CITAT (lavendelgården @ 06-07-2009, 19:50)

Klart att du kan kapa ner busken rejält . Växter är tåligare än man tror och det står såå dumma råd i tidningar o böcker. Jag har kapat ner en schersmin jämte rotknölarna och det mådde den verkligen bara bra av. Sedan kanske man inte heller ska lita på mina råd, men de är i alla fall sådant, som jag gjort själv o det har fungerat här. Så jag tycker du ska ta fram motorsågen ock kapa busken till lämplig storlek NU!
Lycka till
Åsa www.lavendelgarden.nu
det jag skrev var ju inte en föryngrings beskärning. utan att jag lite va emot att kapa den rakt i den höjd man tycker då det inte är bra för busken och kan bli väldigt fult efteråt.
ska man föryngra buske klipper man ner den hårt (klipper i bågform) samtidigt som man klipper ner den kan man ta veck döda grenar ända ner till markytan. orkar man och vill så är det bra att klippa vartenda skott 5mm ovanför ett bladpar, nod, veck och då spara 2-4sådana då busken läker bra vid noderna. men det kan ju ta en väldigt lång tid att göra det så noga men då finns också risken med döda grenar i mitten (busken ser fin ut ändå). annars är det bara kapa i bågform ca 5-20cm ner.
klipper man den rakt av typ efter en meter , så kan busken bli väldigt ful. busken tål det oftast till följd att det kan hända dom sakerna jag skrev. blomma och skicka ut skott kommer den göra ändå men växtformen blir förstörd. ska mans edan kapa den raktav på sidorna så får man en ful kub med döda grenar i mitten kanske.