Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur rensar man en lägenhet som ska säljas, Tips emotages
          Klura
          Inlägg 19-07-2009, 09:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 026
          Medlem nr: 7 630

Rubriken talar om vad jag ska ägna min semester åt, som börjar om en vecka.

Det stora problemet är att det är jag och min syster som ska göra det här åt vår mamma som flyttat in på äldreboende. Mamma har fått de saker som hon vill ha. Sen har vi och våra barn önskemål om att behålla vissa saker och (peppar peppar) än så länge så har vi helt olika önskemål, och det är ju bra.
          Men... problemet är att syrran helst vill köra dit en container och bara hiva i allt och köra till tippen.
          Det ska gå snabbt och smidigt enligt henne.
          Jag däremot har så svårt att kasta saker och gillar ju loppisar och Tradera mm..
          Hellre sälja sakerna till någon som har användning för det än att kasta.
          Vill ta dit en värderingsman som kan gå igenom vissa saker som vi inte har en aning om vad det kan vara värt. Antagligen kommer också en del gå på auktion.

Har en idé om att ställa upp kartonger märkta Loppis, Tradera, kasta osv..
          Det som ska kastas sorteras ut direkt så det bara är att åka till rätt ställe med det.

Kläderna är vi överens om att de ska till Röda Korset, stadsmissionen, läkarmissionen el liknande
          Men så är det vissa saker jag funderar på.
          Böcker - packar man det och säljer till ett antikvariat? Eller skänker till Röda korset?
          Vad gör man med alla fotoalbum? Det är en del riktigt gamla.
          Syrran vill ju som sagt var kasta och jag har inte möjlighet att spara alla.

Någon som har ett bra tips/erfarenhet från auktionsverk i stockholm?
          Fionns ju också sådana som köper upp hela hem, men hur vet man att de inte ger ett skambud?
          Någon med erfarenhet av sån försäljning?

Många frågetecken är det och det blir säkert fler.
          Viktigt är att allt går så smidigt som möjligt då syrran är på gränsen till att bryta ihop för att vi har så olika åsikter. Troligtvis blir det här dödsstöten för oss och vi kommer inte umgås mer efter det här.
          Sorgligt men sant.

--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Nauti
          Inlägg 19-07-2009, 09:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Lägg ut en annons om att du kan ge bort de saker som du kan tänka dig att ge bort mot att de hämtar grejorna själva så slipper ni massor av jobb i alla fall.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Klura
          Inlägg 19-07-2009, 09:38
          Länk hit: #3

Medlem

Bra idé. Spar massor av tid.

--------------------

Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 19-07-2009, 09:42
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

Om det står emellan att låta någon köpa hela hemmet (till ev skambud) eller slänga alltihop, så spelar det väl ingen roll vad budet blir, det blir billigare och enklare för er alla om någon köper rubbet, hämtar och kör iväg.....

Citera
          Chamomille
          Inlägg 19-07-2009, 09:43
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Brukar inte Myrorna hämta saker g.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 19-07-2009, 09:44
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Vad sorgligt att det ska bli så här! Jag har full förståelse för dig, brukar också spara. När jag var tonåring fick jag för mig att sälja en del saker (vi hade loppis med fotbollslaget) som jag sen har ångrat något så fruktansvärt. Man kan inte alltid bedöma NU vad som känns viktigt om några år. För guds skull, inte slänga fotoalbumen!!!!! -fear-.gif Det skulle nästan vara kriminellt. Skriv vem det är på bilderna om ni vet det (efternamn också) om det inte har gjorts, kanske också årtal och annan information. Be er mamma berätta om hon är klar i huvudet. Det är ovärderligt för kommande generationer!! Min morbrors fru slängde en massa gamla familjekort, gissa om min kusin är ledsen. Har du eller din syster barn? Även om de inte är intresserade så kan de bli det sen. Har man väl slängt något är det för sent för alltid. -cry-.gif

Böcker kan nog tyvärr vara svåra att bli av med, fråga på biblioteket om de tar emot. Håller med att det är så synd att slänga! Det finns säkert folk som vill ha som inte har råd att köpa nytt. det gäller bara att hitta dem.

Folk som gillar att slänga ser ofta ner på folk som sparar har jag märkt, men stå på dig! Det är två olika åsikter, den ena är inte mer värd eller rättare än den andra! smiley_small_hug.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Ophelia
          Inlägg 19-07-2009, 09:45
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Jag skulle personligen absolut inte slänga eller ge bort/sälja gamla fotoalbum som innehåller släktfoton.

Tycker det låter ganska bra att ta dit en värderingsman, vet ju aldrig vad det är för skatter som kanske hivas iväg. Kansske skulle det vara bra om du tog över detta om din syster nu håller på att braka samman. Då slipper hon ju arbetet för det måste ju kvitta om ni säljer (hon kanske får en slant) eller om ni slänger allt (ingen får något). Du kan ju säkert bidraga med möjligheten till att sälja på Loppis då du tycker det är roligt.

Väldigt smart det där med att fördela allt i kartonger. Börja med att skänk bort allt i tyg (kläder) då ni tycks vara överens om det. Det blir ju lite mindre att titta på. Gällande böcker så skulle jag ringa till ett antikvariat och höra lite, de kanske vill ha böckerna gratis för att sälja. Personligen tycker jag om att få köpa mig en roman eller så på ett billigt ställe a la Loppis eller Röda Korset. Äldre böcker som kanske har värde bör man låta antikvariatet titta på.

Hoppas det löser sig. Så dumt att kontakten ska brytas över en sådan här händelse. Livet är för kort. Man vet aldrig när man lämnar det och då är det försent och man får leva med allt det man inte tog tillvara på och sa till varandra.

Citera
          Klura
          Inlägg 19-07-2009, 09:49
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (anne-li i olofstorp @ 19-07-2009, 10:42) *
          Om det står emellan att låta någon köpa hela hemmet (till ev skambud) eller slänga alltihop, så spelar det väl ingen roll vad budet blir, det blir billigare och enklare för er alla om någon köper rubbet, hämtar och kör iväg.....

Anledningen till att jag funderade var att jag nyss upptäckte att en tavla som hänger där som vi anser vara "skräp" visade sig vara värd typ sisodär en 70000.
          Känns inget vidare om nån ger oss en 100-ing slänger ner den i en låda och kör iväg.

--------------------

Citera
          Klura
          Inlägg 19-07-2009, 10:03
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Ophelia @ 19-07-2009, 10:45) *
          Jag skulle personligen absolut inte slänga eller ge bort/sälja gamla fotoalbum som innehåller släktfoton.

Tycker det låter ganska bra att ta dit en värderingsman, vet ju aldrig vad det är för skatter som kanske hivas iväg. Kansske skulle det vara bra om du tog över detta om din syster nu håller på att braka samman. Då slipper hon ju arbetet för det måste ju kvitta om ni säljer (hon kanske får en slant) eller om ni slänger allt (ingen får något). Du kan ju säkert bidraga med möjligheten till att sälja på Loppis då du tycker det är roligt.

Väldigt smart det där med att fördela allt i kartonger. Börja med att skänk bort allt i tyg (kläder) då ni tycks vara överens om det. Det blir ju lite mindre att titta på. Gällande böcker så skulle jag ringa till ett antikvariat och höra lite, de kanske vill ha böckerna gratis för att sälja. Personligen tycker jag om att få köpa mig en roman eller så på ett billigt ställe a la Loppis eller Röda Korset. Äldre böcker som kanske har värde bör man låta antikvariatet titta på.

Hoppas det löser sig. Så dumt att kontakten ska brytas över en sådan här händelse. Livet är för kort. Man vet aldrig när man lämnar det och då är det försent och man får leva med allt det man inte tog tillvara på och sa till varandra.

Jag har verkligen försökt att säga till syrran att jag kan fixa allt så hon slipper då jag vet hur dåligt hon mår av allt. Men hon tror att jag ska lura henne på massa pengar.
          Och det trots att jag sagt att all försäljning kommer att redovisas.
          Det har varit spänt mellan oss i stort sett hela vårt liv så ibland känns det nästan som en befrielse om detta blir ett avslut.

Som fler påpekar så är ju fotoalbumen viktiga.
          Mamma har Alzheimer och jag tror att vissa av albumen kommer hon ha glädje av i ett senare skede av hennes sjukdom. Även vissa äldre saker.
          Jag kommer packa några lådor med äldre ting som jag vet att hon tycker om men inte saknar just nu.
          Blir nog till att försöka hyra ett förråd.

CITAT (Chamomille @ 19-07-2009, 10:43) *
          Brukar inte Myrorna hämta saker g.gif

Ska kolla upp det och även Röda Korset.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 19-07-2009, 10:04
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Spara fotoalbum och ta dit en värderingsman för resten.
          Böcker brukar stadsmissionen och myrorna ta emot.

Att spara är helt ok, om man har plats, jag är mera som din syster. giggle.gif
          (Jag tänker som så, varför spara saker jag inte har användning för eller som jag inte tycker om.)

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          GunnellF
          Inlägg 19-07-2009, 10:06
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

Håller med om alla foton: SPARA!!!! tummenupp.gif Foton är oersättliga.

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          Klura
          Inlägg 19-07-2009, 10:10
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Myosotis @ 19-07-2009, 10:44) *
          Böcker kan nog tyvärr vara svåra att bli av med, fråga på biblioteket om de tar emot. Håller med att det är så synd att slänga! Det finns säkert folk som vill ha som inte har råd att köpa nytt. det gäller bara att hitta dem.

Folk som gillar att slänga ser ofta ner på folk som sparar har jag märkt, men stå på dig! Det är två olika åsikter, den ena är inte mer värd eller rättare än den andra! smiley_small_hug.gif

Nu de här tre gångerna vi stått på loppisen har vi nästan bara sålt böcker.
          Tyvärr är det pocket som gäller och inte inbundet.

Det sista du nämner är klockrent vad det gäller mig och syrran

CITAT (pejori @ 19-07-2009, 11:04) *
          Spara fotoalbum och ta dit en värderingsman för resten.
          Böcker brukar stadsmissionen och myrorna ta emot.

Att spara är helt ok, om man har plats, jag är mera som din syster. giggle.gif
          (Jag tänker som så, varför spara saker jag inte har användning för eller som jag inte tycker om.)

Hade det varit för några år sedan så hade jag behövt hyra en stor lada, kunde inte kasta något alls.
          Nu har jag helt tänkt om och börjat sälja av på tradera och liknande.
          Det är ju massor av saker som bara ligger nerpackat och som inte använts på typ 20 år.
          Näe skärpning på mig nono.gif

--------------------

Citera
          AnneMysan
          Inlägg 19-07-2009, 10:16
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 103
          Medlem nr: 22 915

Det finns säkert en del som kan vara värdefullt, ekoniskt, bland din mammas saker. Och vet man inte, så är det bättre att ta hem en värderare, som får kolla. Möbler, tavlor (konst) keramik, porslin och glas tex finns det många som är intresserade av. Kolla på Tradera tex och sök lite, så kanske du/ni hittar just det ni har och kan se ett ev värde. Men kläder, böcker mm kan man ringa till Frälsningsarmén och be att dom kommer och hämtar. Böcker kanske tom sjukhus eller servicehus är intresserade av. Men fotoalbumen ska ni absolut inte kasta. Det kommer ni att ångra om ni gör, eller iaf barn o barnbarn så småningom.
          Att grovsortera är ju det första ni ska göra. Men är ni osäkra om något, så försök kolla upp det.

Citera
          pejori
          Inlägg 19-07-2009, 10:23
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Klura @ 19-07-2009, 11:10) *
          /.../
          Det är ju massor av saker som bara ligger nerpackat och som inte använts på typ 20 år.
          Näe skärpning på mig nono.gif

Vad ska man ha det till? dunno.gif
          Jag frågar mina barn om dom vill ha det, sedan slängs det som ingen vill ha. rolleyes.gif
          Visst...det kan vara värdefullt, men det jag inte vet, har jag inte ont av. naughty.gif
          Ungarna får bara sorteringsfobi när den dagen kommer, så jag rensar nu istället. giggle.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Myosotis
          Inlägg 19-07-2009, 10:25
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (pejori @ 19-07-2009, 11:23) *
          sorteringsfobi

och jag har "tänk-om-jag-sålde-det-när-jag-var-14-fobi".

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Klura
          Inlägg 19-07-2009, 10:42
          Länk hit: #16

Medlem

Har kollat runt lite på olika hjälporganisationers hemsidor nu.
          Vi har Erikshjälpen i Spånga som ligger nära och bra till.
          De har stora lokaler och tar emot allt.
          En trevlig blogg har det också Second hand blogg

Vissa Röda Korset såg jag tar inte emot möbler eller damkläder pga av platsbrist.

--------------------

Citera
          Wilmer
          Inlägg 19-07-2009, 10:45
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Har inte mamma plats för fotoalbumen? När mormor levde hade vi alla fotoalbum hos henne, de var guld att sitta och titta i dem emellanåt när man var där och hälsade på. Så mycket berättat och så många minnen! Nu hade hon iofs inte alzheimers, bara allmänt virrig emellanåt. När vi tagit det vi ville i lägenheten kördes resten till lions tror jag det var, resten kastades. Vi var som tur var alla rörande överrens, och jag tog mest av allihopa för jag älskar gammal skit rolleyes.gif

Lycka till, skönt när allt detta är över kompiskram.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Klura
          Inlägg 19-07-2009, 11:00
          Länk hit: #18

Medlem

Det är tyvärr lite begränsat med plats i de rummet hon bor i.
          Men som jag skrev tidigare så ska jag lägga undan en del saker som jag tror hon skulle uppskatta senare.

Jag hoppas verkligen att det här går lika smärtfritt som för er.
          Och som du skriver, ska bli skönt när det är över.
          Jag ska hålla er uppdaterade hur det fortlöper.

--------------------

Citera
          Fera
          Inlägg 19-07-2009, 11:04
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 9 996

synd att du och din syrra inte drar jämt. Det är nog inte lätt att få någon att tro på en om misstänksamheten redan grott.

Album måste sparas, på ett eller annat sätt, din mamma kan behöva dem. I ett senare skede, om ingen av er vill eller kan hand om dem, kolla med hembygdsförening, arkivcentrum eller vad det är som finns där du bor.
          Kanske det finns någon studiecirkel som skulle vilja arbeta med matrialet.
          Här har vi en cirkel som heter "fôr i tia i Fôggelvik", den ligger lite på sidan om hembygdsföreningen.
          De ger ut en liten tidskrift en gång om året. Oftast något tema. Lånade kort från privata gamla album, är där en stor tillgång! Studiegruppens medelålder vet jag inte, men visst är den minst 75.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 19-07-2009, 11:12
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

CITAT (Klura @ 19-07-2009, 10:31) *
          Rubriken talar om vad jag ska ägna min semester åt, som börjar om en vecka.

Det stora problemet är att det är jag och min syster som ska göra det här åt vår mamma som flyttat in på äldreboende. Mamma har fått de saker som hon vill ha. Sen har vi och våra barn önskemål om att behålla vissa saker och (peppar peppar) än så länge så har vi helt olika önskemål, och det är ju bra.
          Men... problemet är att syrran helst vill köra dit en container och bara hiva i allt och köra till tippen.
          Det ska gå snabbt och smidigt enligt henne.
          Jag däremot har så svårt att kasta saker och gillar ju loppisar och Tradera mm..
          Hellre sälja sakerna till någon som har användning för det än att kasta.
          Vill ta dit en värderingsman som kan gå igenom vissa saker som vi inte har en aning om vad det kan vara värt. Antagligen kommer också en del gå på auktion.

Har en idé om att ställa upp kartonger märkta Loppis, Tradera, kasta osv..
          Det som ska kastas sorteras ut direkt så det bara är att åka till rätt ställe med det.

Tycker jag låter som en utmärkt idé!!!

Kläderna är vi överens om att de ska till Röda Korset, stadsmissionen, läkarmissionen el liknande
          Men så är det vissa saker jag funderar på.
          Böcker - packar man det och säljer till ett antikvariat? Eller skänker till Röda korset?
          Vad gör man med alla fotoalbum? Det är en del riktigt gamla.
          Syrran vill ju som sagt var kasta och jag har inte möjlighet att spara alla.
          Böcker: ring till antikvariar i närheten och fråga om de är intresserade av att komma och titta, köpa eller (ta) med sig det de vill ha på plats. Resten, fråga på biblioteket om de vill ha böckerna, annars Myrorna, Emmaus eller någon loppisanordnare. Alla dessa brukar kunna komma och hämta.
          Fotoalbumen kan ni bara inte slänga eller ge bort. De är värda så mycket mer än alla pengar i världen för kommande generationer.

Någon som har ett bra tips/erfarenhet från auktionsverk i stockholm?
          Fionns ju också sådana som köper upp hela hem, men hur vet man att de inte ger ett skambud?
          Någon med erfarenhet av sån försäljning?

Många frågetecken är det och det blir säkert fler.
          Viktigt är att allt går så smidigt som möjligt då syrran är på gränsen till att bryta ihop för att vi har så olika åsikter. Troligtvis blir det här dödsstöten för oss och vi kommer inte umgås mer efter det här.
          Sorgligt men sant.

Ja visst är det svårt att veta vad som är det bästa att göra med alla dessa saker. Särskilt som ni inte är överens. Stackars du! trostar.gif Förr hade jag också tendensen att spara på allt ... för man vet ju aldrig ... Sedan gick min mormor bort. Hon var en saksamlare som hette duga. Mamma till största delen, och jag till stor del samt i viss mån mina syskon sorterade allt detta och det tog månader. -fear-.gif

Jag har under åren 2000 till 2005 flyttat nitton gånger sweatingbullets.gif . Jag har blivit väldigt rädd för att samla på mig saker med tiden. Jag slänger inte mycket, men jag samlar inte längre på mig så mycket nytt. Materiella ting har inte så stort värde för mig längre känns det som.

Jag hoppas verkligen att ni lyckas komma någorlunda hela ur det här.
          Försök att hitta smidiga lösningar. Som t.ex att folk kommer och hämtar allt på plats. Först det som kan säljas, sedan alla andra. Under en och samma helg t.ex. Då går det lättare än om en ska komma tisdag kl. tre, en annan torsdag kl. fem och ytterligare några på olika tider som ni då måste hålla reda på och se till att ni kan vara där. Tänk på att den tid du sparar på det här sättet kan du istället åka och hälsa på din mamma t.ex.
          Gör en grovsortering först och ring sedan runt, sätt eventuellt en annons i tidningen, i mataffären mm.

En värderingsman kan väl vara en god idé om du tror att det finns värdefullt lösöre i boet.

Lycka till!!! smiley_small_hug.gif

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 15:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon