CITAT (Sussie F-Flower @ 17-08-2009, 11:26)

Jo, perenner gäller det absolut. Det fick jag själv reklamera för 2-3 år sedan.
Jag köpte då perenner på rea på hösten, och dessa kom aldrig upp året därpå. Jag hade kvittot kvar och åkte tillbaka till butiken för att säga till och jag fick ALLA pengar tillbaka.
I Vi i Villa-tidningen stod det en artikel för några år sedan om växtgarantier men jag kommer inte ihåg exakt vad det gällde mer. Tror att det gäller alla fleråriga växter faktiskt... Perenna blommor, buskar och träd m.m.
1 år har man på dessa så det är ju bra om man sparar sina kvitton.
jag skrev oftast inte, på dom flesta plantskolor gäller det 3månader och då buskar, träd, rosor, fruktträd, klätter och kläng. inte ettårigt, tvåårigt, perenner (örtartade växter som är fleråriga menas då) här ingår kläng och klätterväxter som vissnar ner. en del har 1år vid speciellt plantering dvs beroende om det är vår, sommar eller höstplantering så kan det gälla olika långtid. en plantskola som vet att dom har av hög kvalité har oftast 1år på allt och/eller ev 3mån på perenner på dessa plantskolor kan man få tillbaka pengar.
dock en del plantskolor brukar inte vara alltför jobbiga när det gäller små perenner och ger oftast tillbaka pengar eller ny växt för att glädja kunden och var så trevlig som möjligt. en perenn för 26kr är inte så mycket om kunden blir kvar som kund och ev köper buskar för 6-8hundra.
men det är ju synd att Lilian inte har kvittot kvar för man kan ju alltid prova, för det är ju dåligt av affären att ha kvar nåt som ev var dött.
CITAT (Sylvia @ 17-08-2009, 11:34)

Jag skulle nog kolla MYCKET noga om jag skulle köpa realökar!
De har ju legat lääänge i den varma butiken och torkat eller möglat och därmed är de ofta stendöda.
Om jag tänkt köpa sådana här lökar så tittar jag alltid väldigt noga på löken, det går ju satt skaka på påsen så att man får fram löken. Känns den torr, d v s inte har tillstymmelse till ögon och är allmänt knastrig, köper jag den absolut inte, utan säger till i butiken att plocka bort sådana lökar!
Nog borde dina lökar kommit upp för länge sedan om det var något liv i dom. Synd att du inte har kvittot kvar...
Redigerat av flaxss: 17-08-2009, 10:48