Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp mig med tips på vettiga buskar och träd, vindpinad lerjord
          linalina
          Inlägg 31-07-2009, 10:38
          Länk hit: #1

Validating
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 10 018

Jag funderar starkt på att plantera en mindre dunge som vindskydd för resten av trädgården. Vi bor i zon 1 (Skåne) med lerjord att plantera i. Området som jag funderar över är i dagsläget äng och ligger delvis skyddat från väster av en byggnad. Det ligger alltså söder om vår trädgård. Jag hade tänkt mig en mix av träd och buskar som inte får bli alltför höga på sikt eftersom jag inte vill att trädgårdslandet ska skuggas. Avståndet till häcken runt trädgårdslandet blir ca 5 meter. Jag funderar på hassel, fläder, rönn och ev något körsbärsträd. Har ni några andra tips eller är jag helt fel ute i mina tankar?

Helst ska det växa hyfsat snabbt också....Jag är våldsamt trött på att det alltid blåser här. thumbdown.gif

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          linalina
          Inlägg 31-07-2009, 14:31
          Länk hit: #2

Validating

Ingen?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-07-2009, 14:38
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag tycker det låter bra, såna blandade buskage används ofta som vindtoppare eller läbälten

Citera
          linalina
          Inlägg 31-07-2009, 14:40
          Länk hit: #4

Validating

Vad skönt att höra, fast vet du om det finns något annat som kan vara ide att kolla upp som komplement? Jag tror att maxhöjd på buskar/träd kan vara ca 5-7 meter i det läget. Hur långt kan det hjälpa in i trädgården?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 31-07-2009, 14:44
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

om du inte är rädd för rotskott så är havtorn väldigt vindtåligt och växer bra i dom flesta jordar. och har vackra blad och får ätliga blad. en annan vacker buske är Häggmispel vackra vita blommor på våren-försommaren och vacker höstfärg och ätligabär även den tål vindbra och trivs i lerjord.

och sedan har du ju sälg (salix) som trivs bra i lerjord och stoppar vinden en del blir väldigt höga och andra inte.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-07-2009, 14:51
          Länk hit: #6

Moderator

Även slån, nypon och olvon kan passa. Dom växer upp tillsammans, och skyddar varandra från vinden, så det måste inte enbart vara vindtåliga buskar. Såna här buskage kommer fylla din trädgård med småfåglar, eftersom dom tycker om skyddet som buskarna ger. Dessutom uppskattar dom bär och nötter som kommer på många buskar.

Krikon också förresten, det har jag sett som läbälte i Danmark

Citera
          linalina
          Inlägg 31-07-2009, 15:03
          Länk hit: #7

Validating

Är inte havtorn och slån lite "taggigt"? -fear-.gif Och blir inte sälg lite för högt? Krikon-har jag aldrig hört talas om, så det får jag nog kolla upp lite mer. Häggmispel har jag på tomten, men den ser ännu inte helt lycklig ut (planterades förra sommaren). Kanske för blåsigt eller torrt där den står... confused.gif

Citera
          Bengalow
          Inlägg 31-07-2009, 15:07
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Lagerhägg är en särdeles god avskiljare. Den är dessutom grön hela året. Den trivs och växer som bara den i Staffanstorp på lerjord.....Köpta på Skäneplantor för väl 20 år sedan.

Redigerat av Bengalow: 31-07-2009, 15:07

Citera
          linalina
          Inlägg 31-07-2009, 15:13
          Länk hit: #9

Validating

Då borde den ju fungera även hos mig (också Staffanstorp!), men de som jag har står antingen ganska skyddat eller i full blåst (ser inte så glada ut). Jag får kanske prova även där. Aldrig fel med vintergrönt.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-07-2009, 17:53
          Länk hit: #10

Moderator

CITAT (linalina @ 31-07-2009, 16:03) *
          Är inte havtorn och slån lite "taggigt"? -fear-.gif Och blir inte sälg lite för högt? Krikon-har jag aldrig hört talas om, så det får jag nog kolla upp lite mer. Häggmispel har jag på tomten, men den ser ännu inte helt lycklig ut (planterades förra sommaren). Kanske för blåsigt eller torrt där den står... confused.gif

Jo dom är taggiga, och även krikonet, som är ett slags halvvilt plommonträd. Kanske lite dumt att ha i trädgården, men man kan ju sätta dom utåt, åt andra hållet, beroende på vad som finns där. Många buskar kan ju dras upp från frö som man samlar nu i höst, så kan man experimentera lite utan att det kostar något

Citera
          linalina
          Inlägg 31-07-2009, 19:58
          Länk hit: #11

Validating

Jag tackar för alla svar så här långt. Imorgon ska jag till plantskolan och titta runt lite så jag kan börja förbereda inför höstplanteringen.
          Om ni har fler tips så mottas dessa väldigt gärna! bravo.gif

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 01-08-2009, 11:16
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Har du en stor yta att fylla? Den slags blandade buskage brukar ju kräva rätt mycket plats.........

Om det gäller en mindre yta kanske du skulle göra ett grundläggande vindskydd av en klippt häck, exempelvis av avenbok eller bok, och innanför den sätta lite olika vackra buskar och mindre träd?

Har själv samma problem med lerjord och blåst och just p.g.a. blåsten tar det en evinnerlig tid innan buskarna kommer upp i höjd. Fördelen med bok eller avenbokhäck är att man börjar med plantor som redan har en viss höjd, som sedan ganska snart kan ge lä åt de andra buskarna.....

En sak till, slån har jag själv blivit avrådd från eftersom den är så taggig och sprider sig, och att den är svår att få bort.

Vildrosor olika slags, skulle vara jättefint i kanten på ett sådant blandat buskage......

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 01-08-2009, 15:27
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 269
          Medlem nr: 12 343

Jag hade ett liknande problem som du men i zon 2-3. Lerjord och blåsigt. Jag kom över "begagnade" ligusterplantor som jag kapade och planterade och de trivdes utmärkt. Fördelen med liguster är ju att man kan bestämma själv hur hög den skall bli. Den tål att klippas i det oändliga.

--------------------

Citera
          linalina
          Inlägg 01-08-2009, 16:09
          Länk hit: #14

Validating

Ytan finns, i princip inga begränsningar. (Fördelen med en mindre blivande hästgård). Jag vill gärna ha buskage eftersom jag inte vill hålla på och klippa en massa. Vi har planterat friväxande spireahäck runt själva trädgården och den har tagit sig bra.

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 01-08-2009, 22:21
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Förutom det som redan nämnts så går t ex spireor av olika slag går utmärkt på lera och de flesta tål blåst bra. Aplar gillar lerjord också och en del är ganska vindtåliga, t ex bukettapel. Ginnalalönn funkar också bra i blåst och lera. Hagtorn är också väldigt tåliga buskar/små träd och växer som sjutton på lera och blåsten är inget problem. Olika arter av hagtorn är nog de vanligaste buskarna/träden som förekommer naturligt här på den blåsiga lerslätten i sydvästra Skåne. Hagtorn är dessutom väldigt nyttigt genom att blomma rikligt och ge nektar till insekter och fjärilar, och skydd och mat (bären) till fåglar. Nackdelen är att hagtorn kan vara rejält taggiga.

Liguster funkar också utmärkt i det läge du beskriver och kan bli riktigt fin som en friväxande buske. Den behöver inte klippas även om det är som klippt häck man oftast ser liguster i trädgårdar i vårt land.

I ett väldigt blåsigt läge skulla jag nog inte välja lagerhägg. Blåsten kan försöra bladen (fick en buske nästan strippad på blad en vinter när det stormade, och den stod inte extremt blåsigt) och kalla vindar på vintern kan ge frysskador. En spretig lagerhägg som inte trivs och som ofta får frostskadade blad är ingen vacker syn.

Citera
          linalina
          Inlägg 01-08-2009, 23:38
          Länk hit: #16

Validating

Ginnalalönn kommer jag definitivt sätta ut. Älskar bladen! bravo.gif Lönn verkar fungera alldeles ypperligt här, för lönnen vi har frösår sig precis överallt.

Hagtorn går bort, har redan tagit bort den gamla risiga häcken. Alldeles för taggigt. Men växer bra gör den! tongue.gif

Hur hög kan friväxande liguster bli?

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 02-08-2009, 01:27
          Länk hit: #17

Medlem

Är inte riktigt säker på hur stor en friväxande liguster kan bli, men säkert minst 2 m och lika bred i ett gynnsamt läge. I ett riktigt blåsigt läge kanske den håller sig lite lägre. Liguster brukar dessutom skjuta en del rotskott så efter ett tag kan man få ett helt buskage.

Jag skulle nog vilja göra mer reklam för hagtorn även om den är taggig. smile.gif Att plantera ett hagtorn är ett enkelt sätt att gynna djurlivet. I en mixad häck/läplantering så går det ju ofta att ha något enstaka hagtorn i ett hörn eller dylikt där ingen människa kommer att röra sig och riskera att utsättas för taggarna. Man bör helst välja en av de inhemska arterna som finns i trakten, t ex spets- eller trubbhagtorn. På den skånska jordbruksslätten är det ont om skydd och föda för många djur och man kan själv göra en insats genom att plantera buskar och träd. Taggiga, blommande och bärande buskar som t ex hagtorn är särskilt bra. Taggarna innebär ett extra skydd för fåglar. Hagtornets blommor är en källa till nektar och pollen för många insekter, t ex humlor, vildbin och fjärilar, och på hösten är bären föda till fåglar.

Citera
          linalina
          Inlägg 02-08-2009, 06:56
          Länk hit: #18

Validating

Tack, gärna mer fåglar, men jag tror del får hålla sig med de buskage som redan finns och en nyplanterad svartaroniahäck utanför trädgårdslandet. Bukettapel har jag redan planterat runt en del av trädgårdslandet och jag har fått några plantor oxbär som också ska ut någonstans.

Vi har en praktfull fläderbuske som småfåglarna brukar gilla under vintern, och jag hittar dessutom frösådda plantor lite här och var så fler fläderbuskar kommer det definitivt bli på tomten.

För det här buskaget vill jag dock att det ska vara buskar/träd som blir lite högre, upp till 4-6 meter. Inte högre. Bukettapel går därför bort(1,5), Liguster (2) likaså. Havtorn får jag fundera lite mer på, den var inte så taggig som jag trodde. Men gillar den verkligen lerjord och den brukar finnas vid havet?

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 02-08-2009, 09:23
          Länk hit: #19

Medlem

Jag har också lerjord och hopplöst blåsigt läge och här växer havtorn så det knakar. Satte ett par små havtornsbuskar tillsammans med en rönn för ca 4 år sedan och havtornen har nu växt om rönnen och är 2-3 m höga (var inte alls meningen men det blir inte alltid som man har tänkt....). Buskarna står i en läplantering mot väster för att fånga upp de värsta vindarna. Det som funkat absolut bäst hittills av det som växer där är helt klart havtorn, självsådda vildrosor (nyponros, stenros – kan bli upp mot 3 m höga), snöbär och vilda hagtorn flirting.gif. Träden jag planterat, mest olika arter av rönnar, har "stått och stampat" och inte växt särskilt mycket i blåsten. Kan direkt avråda från näverhägg (Prunus maackii), den blir väldigt ful av blåsten och har inte växt ett smack på de 5 år den stått där. Bäst av träden har ginnalalönn och gullregn växt hittills (fast jag är inte säker på att gullregnet kommer att funka så bra i längden, tror att det finns risk för att grenar bryts när det blir lite större).

Om du vill ha en plantering som ser naturlig ut och ger bra skydd mot vinden så är ett tips att skapa ett bryn, d v s sätta högre buskar och träd som en stomme och mellan och framför ha lägre buskar i etapper så att planteringen successivt blir lägre mot kanterna. Ser mycket mer naturligt ut än en rad med bara träd och funkar dessutom mycket bättre som vindskydd. Nackdelen kan vara att en sådan plantering blir ganska omfångsrik med tiden, men har man plats så är det ju inget problem.

Citera
          linalina
          Inlägg 02-08-2009, 15:14
          Länk hit: #20

Validating

Tack för beskrivningen. Jag funderar fortfarande på om jag verkligen gillar havtorn som buske, men den har stigit i graderna efter din beskrivning. tummenupp.gif

Det kommer nog bli en plantering med ca 15 blandade buskar och träd, placerade i tre "rader" enligt zigzag-modell.

Det som jag hade velat ha med då är några hasselbuskar, några fläder, åtminstone en Ginnala-lönn (reserverad i Flyinge), men sen funderar jag starkt på blodplommon (för färgens skull) och en commixa-rönn. Havtorn eventuellt, men jag antar att man måste ha en hon och en hanplanta om det ska bli bär. Någon form av häggmispel är inte osannolik heller.

Jag hade jättegärna velat ha ett bigarrå-träd också, men det hade då fått stå längst ut till öster, så att det inte gjort så mycket om det växte sig riktigt stort. Fast vilken sort, det får bli en annan trådstart tror jag.

Är det någon som har erfarenhet av blodhägg, Prunus padus colorata? eller om det är lönt att klämma in ett glanskörsbär?

Eller blir det helt enkelt för många olika sorter???? confused.gif

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 19:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon