Medlem
Antal inlägg: 132
Medlem nr: 21 731
Hej
Jag har massor med chili. Hur torkar man den bäst? Jag hörde något om en torkningsapparat, någon som provat det eller vet var man får tag på det? Eller kan man torka dem i ugnen bara?
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34
Det finns svamp/grönsaks torkar att köpa, me är bara löjligt små. Det är mycket enkelt att torka med bara en fläkt, har man tillgång till en fläkt med värme (t ex en kupévärmare så kan det vara bra men inte nödvändigt). Torkar man större mängder så kan bygga en enkel tork (se länk nedan), annars räcker med att lägga det som skall torkas framför en fläkt. En varmluftsugn med en temperatur under 50 grader fungerar också:
Medlem
Antal inlägg: 15
Medlem nr: 12 280
Jag brukar bara torka dom genom att klippa av grenar ifrån plantan och hänga den upp och ner inomhus, går rätt så snabbt att få dom att torka. Går också att trä dom genom en ståltråd så det blir som ett halsband. Jag har själv gjort det nyligen, se min blogg http://matochodla.blogspot.com/search/label/Chilipeppar
Medlem
Antal inlägg: 277
Medlem nr: 18 459
Efter att ha skördat frukterna trär jag upp dem på en lite grövre sytråd mha nål. Sedan låter jag frukterna helt enkelt luft-torka. Förutom att jag tycker att det är det enklaste sättet så ser det riktigt tjusigt ut, framförallt med en 'sträng' för varje chilisort.
--------------------
Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 426.000 har redan gjort det.