-2003, 12:37) CITAT (Virgo @ 11-10-2003, 12:12) Sen är det väl valfritt att jobba på Lidl eller andra livsmedelbutiker? Är det plötsligt så gott om jobb i Sverige att det bara är att välja och vraka?  nej, men likväl fortfarande valfritt. Jag skrev inte att det bara är att välja o vraka! Och jag skrev inte att du skrev osv. Men nu är det väl inte så att det är "valfritt" om man ska ha ett jobb eller inte. Iallafall inte i mina kretsar.
Även om valfriheten är så gott som obefintlig, så är det väl bättre att jobba på Lidl eller liknande än inte alls, eller? Om man nu vill arbeta.
Inga från Närke
11-10-2003, 12:51
Hej Jag har en arbetskamrat och dottern började på Lidl. 20 år gammal och 65% arbetstid lön 8500:-/mån. Det tycker jag är en bra lön. Man får vara fackligt ansluten. Jag är 58 år och när jag jobbade 65 % inom kontor hade jag inte mera heller. Nu har jag arbetat heltid i 2 år och min lön är efter 35 år på samma plats 15500:-/mån på heltid. Varför är det så många som söker till dessa arbetsplatser om ingen är nöjd. Givetvis finns det inte mycket arbete på marknaden att söka men det är fritt att se sig om efter annat under tiden. Jag fick heller inte söka annat arbete på konkurerande firmor när jag jobbade 65% så det är nog vanligt. Tänk er in i att ha eget företag så tänker man nog lite i dessa banor alla tror jag. Skulle tänka mig att alla arbetade 65 % så fanns det chansen att någon kunde arbeta heldag om t.ex. någon blir sjuk eller vill ha semester. Skulle vilja ha så på mitt jobb. Som det nu är så blir man sjuk så vet man att man måste jobba över när man blir frisk och likadant om man tar några semesterdagar, så ligger jobbet kvar för det är så tajt för alla. Oftast är det för lite personal och man kräver att den som finns skall jobba häcken av sig och då hinner man inte med att hjälpa den som ligger efter. Sedan tycker jag det är bra med konkurrans att inte KF och ICA styr alla priser. Har redan märkt i vår ICA-butik att de sänkt sina priser. BRA tycker jag. Sedan kan vi som konsument styra lite också när vi ser lite vad Lidl står för. Jag tycker det är allt för nytt ännu att svärta ner dem. De får väl som andra rätta sig efter våra miljölagar m.m. Tack för mig. /Inga
Finns väl inte mer att tillägga, eller? Du har så rätt Inga!
Ang arbetstid 65% hit och dit tycker jag det vore klart att föredra att alla heltider drogos ner till t.ex. 80%. Då borde arbetstillfällena räcka till alla. Som det nu är tvingas de som har jobb försörja de många hundratusentals som trängts ut från arbetsmarknaden.
andersen
11-10-2003, 19:40
Posse ja arbeten skulle det finnas till alla, men lönen skulle inte räcka till att betala hyran eller?
CITAT (andersen @ 11-10-2003, 20:40) Posse ja arbeten skulle det finnas till alla, men lönen skulle inte räcka till att betala hyran eller? Jag skrev: "Som det nu är tvingas de som har jobb försörja de många hundratusentals som trängts ut från arbetsmarknaden. " Såklart - det kan ju vara var och ens smaksak - vill man "dela på jobbet" så att de nu arbetslösa också kan få ett riktigt jobb... eller vill man betala stora delar av sin lön för att försörja dem som man tränger ut från arbetsmarknaden...
andersen
11-10-2003, 20:21
Själv klart vill jag att alla ska ha jobb, men man ska åxå ha löner som man klarar att leva på! det ska inte vara som i USA att låg kvaliserade yrken kan man ej leva på utan att ha flera jobb.
andersen
11-10-2003, 20:30
Så här står det att läsa om lidl i tidningen arbetaren.
Förra veckan öppnade den tyska matvarukedjan Lidl elva butiker i Sverige. Företaget har skrivit under gällande kollektivavtal, men ändå riktas massiv kritik mot kedjan. - Det är i princip lika illa i hela branschen, kommenterar Sven Lindberg från Handels.
När Lidl i förra veckan öppnade elva butiker runt om i Sverige hade ingen i personalen fast anställning, de har lojalitetsplikt som innebär att de inte får arbeta för konkurrerande företag, deras arbetsinsats klockas med tidsur och arbetsmiljön brister, hävdar lokala fackliga företrädare.
Samtliga anställda, förutom butikscheferna, är anställda på 25 timmar i veckan. De förbinder sig, enligt det anställningsavtal som Lidl har utarbetat, att arbeta mertid vid behov och att inte arbeta för konkurrerande företag på sin lediga tid. I praktiken innebär det att de måste tacka nej till erbjudanden från Arbetsförmedlingen och därmed går de miste om rätten till a-kassa på deltid.
Detta har fått lokala ombudsmän inom Handels på flera orter att reagera.
Christer Rönn på Handels i Skaraborg är kritisk till arbetstiderna.
- De anställda kan inte leva på sin lön. Det stämmer inte överens med de regler som gäller för a-kassan i Sverige, säger han till Sveriges Radio.
Annelie Karlsson, ombudsman i Kristianstad, hävdar att Lidl på flera punkter bryter mot det centralt tecknade avtalet. Hon säger till Kristianstadsbladet att företaget har för stränga och stelbenta regler för raster och att Lidl inte uppfyller kravet på att arbetstagarna ska ha inflytande över sin arbetssituation.
Lidls centrallager finns i Halmstad, där hittills ett 80-tal personer har fått jobb. Lars Jönsson, ombudsman i Halmstad, är även han kritisk till 25-timmarskontrakten.
- Normal arbetstid för lagerarbete är 40 timmar. Det borde vara så hos Lidl också, säger han till Hallandsposten.
Lidl har tänjt maximalt på arbetsmarknadens regler. Till exempel läggs schemat så att arbetarna jobbar femtimmarspass, vilket är den maximala tiden en arbetare får arbeta utan betald rast.
Att ingen hittills har erbjudits fast anställning är lagligt. En arbetsgivare har rätt att provanställa sin personal i upp till sex månader.
Sven Lindberg, pressombudsman på Handelsanställdas förbund, säger till Arbetaren att inte bara facket utan även arbetsgivarorganisationen Svensk Handel - där Lidl är medlem - har reagerat på företagets orimliga anställningsavtal.
- Vi kommer att träffas framöver. Att arbeta mertid är alltid frivilligt, så Lidls avtal strider inte bara mot kollektivavtalet utan även mot arbetstidslagen. Lidl har lovat att ta fram nya anställningsavtal där de rättar till stolligheterna, säger Lindberg.
Att koncernen bara erbjuder deltidsarbete och dessutom kräver att de anställda inte arbetar för konkurrerande företag är enligt Sven Lindberg ett stort problem i hela branschen.
- Det är i princip lika illa på Willys och andra lågprisvaruhus. Många av våra medlemmar tvingas arbeta dubbelt, för olika arbetsgivare. Möjligen är det lite bättre på de stora, rikare kedjorna Coop och Ica. Men jag skulle inte säga att Lidl har en mer fackföreningsfientlig inställning än någon annan. Däremot att de är väldigt tystlåtna om sin verksamhet, säger han.
Lite speciellt tycker han dock att det är att Lidl nästan bara anställer unga människor som saknar arbetslivserfarenhet.
- De vill fostra personalen i företagets anda, har vi förstått. Än har vi inte fått in några klagomål centralt på arbetsmiljön. Men brister det där kommer yrkesinspektionen att agera.
Det centrala kollektivavtalet mellan Handels och Svensk Handel löper ut den 31 mars. I förhandlingarna inför ett nytt avtal kommer rätten till heltid att vara den stora stridsfrågan, försäkrar Sven Lindberg.
Rebecka Bohlin
Åsa, mälardalen zon 2
11-10-2003, 20:39
Jag vet inte varför så många verkar vara arga på Lidl, fostrar inte företag som Mac Donalds och Burger King ungdomar efter företagets anda + tar tid på hur lång tid det tar att göra hamburgare och liknande?? Det verkar ju medelsvensson acceptera, men när en annan firma gör likadant så blir folk arga, kan det ha att göra med att vi är mera amerikavänliga än tyskvänliga??
Angående miljövänligheten så tycker jag det är oerhört märkligt att Lidl inte har miljövänliga märken Tyskland hade ju sopsortering långt innan Sverige började sopsortera. Undrar om saknaden på miljövänliga märken på paketen har att göra med att Lidl säljer mest okända märken kanske dessa företag inte har råd att betala för miljömärkningen?? För miljömärkningen är ju inte gratis utan företagen får betala en hel del för att kunna trycka dit EU-blomman, svanen, bra miljöval, KRAV och liknande.
andersen
11-10-2003, 20:50
ÅSA för min del så tycker jag lika illa om Mac Donalds och andra Amerikanska bolag som ej kan ha en god ton till sinna arbetare,dom Amerikanska bolagen är mycke dåliga på det,det händer i latinamerika att fackförenings ledare mördas av USA ägda bolag.
Ang miljö märkningen av produkter så är det ej företagen som betalar, utan det är vi konsumeter.
Lidel kommer nog att gå samam väg som tex Bauhaus. När dom började sin verksamhet i Sverige så sade s det att nu skulle det bli billigare med byggvaror i Sverige för i Tyskland så var det så väldigt mkt billigare. Av masor med olika skäl är det dyrare att sälja varor i Sverige än i Tyskland och Bauhaus är varken billigast eller bäst i Sverige. Precis så kommer det att bli med Lidl.
Hmm, i Finland har vi ju haft Lidl ett tag redan nu, så kanske man kunde föra fram några reflektioner. Också här var det ju i början ett himla ståhej i medierna (och ståhejet stod ju medierna själva för och gav Lidl en drömstart - knappast har någon handelskedja lyckats etablera sig så snabbt i något land utan att satsa ett rött öre på marknadsföring). Men så etablerade sig Lidl i alla fall och därefter glömde medierna bort hela "Lidl-affären", det visade sig ju att Lidl inte var särskilt mycket sämre än de andra handelskedjorna egentligen i behandlingen av de anställda ("Det är i princip lika illa i hela branschen, kommenterar Sven Lindberg från Handels."). Skillnaden är bara att de är nya och har en massa knasig märken som kräver en hel del "försökskonsumtion" innan man vet vad man tycker är köpvärt. Och det är inte billigt det heller. Har testat Lidl några gånger, och trots förvånansvärt fräscha grönsaker (!) har jag ingen större lust att fara dit flera gånger. Men det beror snarare på att jag är beredd att satsa ganska mycket pengar (av min surt förvärvade lön) på mycket goda råvaror, och sådana hittar jag inte mycket av på Lidl. Inte heller på någon annan billighetskedja. Fast Lidls pilsner var inte så tokig...
Micke
Inga från Närke
11-10-2003, 23:18
CITAT (andersen @ 11-10-2003, 21:30) När Lidl i förra veckan öppnade elva butiker runt om i Sverige hade ingen i personalen fast anställning,
I praktiken innebär det att de måste tacka nej till erbjudanden från Arbetsförmedlingen och därmed går de miste om rätten till a-kassa på deltid.
- De anställda kan inte leva på sin lön. Det stämmer inte överens med de regler som gäller för a-kassan i Sverige, säger han till Sveriges Radio.
Lidls centrallager finns i Halmstad, där hittills ett 80-tal personer har fått jobb. Lars Jönsson, ombudsman i Halmstad, är även han kritisk till 25-timmarskontrakten.
- Normal arbetstid för lagerarbete är 40 timmar. Det borde vara så hos Lidl också, säger han till Hallandsposten.
Lidl har tänjt maximalt på arbetsmarknadens regler. Till exempel läggs schemat så att arbetarna jobbar femtimmarspass, vilket är den maximala tiden en arbetare får arbeta utan betald rast.
Att ingen hittills har erbjudits fast anställning är lagligt. En arbetsgivare har rätt att provanställa sin personal i upp till sex månader.
Att koncernen bara erbjuder deltidsarbete och dessutom kräver att de anställda inte arbetar för konkurrerande företag är enligt Sven Lindberg ett stort problem i hela branschen.
Möjligen är det lite bättre på de stora, rikare kedjorna Coop och Ica. Men jag skulle inte säga att Lidl har en mer fackföreningsfientlig inställning än någon annan. Däremot att de är väldigt tystlåtna om sin verksamhet, säger han. Hej igen 1 Det finns inget företag idag som erbjuder fast anställning. Alla har för det mesta provanställning 2 De flesta får inte ta anställning i ett konkurrerande företag var det än må vara man arbetar med. 3 Vill de som tagit dessa jobb arbeta mera tid så får de väl söka annat jobb och sluta på Lidl. 4 Det är klart man inte kan leva på lönen men de kan få bostadsbidrag och andra bidrag om det inte skulle räcka och det blir mindre för oss att försörja om de själva hjälper till lite istället för att vara helt arbetslösa utan arbetslöshetskassa och bidrag. 5 Centrallagrets tider och löner skall inte jämföras med butikens anställda tycker jag 6 Har bekanta som jobbar på Rimi (ICA numera) de har oxå många deltidare för att kunna plocka in dem vid behov vid t.ex. sjukdom,semester m.m. Lönen är enligt Handels som även Lidl har Nu ska ni inte tro att jag jobbar där eller har försänkningar där bara för att jag till en del kanske låter som jag håller med. Men jag tycker man skall bilda sig en egen uppfattning. Att de anställt unga är väl oxå bra så de inte är ute på stan och dräller. Var glada att de ungdomarna blir handplockade för där jag bor var det bara trevliga ungdomar som expiderade. Har man med folk att göra så måste rätt person vara på rätt plats. Var även glada att de vill arbeta. Många tar arbete med en klackspark för det är för bra att vara arbetslös idag med alla bidrag hit och dit. Tack för ordet denna gång/Inga
Det är väl bara bra med konkurrens å billiga varor??????????? Här öppnar Lidl nu på torsdag.......... ;-)))
Välkomna att handla billigt!
annchapanncha
12-10-2003, 10:45
hmmmm. giftigt läge.
JAG vill i alla fall kunna handla billigare mat, hade hoppats på att euron skulle kunna bli till hjälp, men det sket sig ju.
Maten är FÖR J****A dyr i Sverige tycker jag.
lavendel
12-10-2003, 12:45
Hej! Men är det inte viktigt att försöka handla så miljövänligt som möjligt? Jag förstår visst att det finns människor som lever på marginalerna...självklart välkomnar man då ett billigare alternativ! Men för många av oss...även om vi inte är höginkomsttagare....spelar dom där kronorna det kostar extra att köpa KRAV-produkter ingen som helst roll! Ändå ser jag ofta människor stå vid delikatessdisken och handla massor med lyxmat....sen köper dom vanlig mjölk och ägg...och jag kan lova att det här är människor som har det gott ställt...det syns! Förstår inte det här fenomenet  ...är det någon som kan förklara? Lavendel
Lavendel, du har helt rätt! Jag tror det handlar om lättja och viss okunskap om vikten av att köpa kravodlat. För visst äter man hellre mat man vet är bättre..?  /Ann-Louise
kryddan
12-10-2003, 18:26
Är väl varken "för eller emot" Lidl egentligen - har inte varit där och kan alltså inte yttra mig om det än... men när det gäller arbetstider får jag väl hålla med vem det nu var som skrev  - det förekommer alla möjliga knepiga schemaläggningar i "hederliga svenska företag"... Själv har jag t.ex. jobbat inom hemtjänsten på ett schema där man jobbade 7-11, var sedan ledig ett antal värdelösa timmar och började igen 16-21. Samt på ett ica där man fick arbeta 8-20 med samma fåniga rastsystem mitt på dagen. Och det där med att mertid alltid är frivilligt.... tja, efter 10 år i socialtjänsten är jag högst tveksam till det  Man jobbar tills man är färdig med det akuta ärendet - punkt.
andersen
16-10-2003, 19:08
CITAT (andersen @ 16-10-2003, 20:08) Tuff rubrik på artikeln: Johanna fick nog: "Jobbet var rena tortyren"
CITAT (Virgo @ 11-10-2003, 11:12) Alla minns väl vilket liv det var med Toy´s for us! bojkott hit o dit1 De finns fortfarande och det är smockfullt i deras butiker. Sen är det väl valfritt att jobba på Lidl eller andra livsmedelbutiker? Eller är det någon här som inte åker buss bara för att chaufförerna har dåliga arbetschema och inte hinner gå på muggen? Gå till Lidl och titta på lokaliteterna, personalen och varorna innan ni påstår att det bara är skräp med denna butikskedja. (Obs. är ingen butiksägare  ) Toys R Us butiker drivs inte av toys r us. Det är BR som driver butikerna under Tru´s namn. Denna lågpris hets som finns inom handeln idag kommer att slå till mot oss själva. Dels med lägre löner på sikt och en generellt sett sänkt kvalitet då det inte lönar sig att producera varor av hög kvalité. Nej sätt stopp innan det är för sent.
birgitek
21-03-2004, 12:12
Lidl är bra, jag handlar på Lidl i Köping ca 2 ggr/månad. Tycker om deras väldigt fräscha och billiga frukter och grönsaker, smörgåspålägg, skinka ost mm. Så tycker vi mycket om tysk korv, vi köper en variant med 97% kött- innehåll. Dricka , juice och mjölk är billigt och bra, för att inte tala om det grova, goda tyska fullkornsbrödet, halva priset mot i "vanliga" butiker. Visserligen har dom enormt mycket kex, kakor och godis men det hoppar vi förbi. F.ö följer Lidl för svensk handel gällande avtal när det gäller personal Har svårt att förstå att så många är så negativa, men trots allt är det alltid smockat med folk i butiken så många tycker uppenbarligen det är bra med en uppstickare. Birgit Ek
Hannele
21-03-2004, 12:25
CITAT (jerpan @ 20-03-2004, 23:43) Denna lågpris hets som finns inom handeln idag kommer att slå till mot oss själva. Dels med lägre löner på sikt och en generellt sett sänkt kvalitet då det inte lönar sig att producera varor av hög kvalité. Det är en myt att man får bättre kvalité automatiskt om man betalar mer. Varför har Sverige haft Europas högsta priser på byggvaror? De som vill handla i 'Fina Butiken' får gärna göra det för mej. Men jag vill inte ha kläder som håller 20 år... Och vanliga förbrukningsvaror, typ toapapper, vill jag inte betala mer för än nödvändigt.
Åsa, mälardalen zon 2
21-03-2004, 12:29
Japp jag tror också det är bra med nya uppstickare det pressar troligtvis ner priserna även i andra butiker. Jämfört med många andra länder har ju vi ganska höga livsmedelspriser. Tycker inte heller att Lidl är dåliga de som trackar ner på Lidl har oftast aldrig varit där. Även jag brukar skippa godis och liknande men jag handlar grönsaker, juice och liknande. Man ska dock inte förvänta sig att kunna göra all sin shopping på Lidl, de har ett begränsat utbud. Lidl har inte enbart tyska varor vilket många verkar tro de har en hel del svenska varor också + produkter från andra länder ex. finland.
(tysk grädde är dock ingen höjdare de har tillsatt gelatinmedel (vegetabilisk, en alg) så grädden får en något segare konsistens efter vispning än vad vi svenskar är vana vid, den tyska vispgrädden verkar dock inte gryna sig som vanlig svensk grädde ifall man låter den vispade grädden stå i kylen några dagar)
CITAT (birgitek @ 21-03-2004, 12:12) Har svårt att förstå att så många är så negativa, men trots allt är det alltid smockat med folk i butiken så många tycker uppenbarligen det är bra med en uppstickare. Kanske en ond cirkel - ju mer klyftorna i samhället vidgas pga massarbetslösheten, massutbrändheten m.m. med åtföljande fattigdom, ju fler känner sig nödsakade handla på lågprisställena osv, osv...
birgitek
21-03-2004, 13:13
Nja, nu är det ju inte för att jag är speciellt fattig som jag handlar på Lidl, utan för att jag tycker varorna är bra och prisvärda. Samtidigt får jag ju pengar över till lite mera guldkant som hummer, löjrom och ostron t.ex och dom köper jag i "fina butiken. Kanske t.om en flaska skumpa i månaden. Förstår inte varför man skall betala mer än nödvändigt för en vara. Birgit Ek
gammelnalle
21-03-2004, 13:24
Har sverige så höga matpriser????? Det tycker INTE jag efter att ha varit i Norge, Danmark, Tyskland och Spanien det senaste året. Alkohol, tobak och vissa andra varor (INTE norge dock) men f.ö. slogs jag av de HÖGA matpriserna i tex Spanien. OST, bröd, pålägg, Te, Kaffe, osv var MYCKET dyrare.... (Trots att jag jämförde i större supermarkets INTE i turisthotellens affärer.) Jag kunde inte hitta en hårdost (förutom Holländs Edamer) under 9 euro/kg oftast 11-14euro/kg .......
Hannele
21-03-2004, 13:40
CITAT (gammelnalle @ 21-03-2004, 13:24) Jag kunde inte hitta en hårdost (förutom Holländs Edamer) under 9 euro/kg oftast 11-14euro/kg ....... Inte rättvist eller smart att jämföra så... för i varje land köper man det som dom är bra på. Försöker man leta efter svensk mat utomlands, så blir det dyrt. I Ryssland är det rökt späck på mackan som gäller.
gammelnalle
21-03-2004, 14:33
CITAT (Hannele @ 21-03-2004, 13:40) CITAT (gammelnalle @ 21-03-2004, 13:24) Jag kunde inte hitta en hårdost (förutom Holländs Edamer) under 9 euro/kg oftast 11-14euro/kg ....... Inte rättvist eller smart att jämföra så... för i varje land köper man det som dom är bra på. Försöker man leta efter svensk mat utomlands, så blir det dyrt. I Ryssland är det rökt späck på mackan som gäller.jämföra så???? Hårdost görs i de flesta länder... Jag letade INTE efter Wästerbotten eller Wästgöta Kloster..... Bröd görs väl i alla länder och i alla städer och byar???? Men inte var det billigare än hemma inte!!! Liptons te görs förvisso INTE i spanien, men inte heller i Sverige. (Jag köper f.ö. bara lös-te här hemma) men det var MYCKET dyrare än hemma. OCH det fanns inga spanska "hemma-teer" att jämföra med... Köttpålägg låg på ca samma priser som här hemma 12-20 euro/kg... Kanske hamnar jag alltid i fel affärer oavsett vart jag hamnar här i världen  Kanske skall man pruta i snabbköpet/stormarknaden utomlands.... Kanke någon annan har andra priser ??? än de jag har fått. Här hema kan jag gå ut och äta dagens rätt för 55-60:- INKLUSIVE bröd och dricka och ibland kaffe/te på maten... I vilka andra länder i Europa kan du det???
CITAT (birgitek @ 21-03-2004, 13:13) Förstår inte varför man skall betala mer än nödvändigt för en vara. För någon vecka sedan ringde en man till "RingP1" och berättade bl.a. att pannkakor till skolor i Sverige gräddas i England, för att det skulle bli "billigare" så.  Men med tanke på att många hundratusentals människor går arbetslösa i Sverige och att det allmänna därför betalar ut enorma summor för att försörja dem, framstår det som om det måste vara en rent samhällsekonomiskt vansinne att inte tillvarata de möjligheter till arbetstillfällen som finns.
andersen
21-03-2004, 15:47
birgitek jag blir så lessen när jag läser dina inlägg ang LIDL,jobbar själv inom livsmedelsbranchen där har vi låga löner och dåliga arbetstider, bara för att du har det bra ställt så behöver du inte handla där det är billigt! skulle bli glad om du ängnade en tanke på dom människor som blir tvungna att arbeta där i högst 5timmar om dagen utan lunch och dessutom tvingade till flera jobb för att kunna betala sitt uppehälle.
Det finns flera lågpris allternativ om man vill handla billigt där arbetarna har det drägligt.
Åsa, mälardalen zon 2
21-03-2004, 16:15
ICA har kommit på ett annat sätt här att minska lönekostnaderna här de ska börja införa självscanning (i liten skala i början) så nu ska vi kunder göra jobben. Fungerar det bra minskar de väl på personalen i kassorna.
Lidl är ganska inriktade på att anställa ungdomar ungefär som Mac Donalds. Men efter vad jag hört från folk så är det hyfsade löner helt i klass med vad dessa ungdomar får ifall de jobbar på andra butiker som ex. ICA.
Det är inte låga löner som gör att Lidl kan sälja billiga varor de låter inte sina varor gå igenom flera grossister innan de kommer ut i butiken. +De är inte trogna några varumärken utan de letar efter de som har lägsta priset. (Läste en artikel om det här med varumärken om någon expert nerifrån Europa som kritiserade våra stora matvarukedjor p.g.a att de oftast enbart håller sig till vissa märken och inte alltid låter billigare alternativ komma in i butiken trots att de kan ha samma kvalité. Detta var tydligen en orsak till att vi i sverige var dyrare på vissa produkter.)
Vissa butiker måste även köpa via vissa grossister och får inte handla på andra ställen även om det skulle bli billigare. Ex. när jag gick på trädgårdsutbildningen så var det så enormt mycket kål på KRAV-odlingen som var svårt att bli av med, skolan frågade den lokala konsumbutiken ifall de ville köpa KRAV kål superbilligt, de fick till svar att isåfall får ni åka in till stockholm och sälja till våran grossist och sen kan jag köpa kålen därifrån, detta beteende gör det dyrare för konsumenten.
birgitek
21-03-2004, 16:36
Först Gammelnalle så undrar jag var i Spanien du varit? Sjalv bor jag periodvis i liten by som heter Campello belägen 8 km utanför AlicanteVar där för 5 månader sedan och då var matpriserna ca 30% lägre där än i Sverige. Jag handlar mest i en större matmarknad Carrefour och där har dom säkert mer än 100 olika sorters hårdost i olika prislägen, dessutom handlar jag frukt och grönsaker på den lokala marknaden och där är priserna ännu lägre. Enl. våran konsumentminister är svenska matpriser drygt 20 % högre än EU-genomsnittet. Har hon fel?
Andersen, Lidl följer faktiskt gällande avtal. Det är möjligt att handelsanställda har dåliga anställningsvillkor, men i såfall gäller det hela handeln, inte bara Lidl. Tror inte en sekund att handelsanställda skulle få det bättre om jag la mina matpengar hos holländska ICA = Ahold. F.ö är jag inte särskilt välbeställd, men vill ha ut mesta möjligt av mina hårt ihoparbetade pengar. Birgit Ek
Jag kan bara hålla med Birgit Ek och Åsa, märlardalen zon 2. Lidl är fräscht, allt är prismärkt och personalen är både trevlig och serviceminded. Vilket är mer än man kan säga om åtskilliga andra stormarknader. Att de dessutom håller en bitvis oslagbar prisnivå är alla skäl jag behöver för att handla där. Det är dock sant att man inte kan göra alla sina inköp där, men jag handlar gärna till exempel juice, frukt och grönsaker, hund- och kattmat och hudvårds- och rengöringsprodukter där. Gällade den fackliga upprördheten så kan jag bara instämma i att det är svensk arbetslagstiftning som behöver ses över, inte de företag som tillämpar den. Jämför tillexempel anställningsformer inom våra bemannings-och telemarketingföretag så är det uppbart att luckorna utnyttjas av många arbetsgivare. Mvh Fenja
gammelnalle
21-03-2004, 17:06
CITAT (birgitek @ 21-03-2004, 16:36) Först Gammelnalle så undrar jag var i Spanien du varit? Sjalv bor jag periodvis i liten by som heter Campello belägen 8 km utanför AlicanteVar där för 5 månader sedan och då var matpriserna ca 30% lägre där än i Sverige. Jag handlar mest i en större matmarknad Carrefour och där har dom säkert mer än 100 olika sorters hårdost i olika prislägen, dessutom handlar jag frukt och grönsaker på den lokala marknaden och där är priserna ännu lägre. Enl. våran konsumentminister är svenska matpriser drygt 20 % högre än EU-genomsnittet. Har hon fel?
Andersen, Lidl följer faktiskt gällande avtal. Det är möjligt att handelsanställda har dåliga anställningsvillkor, men i såfall gäller det hela handeln, inte bara Lidl. Tror inte en sekund att handelsanställda skulle få det bättre om jag la mina matpengar hos holländska ICA = Ahold. F.ö är jag inte särskilt välbeställd, men vill ha ut mesta möjligt av mina hårt ihoparbetade pengar. Birgit Ek Jag kan givetvis inte säga att du har fel, jag kan bara säga vad jag upplevde på Fuerteventura i januari. (Och jag var verkligen runt på hela ön...) I danmark (köpenhamn i augusti) Kanske du kan maila hem priserna på en vanlig matkasse nästa gång du åker ner. Om du tycker det verkar intressant kan vi väl försöka ena oss om vad som skall finnas i denna kasse. Förslagsvis (att börja med) 1l standard mjölk. 1kg hårdost ½ kg kaffe 200g te 400g smörgåsmargarin (Flora /bregott eller vad det heter i spanien) 1kg (eller lämplig förpackning) ägg 1kg bröd 1kg bitsocker 1kg kött fyll gärna på JA jag tror att vår konsumentminister har fel om hon påstår att vi har drygt 20% högre än EU-genomsnittet. Sedan måste man jämföra SAMMA kvalitet. Som ex Majsflingor (Corn Flakes) själv köper jag bara "originalet" trots att jag på Willys, Maxi, Exet mfl kan få Corn-Flakes för halva priset....... och jag tycker det värt att betala mera för det. Eller schampo.... 9.98 för en mellanflaska av tvivelaktig kvalitet och 32:- för en mindre av kvalitet. Sedan KANSKE vi räknar olika ??? Ibland får jag veta att man inte kan räkna rätt av utan måste kompensera för hur mycket folk tjänar i respektive land eller hur mycket som är kvar efter skatt..... Statistik kan man som bekant fuska rätt bra med.... Kanske vi bör starta en annan tråd om matpriserna.... för att Lidl-elserna skall få komma till tals????
evelina
21-03-2004, 17:13
Handlar 18 liter mjölk + 7 fil i veckan. Handlar jag det på ICA t.ex , istället som jag gör på Lidl får jag betala nästan 2000 kr mer om året, det är ju inte klokt eller hur?  Plus att deras frukt & grönt är både frächt & billigt. Tänk vad mycket frön & växter jag kan handla för dom pengarna.
birgitek
21-03-2004, 17:17
Förmodligen är priserna betydligt högre på öarna än på fastlandet p.g.a långa och dyra transporter. Köper mycket närproducerat och dessutom är det ingen turistort där jag håller till.( 98 % bofasta) Birgit Ek
CITAT (gammelnalle @ 21-03-2004, 17:06) Ibland får jag veta att man inte kan räkna rätt av utan måste kompensera för hur mycket folk tjänar i respektive land eller hur mycket som är kvar efter skatt.....
Statistik kan man som bekant fuska rätt bra med....
Kanske vi bör starta en annan tråd om matpriserna.... för att Lidl-elserna skall få komma till tals???? Kanske en tråd där sysselsättningsaspekten också tas upp... Är det egentligen så smart att (pris-)pressa bort människor från arbetsmarknaden - människor som man sedan får betala försörjningen för via skattsedeln....
Copycat
21-03-2004, 17:27
Evelina ! Hur mycket kostar t.ex. 10 liter mjolk på Lidl?
Hannele
21-03-2004, 17:30
CITAT (evelina @ 21-03-2004, 17:13) Handlar 18 liter mjölk + 7 fil i veckan. Handlar jag det på ICA t.ex , istället som jag gör på Lidl får jag betala nästan 2000 kr mer om året Tänk vad mycket frön & växter jag kan handla för dom pengarna.  :P Jag bakar 6 limpor varje söndag... Skulle jag köpa det brödet i stället, skulle jag betala 4500 kr mer om året. Tänk vad mycket frön & växter jag kan handla för dom pengarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|