ok.visst.
Bambu är ett gräs och det är troligen världens snabbast växande bambu.rekordet är över 1meter på ett dygn (troligen mer)
Bambu växer vilt i asien,nord och sydamerika och afrika.
Europa har ingen egen bambuart utan alla är införad från asien(och de andra)
I sverige är bergsbamu vanligast(fargesia murielae)Bergbamu ser inte ut som äkta bambu den har mindre "stammar" och sprider sig inte så aggresivt som övriga bambuarter för.Bergsbamu blir 2-3(4)m hög.den trivs bäst i halvskugga(min växer dock i skugga och stortrivs)Bergsbambu är härdig upp till zon IV(4).
Det finns också en dvärgart av bergsbamu som heter simba(fargesia murielae simba)Den blir bara 1-1.5m hög och är lite mindre härdig än bergsbambu.Den klarar sig till zon III(IV).
Det finns också en till art som heter fargesia murielae jumbo(ibland också fargesia spathaceus jumbo)Den uppstod i danmark på 1970-1980-talet(tror jag det var)
Den blir 2-3(4)m och är härdig till zon III(IV)Den trivs bäst i ett varmt läge(det gör alla)sol-halvskugga.
I södra sverige går med en hel del till bambusorter.
Japansk bambu(pseudosasa japonica)är den mest dekorativa bambun för mindre trädgårdar.Det som skilljer den från mängden är att den har mycket större blad.Den kan bli upp till 4(5?)meter och den har större "stammar" än bergsbamu.Upptill 2cm i diameter(bergsbamu 0.5-1 cm dm)P.japonica är mindre härdig än bergbambu.zon I-II(III)Det är den mest tåliga bambun.
Den klarar vind,torka och skugga bättre än de övriga bambusorterna.
(obs! sprider sig aggresivt)Går att ha som en rumsväxt.
Sen finns det också en hel del pyllostachys som är härdiga i sverige(södra delen upp till uppsala)De blir högre(5-14m)och de får bredare "stammar".Men gemensamt för dem är att de behöver mycket sol och värme för att växa bra.Pyllostachys sprider sig också aggresivt så bygg ner nåt som hindrar dem(i jorden tex plankor.obs minst 50 cm ner i jorden)
Det finns också en hel del bambu av arten sasa.De ser ungefär ut som p.japonica fast mycket mindre.De blir kanske 1.5m som högst.
I min trädgård har jag:
1 jumbo ( befinner sig helt i skugga)
1 simba (befinner sig i halvskugga,skugga)
1 p.japonica (befinner sig samma som med simba)
1.pyllostachys bissetii. (befinner sig i sol-halvskugga)
(mer kommer)
ZON III(UPPSALA)
hoppas det räcker.(trött)Är du nöjd nu cilla
mvh
andreas