Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Marktäckning med tallbarr? OK?
          Eva Swahn
          Inlägg 19-10-2003, 19:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Jag lever med sandjord som jag håller på att mullifiera. På vissa ställen är "matjorden" bara gammalt byggfusk och består av all möjlig bråte som efter 22 år fortfarande är bråte. Däremellan har nån smarting öst ner makadam.

Nu har jag hittat en jätthög tallbarr (någon verkar ha dammsugit halva Skåne från tallbarr). Jag har lagt ett tjockt lager under mina rhododendron. Men nu undrar jag kan jag lägga tallbar som marktäckare överallt? Fult? Kan det blåsa bort? Måste man ta bort det till våren? Kan blommor komma upp ur lagret? För- och nackdelar. Please.

--------------------
          Eva i zon I

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 12)
          Eva i Västerås
          Inlägg 21-10-2003, 11:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Läste i en bok om täckodling att kutterspån ska gå bra som generellt täcke, så då bör ju tallbar också funka.
          Blanda med lite löv, så höjer du pH lite och ger daggmaskarna mer varierad kost. Maskarna höjer förresten pH runt sig själva!

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 21-10-2003, 12:33
          Länk hit: #3

Medlem

Tack Syster!
          Äntligen nån som svarade. Jag har kollat flera gånger varje dag. Står liksom i startgropen för att täcka rabatterna.

Bra du sa det där om daggmaskens önskan om varierad kost. Ska absolut blanda upp till "gott och blandat"-nivå. På den skräphög jag har hitat finns massor av maskgodis.

Jag visste inte om att daggmasken kan höja ph-värdet kring sig själva. Åh, vad gulligt. Jag börjar mer och mer älska den lille trogne kamraten. Vårdar honom och hans tjej (?) och deras kompisar ömt.

Förstod inte alls det västerländska (läs: amerikanska) överlägsna gapflabbet som skulle lockas fram i en film med Bratt Pitt när bhuddister tar vara på maskar och varsamt lägger dem tillbaka i jorden.

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 22-10-2003, 11:27
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Så gör jag alltid när jag ser maskar på asfaltgångarna när det regnar. Numer gör mina barn likadant, fast 10-åringen gör det bara när inga jämnåriga ser...

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          Virgo
          Inlägg 22-10-2003, 21:10
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

CITAT
          Nu har jag hittat en jätthög tallbarr

Var det en myrstack du hittade? tongue.gif

Jag hade tall och granris som vintertäckning ett år och aldrig mer.
          Alla dessa barr som var så stickiga när jag grävde med händerna i jorden.

Men i skogen är det ju fullt med den varan under träna och den jorden ska ju vara bra för hallonen.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 22-10-2003, 22:59
          Länk hit: #6

Medlem

Nej lille Wille, inte myrstack - möghög. Där en möghöna som jag kan hitta skröfs att asa hem. Som balla tallbarr. Nu är tanken att de ska få ligga kvar och göra nytta.

Sen tycker jag att granbarr är stickigare än tallbarr. Håller med att det är som att fylla trädgården med nålar.

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 31-10-2003, 11:06
          Länk hit: #7

Medlem

Måste säga att det blir faktiskt jättesnyggt att täcka marken med tjockt lager av tallbarr! Och så kan man gå på det utan att kleta i jord och på så sätt pyssla med sina växter nära. Man verkar inte trampa ner jorden under så mycket heller. Rekommenderas.

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          Ella
          Inlägg 01-11-2003, 16:40
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem nr: 1 209

Jag tror att det är en stor fördel med täckodling, att man slipper springa omkring med jättelika lerkakor på fötterna. Jorden blir även långsiktigt sett porösare och mer mullrik. Är du rädd för att phvärdet ska sjunka kan du gräva ner äggskal i täcklagret men du måste krossa dem noga.

Nu på hösten täcker jag med löv. Tjockt lager vid rosorna där det även får vara isolering mot vinterkylan och i de andra rabbatterna mer runt växterna än över.
          Ja, det kommer ju inte över rosorna i heller för den delen men en halv meter tjockt lager som stammen sticker upp ur. Det sjunker ihop bara så jag får göra om jobbet några gånger, men det gör inget. Jag tycker om löv de är härliga fluffiga och luktar gott.

Jag är en riktig lövtjyv. I min illa trädgård kommer det inte så mycket löv som jag behöver så jag är runt och krattar gångar i bostadområdet stoppar ner det i rullebören och rullar hem det. Jag tror bara min bovärd är glad för att någon snor jobbet för honom. Han är en sån pratkvarn snackar hellre än jobbar. Fast han är en pärla ändå i alla fall emot mig.

Kul att vi har fått en till täckodlare här på odla wub.gif wub.gif wub.gif

--------------------
          Ella

Citera
          Limeblossom
          Inlägg 22-11-2003, 22:05
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 586
          Medlem nr: 1 371

Har en liten fundering ang tallbarren. Min granne vill absolut inte ha dom i kompost eller i landen. Hon är rädd för terpentinet som finns i dom. Vad tror ni?

Citera
          Micke
          Inlägg 22-11-2003, 22:26
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

Inte för att jag är helt säker, men så mycket "terpentin" finns det nog inte kvar i gamla barr. De är nästan lika urlakade som gamla löv, fast lite "sprutt" finns det nog kvar i dem, det syns om man bränner dem. Enligt min erfarenhet är tallbarr ganska svårkomposterade, kräver mycket inblandning av annat material - men å andra sidan får man jättefin mylla av dem när man lyckas.

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          Anders zon III
          Inlägg 22-11-2003, 23:27
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 305
          Medlem nr: 15

CITAT (Limeblossom @ 22-11-2003, 22:05)
          Min granne vill absolut inte ha dom i kompost eller i landen. Hon är rädd för terpentinet som finns i dom.

Om hon har ont om plats och vill ha snabbförmultning ska hon utesluta barren, men med lite extra tid blir det som Micke säger en riktigt fin mylla av dem.

Citera
          Limeblossom
          Inlägg 23-11-2003, 20:47
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 586
          Medlem nr: 1 371

Jag får väl ta och hälsa grannen det,tack för svaren smile.gif

Citera
          Gunnar
          Inlägg 24-11-2003, 10:55
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 1 241

En hög med barr, liksom en lövhög, blir ofta mycket torr. Och att torka ärju ett sätt att konservera. En annan anledning till att det inte händer så mycket i högarna är att barr och löv är näringsfattiga. Träden har inte slösat med näringen. Så lite vatten och näring, gräsklipp eller annan lämplig näring, gör susen.

Hälsningar Gunnar

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 19:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon