Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930
Sparrisar gillar att växa i lite magrare sandjord, gärna upphöjd bädd.
Sparris finns att köpa som plantor, rötter eller frön. Sen beror det på hur mycke tålamod man har.
Jag sådde frön på hösten i krukor som sen fick övervintra utomhus. Året efter planterade jag dem i lådor typ pallkragar. Året därefter kunde jag skörda våra första sparrisar, inte så många men... goda var de.
Nu skördar jag mängder och lägger i frysen fram till midsommar. Jag har ett tjugotal plantor och skörden blir inte mindre med åren...
Medlem
Antal inlägg: 181
Medlem nr: 15 900
Funderar på att avsätta en pallkrage till Sparris. Har du dem fortfarande i pallkrage? Antar att jag bara får plats med kanske 2 plantor eller vad tror du!? När du säger att du skördar massor, hur mycket blir det på en planta?
Medlem
Antal inlägg: 181
Medlem nr: 15 900
Oj, hade läst att det skulle vara 60 cm mellan plantorna, så jag trodde bara jag kunde ha 2 plantor! Det var lite skillnad med 15. Hur mycket sparris får man på en planta? Mvh
Medlem
Antal inlägg: 44
Medlem nr: 20 245
Ok då vet jag. Ska gå in på plantskolan och titta vad dem har. Tänkte sätta i pallkragar till våren. Tar de sån plats att man ska så endast sparris i en pallkrage av normalstorlek eller får man plats med andra grönsaker i samma?
Medlem
Antal inlägg: 132
Medlem nr: 21 731
Jag har satt små sparris-skott som jag har fått av min granne. Kommer jag att kunna skörda till sommaren, eller bör plantan växa några år innan man kan skörda?