Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Marktäckare under äppelträd etc.
          Jennyirene
          Inlägg 02-06-2009, 18:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 17 007

Tänkte sätta någon marktäckare under de träd vi har satt nyligen. Vill gärna ha något som blommar i blått, funderar på någon näva, eller mossflox. Vill ha alla era tips. Kanske har ni bilder också så jag kan se något exempel. I Söderläge förra året användes mkt en marktäckare som hette något typ "vinka minor"....nä kanske inte alls så men något liknande, den var även vintergrön och blommade i blått.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          Christina i Taxi...
          Inlägg 02-06-2009, 21:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

Vinca major och Vinca minor heter Vintergröna på svenska och blommar mycket riktigt med söta, violblå blommor.
          Den har blanka gröna blad och ser frisk & fräsch ut.

Hos mig är den ett gissel! Jag drar och sliter för att bli av med den. Det är hårt jobb att dra upp den ur lerjord....
          Men jag vet att många inte alls tycker så illa om den som jag, så jag ska absolut inte avråda dig från den.....bara påpeka att det finns en del att tänka på flirting.gif

Revsuga blommar också i blått, kornblått. Den täcker snabbt och finns även som mörkbladig och variegerad. Den är enklare att riva upp om man tröttnar giggle.gif
          Själv har jag smultron under mina äppelträd, men de har själva slagit sig ner där.

Tänk på att äppelträd trivs bäst med öppen jord runt fötterna de allra första åren och de är enklare när de ska gödslas.
          Som äldre träd bryr de sig inte så mycket - har jag fått mig berättat och jag tror på det!

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-06-2009, 21:21
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag håller med Christina att ddet är bäst att hålla bar jord de första åren. Små låga nävor blir väl fint sen...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 02-06-2009, 21:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag har aldrig haft bar jord runt mina fruktträd för jag har hört att trädet då lättare drabbas av sjukdomar eller skadedjur - minns ej vilket. Bar jord är onaturligt. Det har iaf funkat för mig att låta ängen växa vid träden - men jag har ju inget att jämföra med.

Tror absolut att du kan ha en marktäckande blomma under träden - trädens rötter når mycket djupare än blommornas.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-06-2009, 21:32
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Det är betydligt bättre med en marktäckare än med gräs. Gräset stjäl otroligt mycket näring. Problemet med marktäckare är att det försvårar tillförseln av näring och jordförbättring, vilket behövs särskilt de första åren.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          lavendelgården
          Inlägg 02-06-2009, 22:05
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 330
          Medlem nr: 20 930

Det är väl inget problem att sätta något marktäckande under träden. Håller fukten och du slipper rensa. Mossflox låter bra tycker jag, revsuga är också bra.Själv har jag satt vårsköna och myskmadra runt vissa träd. Det fungerar bra. Välj något som du tycker är fint.
          Åsa
          www.lavendelgarden.nu

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 02-06-2009, 22:07
          Länk hit: #7

Gäster

Smultron är en vacker och välsmakande marktäckare som inte stjäl så mycket näring!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 04:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon