CITAT (RitRat @ 11-09-2009, 20:37)

Jag lyckades bli av med ullöss på min gamla Hoya för några år sedan genom att ställa ut den ett par-tre dygn i kallt höstväder. Det var i september, och tempen sjönk till ca 10-12 grader på nätterna. Detta gjorde susen, lössen dog.
Här hittade jag en bild på ullöss:
http://www.entocare.nl/nl/foto%27s/images/...occus_citri.jpg De som jag hade, satt på bladen, helst i de trånga vecken, och gav ifrån sig en klibbig vätska.
det kan också va naturliga fiender som åt upp dom. eller parasiterade på dom.
ett annat alt kan vara att dom blev chokade på kylan och dog av det. men annars kan ju även dom hantera kyligt väder om dom vänjs vid det. sedan vet jag inte hur just ulllöss gör med sin livscykel om dom vuxna djuren övervintrar eller om det är dom unga.
CITAT (MariaS @ 11-09-2009, 22:22)

...vilket jag redan påpekat tidigare i tråden. Ohyra är en symptom på att växten inte mår bra.
hade/har inte läst detta i denna tråd, men du sa att en dusch räcker långt och att kylan knäcker dom (kall duschs). men många löss kryper tillbaka ca 15-30min efter man duschat växten. därför skrev jag till det jag skrev.
som sagt man bör ändra så att växten mår så bra som möjligt, då kan växten hantera lössen bättre.
ska tilläggas att ulllöss även finns på krukor, jorden, fönster, redskap m.m.
Redigerat av flaxss: 11-09-2009, 21:31