CITAT (MariaS @ 20-06-2009, 20:02)

...
Om S= solfångare V= värmeväxlare T= tank. Sen har vi då 2st cirkulationspumpar, där C1 pumpar runt i S och C2 pumpar till T.
Just nu är då parametrarna: temp i T är starttemp, när S är +40 över. Då startar C1. C2 startar när temp är +5 i V. C1 stannar när temp är +30 i T och C2 stannar vid +3 i V över T
...
Får se om jag fattat det rätt:
1) Om solfångaren är över 40 grader startas cirkpump för solfångarens media
2) Om temperatur i vvx är mer än 5 grader varmare än tanken startar cirkulationspumpen på tanksidan av vvx
3) Om vvx temp mindre än 3 grader över tank stoppas tankcirkpump igen.
"Tre st 22 rörs" är
INTE en plansolfångare - det är en vakumrör, men tydligen inte en "heatpipe" i ditt fall Skulle tro att du har en "stagnationstemperatur" på 200 grader eller mer (dvs den temperatur det blir i solfångaren om du inte tar ut någon energi)
jag skulle nog rekomendera att du HÖJER starttemp till kanske 55-60 grader istället för att sänka marginaler. Det som händer är att du startar "laddningen" för tidigt, och därmed slår sönder den fina skiktningen i tanken=allt vatten blir lika varmt istället för att toppen skall vara tillräckligt varm för att göra varmvatten (=55 grader)
Vakumrörsolfångare tappar inte speciellt mycket verkningsgrad med högre temp, det gör däremot plana solfångare.
EDIT:
Föresten skulle jag nog pröva med ÄNDÅ högre starttemperatur först (65-70) eftersom det är SKIKTNINGEN man vill åt för att kunna få vettigt varmvatten utan att hela tanken är uppvärmd.
EDIT IGEN:
OBSERVERA att detta inte fungerar alls på plana solfångare - de tappar nästan all sin verkningsgrad om man höjer temp till 70 grader.
Redigerat av henriks: 20-06-2009, 19:38