CITAT (Peo-Eskimo @ 18-09-2009, 10:53)

Så det som verkar vara en bra idé för stunden drabbar i långa loppet andra. Låt oss säga att dina barn ärver din fastighet och skulle vilja ha en utbyggnad med gjuten grund - då går det inte att lägga den vid kabeln ...
det är inte alls stopp för att bygga bara för att man har en ledning som är nergrävd i marken..
SHE, vårt kraftbolag, grävde ned högspänning, lågspänning och bredbandsslang här ifjol..
när dom kom med sina kartor och stakkäppar så satte jag mig på tvären, dom ville gå med kablarna på gärdet nedanför gården och där har jag planer på att i framtiden bygga ett fårstall..
men efter att ha snackat med killarna på SHE så godkände jag med glädje att dra kablarna där..
dom sa, fick även skriftligt på det, att om man ska bygga över kablarna så ber man dom att komma ut i samband med schaktjobbet, man täcker av kablarna och frilägger dom under överseende av SHE och sen monterar dom skyddsrör runt kabeln, det finns tydligen en fiffig typ av rör som är två halvo som man klammar runt kabeln, sen är det bara att återfylla och gjuta ovan på, fick dock inte klart för mig hur det var om man behövde gjuta djupare än kabeln, om man får gjuta in den typen av skyddsrör..
sen kan man ju kräva att dom, dels lägger kabeln i skyddsrör/slang ifrån början och dels att dom gräver ner kabeln på ordentligt djup, typ 1-1.5 meter, då brukar man klara sig utan bekymmer vid eventuella grävjobb..
Redigerat av Källtorpet L&T: 18-09-2009, 10:48