CITAT (Sälkatten @ 21-09-2009, 21:06)

Jag har haft mitt växthus (10 kvm) isolerat med bubbelplast flera vintrar. Min fläkt är en "byggfläkt" på 2 kW och den har inte haft några problem med att hålla temp på önskade 8 grader även när det blivit riktigt kallt (-20 flera gånger). Den är för övrigt på året runt och fläkten går även när den inte värmer. Jag har övervintrat citrus, pelargoner, kaktusar, hibiskus etc, men ställt krukorna på frigolit för att skydda dem mot markkylan. Jag fick tips om markskivor som är som extremt hård frigolit. Dessa är billiga och håller många år. Ett plus till är att de inte väger något när de ska stuvas undan på våren!
En 5 kW-fläkt behöver 3-fas-ledning (380 volt) och 16 A säkring - kollade med elektrikern inför ett eventuellt byte av växthus...
de skivorna lät ju intressanta, har de något namn? de som finns på byggvaruhusen är ju inte så kompakta så det känns som de går sönder om man skulle gå på dem. Det är ju iof luften i materialet som utgör själva isoleringen. oxh man skulle nog kunna lägga ut ett par gångplankor som fördelar vikten, om man nu vill ha på hela golvet.
jag har oxå lagt frigolit under varje kruka.
Det blev en 2kW av just den anledningen som du skriver. vi hade behövt dra ny ledning till växthuset.
Jag har inte tänkt att ha igång det hela vintern, iår iaf, bara under hösten, så alla paprikor och chilis och meloner och annat som jag vårdat så under året hinner mogna.
jag funderar på att koppla en vanlig timer till fläkten. det är ju bara kallt på nätterna än så länge (fast inatt var det 14 grader här)
har du någon uppfattning om hur mycket el den här uppvärmningen kostar dig?