CITAT (Anny @ 05-08-2009, 16:47)

Hej !
Vi har fyra stycken guldfiskar som vi har övervintrat i en stor plastback i garaget där det finns 2 små fönster som släpper in lite lite ljus, dock en bra bit ifrån fiskarna. Vi har försökt återskapa damm miljön så vi har några stenar och växter i backen.
Våra fiskar har klarat sig utan pump. Har hört att man kan syresätta vattnet genom att blåsa lite i ett sugrör som doppas ner i vattnet. De har fått några korn mat varje så där varann dag och så byter vi vattnet med jämna mellanrum. Inget stort jobb med de alltså.
Lycka till
Anny
Guldfiskar tål (överlever) syrefattigt vatten rätt så bra.
men en not till sugröret - jag skulle handla fiskar en gång från en djuraffär, hon fångade upp fiskarna och la dom i påsen med vatten. sedan tog hon ett som du skrev ett sugrör och blåste för fulla muggar rätt ner i påsen, oki!. mamma köpte vattenväxter också, när vi kom ut ur butiken så sa jag till mamma så här ''ja det hade ju varit bättre att hon blåste med sugröret ner till växterna än till fiskarna''.

det är nåt att klura över.
vad jag menar är att en luftpump (som rör om ytan) eller en lite pump som rör om ytan ger bättre syre än att andras igenom ett sugrör (vi har ju använt lite av syret plus andas ut restprodukter). sedan vet jag inte hur mycket av det ev syret vi andas ut igenom ett luftrör syresätter. men det är kanske bättre än inget alls.
Redigerat av flaxss: 05-08-2009, 16:03