Jag tror att det är en stor fördel med täckodling, att man slipper springa omkring med jättelika lerkakor på fötterna. Jorden blir även långsiktigt sett porösare och mer mullrik. Är du rädd för att phvärdet ska sjunka kan du gräva ner äggskal i täcklagret men du måste krossa dem noga.
Nu på hösten täcker jag med löv. Tjockt lager vid rosorna där det även får vara isolering mot vinterkylan och i de andra rabbatterna mer runt växterna än över.
Ja, det kommer ju inte över rosorna i heller för den delen men en halv meter tjockt lager som stammen sticker upp ur. Det sjunker ihop bara så jag får göra om jobbet några gånger, men det gör inget. Jag tycker om löv de är härliga fluffiga och luktar gott.
Jag är en riktig lövtjyv. I min illa trädgård kommer det inte så mycket löv som jag behöver så jag är runt och krattar gångar i bostadområdet stoppar ner det i rullebören och rullar hem det. Jag tror bara min bovärd är glad för att någon snor jobbet för honom. Han är en sån pratkvarn snackar hellre än jobbar. Fast han är en pärla ändå i alla fall emot mig.
Kul att vi har fått en till täckodlare här på odla