Lite komposttips från mig:
Jag använder kutterspån som är sågspån man har i hästboxar. Det säljs i stora plastbalar och är billigt! Jag har köpt både på Guddeby gård i Ytterby (en bal = 28 kg = 74 kr) och Leifs hästfoder i Partille, men det finns på många ställen!
Om man har nåt sågverk i närheten kan man ju också fråga där.
Jag förvarar spånet i en stor Curver tunna med lock bredvid komposten så det är enkelt att komma åt (köpt på K-rauta). Jag gillar skarpt "snäpplåsningen" som funkar i alla väder, även när det är fruset.
04126_B.jpg ( 40.78k )
Antal nedladdningar: 19 Papperspåsar behövs inte när du komposterar hemma, jag har en plasthink med vipplock (köpt på ICA Maxi). Ett tips är att lägga cirka en liter sågspån i botten av hinken varje gång du tömmer komposten, sågspånet suger upp ev. vätska från det du skall kompostera och du slipper lukt i köket. Dessutom får du "automatiskt" med uppblandningsmaterial.
03984_Swing_top_10L_L.jpg ( 3.21k )
Antal nedladdningar: 41 Något som också är viktigt för att komposten skall fungera bra ät att man blandar runt. Köp en liten grep och blanda runt varje gång innan du tömmer. Jag brukar först blanda runt och sen göra en grop i mitten där jag tömmer den nya komposten, sen täcker jag över med gammal kompost så att inget färskt ligger i dagen.
Träklipp och löv behöver inte torka innan du använder det! Träklipp tar ju dock ordentligt länge att helt förmultna, jag använder det som täckning i rabatter och under buskar istället.
Vad gäller gräsklipp: använd med försiktighet och blanda ordentligt! Gräsklipp blir JÄTTEVARMT och packar lätt ihop sig till en kaka som inte komposterar särskilt väl. På våren kan man dock blanda i färskt gräsklipp för att få upp värmen.
Kan också bara hålla med om att hästskit är en strålande lösning om komposten stannar av, eller när man vill komma igång!
Redigerat av josohl: 28-06-2009, 08:57