Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Häck fråga igen!, Svårt att välja
          Susan
          Inlägg 13-10-2003, 10:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 1 269

Hej, jag kommer from s.England och bor nu på Dalarö, zon 3/4 (ganska blåsigt). Jag vill planterar en 40m häck som insynsskydd. Helst vintergrön, klippte, rådjurresistant, snabbväxande och sist jag har små barn så integiftig heller!! Vill jag har för mycket? Kan någon hjälpa mig??? wacko.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 13-10-2003, 10:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Välkommen till Svcerige!

Föreslår i så fall något med barr :-) elelr kanske liguster.

Kika på den här länken;

http://home.swipnet.se/~w-30905/tf/hackforslag.shtml

Hälsar Ingrid

Citera
          KURT
          Inlägg 13-10-2003, 11:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Häckoxbär uppfyller de flesta kriterierna, den är bara så himla tråkig! Den är i alla fall snabbväxande, icke giftig och jag tror inte att rådjuren äter av den (ide hinner i alla fall inte med eftersom den växer snabbare än de kan äta), den är visserligen bladfällande, men den är ändå så tät att den ger bra insysnsskydd även vintertid.

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 13-10-2003, 23:33
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Min häckoxbärshäck är inte alls så tät som Kurt talar om, min är totalt genomskinlig under vintertid. Just nu är den mycket vackert röd dock.

Jag vet inte om den nya (=förbättrade) generationens plantor är klara. Det har funnits häckoxbärmaterial i handeln som är så dåligt att det inte klarar vintrarna. Plantskolor har varit och plockat bär både i år och förra året från min över 20 år gamla häck för att komma åt nytt häckoxbär med bättre kvalitet.

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          Cilla
          Inlägg 14-10-2003, 08:52
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Om jag skulle plantera en 40 meter häck skulle jag välja en växt som finns som E-planta, dvs är garanterat frisk, härdig och sortäkta. Detta kan vara skillnaden på en tät, frodig och vacker häck och en som står och stampar och sedan blir gles. Titta in på www.eplanta.com för sortimentet.

Med risk för att tråka ut er med upprepning av denna bild, men på grund av att det fortfarande är ovanligt i Sverige - en enhäck uppfyller de krav du ställde upp. Behöver inte beskäras. Finns en bra sort som E-planta också.

Om du säker på www.odla.nu med orden "vintergrön häck" får du upp bra artiklar.

--------------------

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 14-10-2003, 11:05
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Finns det enar ur E-plantsortimentet är det ju utmärkt. Jag har tyvärr inte funnit sådana.

Jag har i Britta Johanssons bok "Vår vintergröna trädgård" tagit till mig av hennes erfarenhet:

# att det är mycket konstigt att det inte finns svenska enar i plantskoleutbudet. De borde ju klara de tuffa villkor som ges hos oss. De "vanliga svenska enar" som finns är vanligtvis inte odlade i Sverige.

# att de enar som finns på plantskolor är oftast mycket vackra, men om man betraktar de enar som växer i många trädgårdar har de ofta torkskador. En "Skyrocket" kan se förförisk ut i handeln - men hur ser de äldre exemplaren ut i trädgårdarna? Erbarmliga.

Jag tycker att vi konsumenter skulle ställa tuffare krav på handeln när det gäller enar. Dels att kunna få "naturliga" enar som håller måttet samt att även de förädlade gör så. Växten som sådan passar ju i storlek så bra i våra trädgårdar och visst vore det roligt med en vacker inhemsk städsegrön växt.

Definition: "evigt gröna växter" snabbkurs:
          städsegrön = växt som behåller sin grönska alltid, t.ex. gran
          vintergrön = växt som under gynnsamma vintrar kan behålla sin grönska, t.ex. vintergrön liguster

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          Hannele
          Inlägg 16-10-2003, 18:58
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Har man svårt att välja, väljer man allt...?

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Cilla
          Inlägg 16-10-2003, 22:44
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Åtminstone tre enväxter finns som Eplanta, denna kan passa som häckväxt:

Juniperus communis 'Vemboö' E - en
          Härdighet: Zon 1-4(5)
          Habitus: Mycket smal samlad pelarform, bredd ca 0,5 m. Medelkraftig växt, höjd 3-5 m efter 20 år.
          Ståndort: Sol - halvskugga. Trivs i torr lätt jord.
          E-merit: Smalt, samlat växtsätt. Härdig.
          Anmärkning: Tål tunga snöfall utan att brytas sönder.
          Ursprung: Insamlad på 40-talet av Holger Jensen (Ramlösa Plantskola) i södra Småland.
          E-plantstorlekar E - O

Det Britta Johansson skriver om enar gäller för många vedartade växter, buskar och träd, som säljs i Sverige. När de inte är E-plantor kan de vara vad som helst och ha vilket ursprung som helst, nästan. Kvaliteten är alltför ofta dållig.

Vi måste bli tuffare mot trädgårdsbutikerna över huvud taget, särskilt när vi köper växter som förväntas leva mer än 3 år. Bland annat tycker jag att vi kan bidra till bättre kvalitet genom att
          - idogt beställa E-plantor av vår närmsta trädgårdsbutik när vi ska köpa träd och buskar
          - alltid fråga var växterna är uppodlade
          - fråga vilka svagheter och sjukdomar vi ska se upp med när vi köper en flerårig planta (jag menar inte att man måste undvika plantor pga att de får sjukdomar, men det är bra att veta vad man ska titta efter så att man kan behandla i tid)
          - alltid dra upp krukodlade träd och buskar ur krukorna för att kolla förekomst av rotsnurr
          - lämna tillbaka plantor som inte håller måttet. Om man inte får pengarna tillbaka trots att man följt planteringsanvisningarna kan man meddela att plantan kommer att sättas utanför butikens entré...

Vad tror ni kan tänkas vara kvalitetshöjande?

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 15:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon