|
Hur bli av med ormbunkar?, de är ett gissel |
|
|
|
25-05-2009, 14:13
|

Medlem
Antal inlägg: 1 084
Medlem nr: 933

|
Det dyker upp ormbunkar i trädgården på de mest olämpliga ställena, mitt i rabarbertuvan, i bärbuskarna osv. Hur blir man av med dem? På fria jordytor går det ju gräva upp dem, även om det inte alltid är enkelt då de växer på 30-40 cm djup och har samma brunsvarta färg som jorden samt går sönder i bitar om man försöker dra upp dem. Blir en liten bit kvar så kommer det nya skott.
Men hur blir man av med dem om de tränger upp i etablerade växter som man inte vill gräva sönder rötterna för?
mvh Hasse
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
25-05-2009, 17:42
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Det är bara och vara ihärdig och konstant rycka bort alla gröna delar, så tröttar man ut dem till sist. Jag antar att det inte är nyetablerade ormbunkar, utan att de funnits där tidigare, om de har så djupa rötter.
|
|
|
|
|
25-05-2009, 19:57
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Jag har provat att gräva bort örnbräken, tyvärr blev det en del rötter kvar. Nu har jag ryckt upp alla skott i två år men det bryr sig inte ormbunkarna om. De är lika pigga fortfarande. Förra året provade jag att pensla en del örnbräken men glyfosat. Det hjälpte. Där har det inte kommit några i år så i fortsättninge är det glyfosat som gäller för mig. Att bara slå örnbräken har jag provat i beteshagar och det ger minimal effekt. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
25-05-2009, 20:27
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Får nog instämma i Jans beskrivning av problemet. Jag har också försökt trötta ut Örnbräken men det blev jag som tröttnade och tog till glyfosatet. Trots att jag drog och drog kom dom tillbaka och spred sig dessutom. Jag sprutade så det som stod under försvann också men det är ändå inte så mycket som klarar sig i örnskuggan. Undrar om det är Örnbräken som Hasse har problem med eller något annat? Strutbräken sprider sig också genom subversiv verksamhet, dvs underjordiska utlöpare.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
25-05-2009, 21:52
|

Medlem

|
Jo det är nog örnbräken jag har. Och de har funnits på tomten säkert betydligt längre än de 4 år jag bott här. Tyvärr misskötte förra ägarna trädgården under många år så jag har att tampas med dessa bräken, vildhallon, kirskål, och diverse rotskott från körsbär, nypon m.m.
Glyfosat eller Roundup, visst, men är det lämpligt kring bärbuskar o rabarber?
|
|
|
|
|
25-05-2009, 22:10
|

Medlem
Antal inlägg: 1 683
Medlem nr: 11 521

|
Om du väljer en lugn solig dag utan vind och penslar på istället för att spreja ska det inte vara någon fara för övriga växter.
Giftet i Roundup är glyfosat, det är alltså i princip samma sak.
--------------------
|
|
|
|
|
25-05-2009, 23:10
|

Medlem

|
Ok, jag får testa det. Tack för alla råd! mvh /Hasse
|
|
|
|
Azur
|
26-05-2009, 06:04
|
Gäster

|
Jag har hört att med örnbräken ska man inte rycka bort bladen, utan bara knäcka bladskaftet. Det ska funka som ringbarkning, bladet fortsätter dra vatten och näring från roten, men roten får ingenting tillbaks.
Jag testade det med mina örnbräken förra året, och det verkar ha fungerat. Det kräver att man går runt ett par gånger i veckan och ser till att inga nya blad dykt upp. Jag märkte faktiskt redan förra året att bladen som kom upp gradvis blev mindre, och i år har ännu ingenting kommit upp i det område där jag gick och knäckte, medan "kontrollytan" har stora, halvutslagna, örnbräkenblad.
|
|
|
|
|
26-05-2009, 08:00
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Azur @ 26-05-2009, 07:04)  Jag har hört att med örnbräken ska man inte rycka bort bladen, utan bara knäcka bladskaftet. Det ska funka som ringbarkning, bladet fortsätter dra vatten och näring från roten, men roten får ingenting tillbaks.
Jag testade det med mina örnbräken förra året, och det verkar ha fungerat. Det kräver att man går runt ett par gånger i veckan och ser till att inga nya blad dykt upp. Jag märkte faktiskt redan förra året att bladen som kom upp gradvis blev mindre, och i år har ännu ingenting kommit upp i det område där jag gick och knäckte, medan "kontrollytan" har stora, halvutslagna, örnbräkenblad. Värt att testa, glyfosatbehandling har vissa nackdelar även om det funkar. Men jag har för mig att om man bryter ett färskt örnbräken så knäcks stjälken helt? Sen skall man inte ta bort för mycket örnbräken, det finns ett par rotfjärilar som utvecklas i deras rotstockar. Exempelvis den lilla trevliga Liten rotfjäril som dansar i sommarkvällens ljus.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
26-05-2009, 08:15
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
CITAT (Azur @ 26-05-2009, 07:04)  Jag har hört att med örnbräken ska man inte rycka bort bladen, utan bara knäcka bladskaftet. Det ska funka som ringbarkning, bladet fortsätter dra vatten och näring från roten, men roten får ingenting tillbaks.
Jag testade det med mina örnbräken förra året, och det verkar ha fungerat. Det kräver att man går runt ett par gånger i veckan och ser till att inga nya blad dykt upp. Jag märkte faktiskt redan förra året att bladen som kom upp gradvis blev mindre, och i år har ännu ingenting kommit upp i det område där jag gick och knäckte, medan "kontrollytan" har stora, halvutslagna, örnbräkenblad. Tack Azur!! Jag har örnbräken som på senare år (varför inte tidigare, de har funnit i "evighet"?) börjat sprida sig in i min hage. Där vill jag inte ha dem. De är lätta att knäcka när de är purfärska, så till och med lata jag gav mig på jobbet - effekten var nedslående... Ska prova ditt råd, jag gillar inte gifter av något slag! Minst av allt i min fina uråldriga hage där fjärilar, långhorningar, bin och andra småkryp frodas.
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
Azur
|
26-05-2009, 08:51
|
Gäster

|
Knäcker man när de är väldigt unga går de av helt, större blad är bättre. Man vill ju bara knäcka stjälken.
|
|
|
|
|
26-05-2009, 09:10
|
Medlem
Antal inlägg: 161
Medlem nr: 21 517

|
->Hasse: gör som ovanstående har skrivit, penlsa på glyfosat men kom ihåg att det brukar ta en vecka eller två innan man ser någon större påverkan, det beror inte på att du har penslat för dåligt...
du skriver att du har kirskål, gör samma sak med dom, pensla på glyfosat, det brukar räcka med att styka på på var 5:e-10:e blad, likaså kvickroten kan du rå på på samma vis pensel och glyfosat.
nu vill jag inte uppmana till överdriven användning av glyfosat men om man använder det måttligt och "punktbekämpar" med pensel så går det inte åt särskilt mycket heller.
|
|
|
|
|
26-05-2009, 16:37
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Det finns roundupflaskor som har liksom en duttpenna när man skruvat av korken. Väldigt praktiskt fast jag brukar ha tunna plasthandskar på också.
|
|
|
|
|
26-05-2009, 21:02
|
Medlem
Antal inlägg: 373
Medlem nr: 21 760

|
Följdfråga, om man använder glyfosat eller liknande medel, stannar de kvar i jorden och förorenar den, eller kan man jordförbättra lite nästa säsong och nyttja ytan man tagit kål på till rabatt?
--------------------
Stundtals passionerad hobbyodlare 4mil sydost om Göteborg, zon 4 y
|
|
|
|
|
27-05-2009, 07:27
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Du kan använda platsen till nya odlingar efter några veckor. Praktiskt taget all mat som produceras i västvärlden odlas på mark som någon gång behandlats med glyfosat. Även "ekologiskt" odlat. En rådgivare uppmanade kursdeltagarna på en odlingskurs att de av oss som tänkte satsa på "ekologisk" odling skulle spruta ordentligt under två år för att få bort ogräset innan man började med "ekologisk" odling. Ogräs är ett stort problem inom "ekologisk" odling. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
27-05-2009, 08:07
|
Medlem

|
CITAT (Danne031 @ 26-05-2009, 22:02)  Följdfråga, om man använder glyfosat eller liknande medel, stannar de kvar i jorden och förorenar den, eller kan man jordförbättra lite nästa säsong och nyttja ytan man tagit kål på till rabatt? marken i sig blir påverkad nämnvärt om du penslar/duttar på växten, det är växten som tar upp glyfosaten och den lakas ut när växter bryts ner men i såpass liten utsträckning att det inte påverkar växter runt omkring.
|
|
|
|
|
27-05-2009, 16:27
|
Medlem
Antal inlägg: 373
Medlem nr: 21 760

|
Tackar för infon.
--------------------
Stundtals passionerad hobbyodlare 4mil sydost om Göteborg, zon 4 y
|
|
|
|
|
28-05-2009, 23:36
|
Medlem
Antal inlägg: 76
Medlem nr: 15 224

|
Se där; en tidigare påpekad, och en annan misstänkt påhängare på detta forum, har återigen fått prata bort ett ypperligt alternativ till glyfosat, dvs Round-Up. Och en tredje nyligen tillträdd alias verkar oerhört med på noterna... Ingen nämnd och ingen glömd... Ska bli spännande att se vilka gemensamma attacker denna duo/trio lyckas genomföra denna säsong mot alla bra tips för ogräsbekämpning utan Round-Up! Vi tackar och bugar djup för tipset om att bryta örnbräken istället för att rycka upp den!!! Kanske funkar detta även på kvickrot och kirskål? Låter ju helt esplendido, det där med att utarma roten... Ska genast inleda test, med kontrollgrupper, på flera ytor! Tusen tack för tipset!!!
|
|
|
|
|
29-05-2009, 10:02
|
Medlem

|
misstänker att jag är en av glyfosat-hyllarna som får en släng av sleven... nu var det en fråga om hur man får bort dom när dom redan etablerat sig i andra plantor. visst kan man slita ut sig och tålamodet om man vill eller så kan man gå den enkla vägen. CITAT Vi tackar och bugar djup för tipset om att bryta örnbräken istället för att rycka upp den!!! Kanske funkar detta även på kvickrot och kirskål? Låter ju helt esplendido, det där med att utarma roten... det går inte att utarma kirskål och kvickrot så länge rötterna sitter i marken och har tillgång till vatten och näring. det enda sättet att få hejd på kvickrot är att blotta rötterna så dom blir brända av uv-strålning. i ekologisk spannmålsodling så dämpar man kvickroten genom återkommande "klippning" men det förutsätter att man har en bra gröngödslingsvall av t ex. rödklöver som täcker och skuggar återväxtbladen.. men man tar inte död på den helt utan att mekaniskt bearbeta den..
|
|
|
|
|
29-05-2009, 10:11
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (Källtorpet L&T @ 29-05-2009, 10:02)  misstänker att jag är en av glyfosat-hyllarna som får en släng av sleven...
nu var det en fråga om hur man får bort dom när dom redan etablerat sig i andra plantor. visst kan man slita ut sig och tålamodet om man vill eller så kan man gå den enkla vägen. det går inte att utarma kirskål och kvickrot så länge rötterna sitter i marken och har tillgång till vatten och näring. det enda sättet att få hejd på kvickrot är att blotta rötterna så dom blir brända av uv-strålning. i ekologisk spannmålsodling så dämpar man kvickroten genom återkommande "klippning" men det förutsätter att man har en bra gröngödslingsvall av t ex. rödklöver som täcker och skuggar återväxtbladen.. men man tar inte död på den helt utan att mekaniskt bearbeta den.. Kan du förklara lite bättre hur rötter ner i marken bedriver fotosyntes? Naturligtvis dör växter till sist om det inte har tillgång till solljus.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|