CITAT (Gunilla T @ 21-07-2009, 10:05)

Det håller jag inte med om - Rhododendron vill ha en jord vars Ph värde ligger mellan 4,5 - till 5,5. Det finns säkert marker, barrskog t.ex. där jorden har tillräcklig surhetsgrad men det är inte enbart ett lågt Ph värde som krävs utan även andra egenskaper. Torven sänker Ph värdet men åstadkommer även den luckra och fuktighetshållande porösa jord som Rh. kräver. Rhododendron vill ha det väldränerat och därför blandas grus i odlingsbäddar.
Nu är Rh. ganska tåliga växter och ibland kan man se Rhododendron planterad mitt i en gräsmatta men hur ser den ut? Ledsen med gula blad, den kanske överlever men visst vill vi ha lite mera än överlevnad av våra växter? Dessa felplanterade Rh. ger växterna dåligt rykte, fula och spretiga.
Att gräva ett planteringshål i en gräsmatta med tung lerjord omkring är heller inte att rekommendera även om man fyller planteringsropen med torv, kompost och/eller Rh. jord. Under höst/vinter kommer planteringsgropen att liknas vid en damm, den fylls med vatten och det gillar inte en Rhododendron.
Jord med lågt Ph värde kan man ju åstadkomma med barr men det krävs mer för att Rhododendron skall trivas och ge oss den förväntade upplevelsen
Det jag försöker få fram med denna lilla diskution, är att får azalea och rhodedendron lucker , porös jord och en vädränerad växtplats, så fins det inte någon anledning att säga dom"kräver" sur jord.
Istället är det viktigare med porös och väldränerad jord.
Tex sätt rhododendron i sur jord som inte är lucker och väldrenerad så växer den självklart sämre än en som är satt vädränerat och i lucker i "normal" trädgårdsjord.
Så vilken faktor är viktigast?"
Kräv" istället vädränerat och lucker jord.
Självklart vet jag också att sur jord hjälper till att optimera växtplatsen.
Om sur jord är allt som krävs ,och allt under 7 i ph är surt, så funkar den i alla normala jordar,om ,vilket jag inte vet, dom flesta jordar i sverige ligger under 7 i ph.