CITAT (Gunilla T @ 17-07-2009, 17:49)

Jag tycker dom visslar i luften när dom flyger?
Du menar att det swischar om vingarna när de flyger? Ja, det gör det, man hör det när de flyger upp mot holken och bromsar in. Har 3 häckande par i holkar, två på ladan och en på ett träd. Lyckades locka hit de första för några år sedan genom att sätta på ändlöstornseglarskrik på högsta volym med högtalaren i det öppna fönstret. Första året översomrade de bara, sen var det en häckning, nu har jag haft 3-4 par varje år.

Det är bland det bästa som har hänt mig, jag är så stolt över dem. De kan bli gamla och det är alltid samma som kommer tillbaka.
När de ska in i holken så är de 5 cm framför ingångshålet fortfarande uppe i 80 km/h! (Har hört 10cm och 75 km/h också, men hur som helst är inbromsningen enorm.) Tornseglare sover i luften, parar sig i luften. Ungarna bara lämnas på sensommaren, lämnar holken när de blir för hungriga och flyger sen i två år utan att landa! När det blir dåligt väder under häckningen flyger de vuxna långt bort, ungarna kan klara sig utan mat länge genom att sänka kroppstemperaturen och gå i dvala. Jag tycker det är en av våra mest fascinerande fåglar!

Eftersom vi nu pratar tornseglare i en ladusvaletråd så bör tilläggas att tornseglaren inte är någon svala som man trodde förr, inte ens en tätting utan närmast släkt med kolibrier.